Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2008-03-23, 22:11   #1
Jinxan Jinxan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2008
Inlägg: 45
Provstickning?

Provstickar ni alltid för att se om ni har rätt maskstorlek (kan man uttrycka det så?).
Hur gör man då när man är nybörjare som mig, och har hela ett par stickor? Köper man en hel serie och provar allihopa eller provar man köra på det rekomenderade?
Jinxan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-23, 22:23   #2
Flia Flia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 844
Köp storleken under och över tycker jag.
Som nybörjare ska du nog göra provlappar om du gör ett plagg som ska passa.
Flia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-24, 10:15   #3
Jinxan Jinxan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2008
Inlägg: 45
Dom få saker jag har stickat hittils, har inte krävt något viss storlek, utan jag har mestadels övat tekniken.

Men jag blev lite fundersam, är ju en fördel om man får det rätt.

Om vi säger att min ruta blir för liten när jag stickar en bit, ska jag ha större stickor då?
Jinxan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-24, 10:40   #4
Sia7 Sia7 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 234
Ja, är det korta svaret på det
Sia7 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-24, 11:15   #5
MadWomanInBlack MadWomanInBlack är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 724
En provlapp stickar jag bara om det är ett plagg som kräver det, typ en tröja, en mössa eller annat. Halsdukar är väl lite onödigt att "provlappa" till. Lycka till!
MadWomanInBlack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-28, 20:44   #6
spotty spotty är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 337
Om man inte har rätt stickor kanske man kan räkna om mönstret något så man får rätt storlek på det färdiga plagget. Nöjer man sig med vanliga metallstickor så brukar det finnas billiga på loppis. Rund- och bambustickor är svårare att hitta på loppis.
spotty är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-29, 10:48   #7
alexandrabrinck alexandrabrinck är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 235
Jag stickar alltid provlappar, gärna flera stycken med stickor i olika storlek och olika material för att se vad som känns bäst. En del tycker att det är trist att sticka prov, men jag ser det som första chansen att se hur garnet känns, om jag trivs med det osv.

Att räkna om ett mönster bara för att man inte får rätt masktäthet för garnet är INTE att rekommendera. Visserligen kanske plagget blir rätt storlek, men själva stickningen blir förmodligen inte så fin. Om man stickar med färre maskor per 10 cm än rekommenderat, så blir stickningen oftast för lös, maskorna ser stora och lösa ut, och det töjer sig lätt. Mindre antal maskor = stickningen blir för tajt, känns lite hård och draperas inte som den ska.

Med tanke på hur mycket tid man lägger på att sticka ett plagg (eller vad det nu är!), så tycker jag alltid det är värt att lägga lite tid på förberedelser.

PS: Om du inte har så många par stickor: kanske känner du någon du kan låna av för att prova storlek? Eller kolla i en garnbutik om du kan få låna ett par stickor och göra proven där.
alexandrabrinck är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons