Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-11-12, 20:47   #1
MillGill MillGill är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2008
Inlägg: 20
Böcker för barn!

Min dotter som är 11 år vill sy kläder till sej själv, men hon vill inte använda färdiga mönster utan prova sej fram. Helt ok tycker jag, men jag funderar på om det kan finnas någon bok med enkla tips och ev enkla grundmönster att utgå ifrån? Att se lite hur olika mönsterdelar "ska" se ut. Typ enkel mönsterkonstruktion...

Några tips?
MillGill är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-13, 00:08   #2
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Det finns ju inte mycket böcker i det här området på Svenska. Syböcker på engelska är kanske lite svårt för en nybörjare om bara är 11 år.
Den jag kan rekommendera är Inger Öbergs Mönster och Kontruktioner för damkläder.
Det är en bok hon kan växa med.
Sedan tror jag nog att det hade varit bra om hon skaffade lite enkla mönster som hon använda som grundmönster.
Billiga mönster kan du hitta http://www.sewingpatterns.com/ ofta har dom nedsatt pris på ett märke. Jag brukar köpa därifrån och 7-8 mönster brukar gå på runt 250 kr med frakt.
En bra sybok är också att rekommendera.
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9153425677.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-13, 10:06   #3
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Jag har en hemsida med mönsterkonstruktion för nybörjare. Jag började själv göra mönster till egna kläder när jag var i ungeffär din dotters ålder.
Jag började konstrera egna mönster från grunden långt innan jag lärde mig sy efter färdiga mönster och jag tycker än i dag att det är mycket lättare än att ändra i färdiga grundmönster som är konstrerade för någon annans kropp.

Ni kan ju ta en titt och se om det är något.
http://konstrueramonster.se/
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-13, 19:14   #4
MillGill MillGill är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2008
Inlägg: 20
Åh, tack båda två, kan nog har användning för båda era tips, men tar fortfarande gärna emot fler om någon har något ;-)
MillGill är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-14, 14:52   #5
syfantasten syfantasten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 878
Kolla in sewing by Wendy. det är enkla modeller som kan sys på flera sätt och med olika tyger bla återvunnet. Mycket unga tjejer syr efter böckerna.
syfantasten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-17, 15:49   #6
SarahP SarahP är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 24
Citat:
MillGill skrev: Visa inlägg
Min dotter som är 11 år vill sy kläder till sej själv, men hon vill inte använda färdiga mönster utan prova sej fram. Helt ok tycker jag, men jag funderar på om det kan finnas någon bok med enkla tips och ev enkla grundmönster att utgå ifrån? Att se lite hur olika mönsterdelar "ska" se ut. Typ enkel mönsterkonstruktion...

Några tips?
Jag köpte en bok här på nätet som hade massor med fina mönster i sig. Den heter Sy själv eller nåt och är väldigt inspirerande. Jag saknar alla syböcker jag hade när jag var liten. Jag minns inte vart jag lagt dem, eller vart mamma slängt dem efter att jag flyttade hemifrån.
SarahP är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons