Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2014-12-10, 18:28   #1
Salinger Salinger är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2014
Inlägg: 2
Problem med att fälla ned pressarfoten

Har en Husqvarna Combina 2 och av någon anledning går det inte att fälla ned pressarfoten. Spaken på baksidan känns "slapp" och själva foten rör sig inte alls. Det är lite svårt att se hur spaken rör sig inne i maskinen, är det värt att försöka skruva loss lite delar för att försöka lösa det själv? Jag antar att spakens fäste har hakat ur på något sätt...
Salinger är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-12-10, 18:45   #2
Modista Modista är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2010
Inlägg: 25
På min ena symaskin var det en liten plastdetalj som höll i en stång som hade spruckit inuti maskinen (du hör hur teknisk jag är ), så det är nog en reparation som gäller.
Modista är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-12-10, 19:17   #3
EsNadisys EsNadisys är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2012
Inlägg: 564
Hej!

Ja. Det är enkelt att åtgärda.

Vad har du för maskin kan underlätta/försvåra en aning bara.

MVH
EsNadisys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-12-10, 20:26   #4
Salinger Salinger är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2014
Inlägg: 2
Citat:
EsNadisys skrev: Visa inlägg
Hej!

Ja. Det är enkelt att åtgärda.

Vad har du för maskin kan underlätta/försvåra en aning bara.

MVH

Det är en Husqvarna Combina 2
Salinger är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-12-11, 01:10   #5
Tjernobyl Tjernobyl är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2014
Inlägg: 1
Om du kan, försök få tag på servicemanualen för maskinen. De brukar finnas lite varstans på nätet för några tior. Det går dock utan också, om man är lite händig.
Tänk på att User manual/guide inte är samma som Service manual!

Jag fixade nyligen ett liknande problem på en Husqvarna 2000, där fjädern som styr pressarfotspinnen hoppat förbi metallflärpen som ska reglera dess positiion. Den svarade inte alls på spaken. Det var ganska lätt att fixa till, förutom att sätta tillbaka panelen (där metallflärpen sitter) med fjädern i rätt läge, men med ett par extra händer och ett par skruvmejslar gick det rätt bra. Dessutom fick jag justera skruven som spänner fast pressarfotspinnen, glöm inte bort den! VIktigt att lossa den innan du petar på pinnen också så att du inte repar pinnen i onödan.

Manualen borde visa hur du skruvar loss den vänstra sidopanelen, och då bör du kunna se hur spaken reglerar pressarfoten. Om du har tur syns det rätt lätt vad som inte stämmer och om det går lätt att fixa själv. I annat fall kan du bara skruva tillbaka panelen och lämna in den på service.
Tjernobyl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-12-11, 16:24   #6
EsNadisys EsNadisys är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2012
Inlägg: 564
Då är det bara att sätta igång. Den fjädern som Tjernobyl säger är en mycket möjligt kandidat av möjliga fel. Den funktionen är en mycket enkel mekanisk sådan.
EsNadisys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-12-26, 12:04   #7
NenneH NenneH är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2014
Inlägg: 5
Satt i går kväll och pysslade med en Pfaff som inte pressfotot gick ner på, trodde först att det saknades nån fjäder eller nått men efter att jag putsat med bromsrengörning och smort upp den igen så fungerade den perfekt hade uppskruvat alla "kåpor" jag kom åt och putsade alla delar som möjligtvis kunde tänkas röra sig.
NenneH är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:45.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons