Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-11-21, 09:51   #1
anpa anpa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2008
Inlägg: 14
Pfaff

Hej, jag vill köpa mig en Pfaff, men vad ska jag välja? Vad skiljer Pfaff Select från Hobby?
anpa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-21, 12:58   #2
malin83 malin83 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 111
På Pfaff´s hemsida Pfaff.se står det ganska bra om de olika maskinerna. Ibland finns mer information på den engelska sidan. Prova där om du inte redan gjort det.
malin83 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-21, 16:07   #3
artesaan artesaan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 163
pfaff

Jag har en pfaff hobby 1132 o den har i alla fal haft väldigt mycket fel. Under det år jag har haft den så har den varit på reparation 4 ggr. kommer inom inkomande vecka köpa en ny maskin o det blir absolut ingen pfaff hobby eller någon annan av pfaff heller för den delen.
artesaan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-21, 17:06   #4
WimsanMari WimsanMari är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2008
Inlägg: 68
Jag har en pfaff tiptronic 1071 ( vanlig symaskin ) och en hobbylook ( kan ej numret på den ) också från pfaff. Jag har inget alls negativt att säga om dem. Har haft den ena i 20 år och den andra i 17 år. Har servat dem ca vartannat år och jag har sytt MYCKET under de åren.
Det är min erfarenhet av Pfaff.
Ska jag köpa någon ny så blir det Pfaff igen.
WimsanMari är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-21, 22:17   #5
chery chery är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 1 053
Jag har en pfaff creative 1467. Den är 16 år nu och går fortfarande som en klocka. Den är servad 3 ggr totalt. (Rengöring och genomgång)har aldrig behövt reparation. jag har sytt nästan dagligen under dessa år och är helnöjd.
chery är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-22, 11:41   #6
Shania Shania är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2008
Inlägg: 145
Nöjd Pfaffägare

Att råda dig att köpa en speciell maskin är svårt. Jag har haft Pfaff 1463 i nästan 20 år och har overlock 4-trådig sedan ca 15 år och har nu även en Pfaff creative vision broderimaskin. Jag är MYCKET nöjd med mina maskiner. De gamla maskinerna har varit på service 2 gånger under alla åren. Jag underhåller maskinerna själv. Avslutar varje syprojekt med att damma ur och om så behövs olja dem. Jag tror det är ekonomi att köpa en lite dyrare maskin för att slippa problem. Min erfarenhet är att lågprismaskinerna är lite sämre kvalitet på.
Gå in i en butik och be att få prova dig fram. Låt dig inte övertalas utan välj det du känner är rätt för dig.
Lycka till!
Shania
Shania är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-22, 21:21   #7
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Pfaff Hobby-maskiner är inte samma maskiner (inte ens samma fabrik) som de dyrare pfaffarna och är av sämre kvalité. (undantaget är de äldre 80-tals hobbymatic som tillverkas i samma fabrik som de dyrare, de är bra)

Och de dyrare pfaffarna i sin tur är av lite sämre kvalité än dessa upp till mitten av 90-talet. Så om du kan köpa en äldre beg pfaff är det bättre än att köpa en ny.

Men så är det med nästan allt idag förr i tiden tillverkades saker för att hålla, nu vill man sälja ofta eller reparera ofta.

Men för att ta det kort: undvik hobby. Om du har tajt budget, ta en äldre beg i samma prisklass så blir det mycket bättre. Men det är ju självklart, en äldre servad pfaff från 70-talet kanske för 3 papp är tusen gånger bättre än motsvarande ny pfaff.

Och när jag pratar om beg, köp inte privat. Köp från butik som reparerar och säljer så får du garanti och kan också prova innan. ja, prova ska man alltid göra oavsett vad man än köper. Med egna tyger och tråd. Butiker har oftast bara "snälla" tyger som klarar att sys på även med de värsta skitmaskinerna.

Jag har en pfaff hobbymatic 919 från sen 80-tal och pfaff 332 från 50-talet och de tycker jag om. 332 är bäst av dem alla, klarar precis allt man slänger på den och åker så tyst och som smör. Men jag föredrar min 919 pga ergonomin (men det är egentligen mitt bords fel, höjden allts&#229. 919 var nyköpt och har alltså följt med mig genom åren, medan 332 köpte jag beg för 2-3 år sedan. (1500 kr)

Om man vill ha symaskin med "modern" utseende och sömmar, men ändå bra kvalité så rekommderar jag 80-talsmaskinerna.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-23, 20:36   #8
jennyisaksson jennyisaksson är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2008
Inlägg: 14
Jag har samma maskin som Patrik, alltså en Hobby 1132. Till skillnad från Patriks maskin så har inte jag haft några som helst problem med den. Jag har haft min i 5-6 år nu och har aldrig haft den på service. De första åren sydde jag inte så värst mycket men de senaste 2 åren har den gått varm. Det beror ju självklart på vad man har för krav på sin maskin men jag tycker att 1132 är en bra nybörjarmaskin med de enklaste funktionerna. Ville bara lyfta upp den litegrann
Synd Patrik att du har haft så mycket problem med den och jag hoppas att min maskin fortsätter att sköta sig och göra sitt jobb.
jennyisaksson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-23, 21:40   #9
artesaan artesaan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 163
Du har nog rätt Jenny om att den är en väldigt lätt maskin att använda.Tror nog att min maskin är ett måndagsexemplar. O jag hoppas verkligen att din maskin fungerar bra o hoppas den gör det i fortsättningen också!!
artesaan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-25, 16:17   #10
anpa anpa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2008
Inlägg: 14
Tack för alla svar! Ska beställa så fort jag kan, återkommer senare med vad det blev ;-).
anpa är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:10.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons