Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2008-11-17, 20:17   #1
anpa anpa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2008
Inlägg: 14
Vad kan man göra med en overlock?

Helt ny på att sy, men syr mycket. Har blivit rekommenderad en overlock, men vad kan man göra med dem?
anpa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-18, 00:08   #2
Sister_in_Black Sister_in_Black är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 613
Hejsan!
Overlocken syr raksöm, zicksazkar och klipper tyget samtidigt. Så man kan sy allt möjligt med den. Jag syr kläder med min. Speciellt bra tycker jag att den är till strechiga tyger. Tycker att resultatet blir mycket bättre med overlocken Vad syr du för någonting?
Sister_in_Black är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-18, 08:52   #3
anpa anpa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2008
Inlägg: 14
Citat:
Sister_in_Black skrev: Visa inlägg
Hejsan!
Overlocken syr raksöm, zicksazkar och klipper tyget samtidigt. Så man kan sy allt möjligt med den. Jag syr kläder med min. Speciellt bra tycker jag att den är till strechiga tyger. Tycker att resultatet blir mycket bättre med overlocken Vad syr du för någonting?
Jag syr mycket barnkläder, men syr också Mei Tais (fyrkantssjalar), väskor
och annat fint. Det lutar åt en overlockmaskin, men man kan inte sy utan att den klipper tyget? Så man måste ha en "vanlig" symaskin också?
anpa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-18, 09:14   #4
avsl0203 avsl0203 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 918
Jag skulle inte klara mig med bara en overlock.
Du kan inte tex. sy applikationer med en overlock. Med en overlock syr man i kanten på tygerna inte mitt på.
Kan dock inte svara på om man helt klarar sig med en kombinerad overlock som även har coversömmar.

Men man kan inte kan sy tex. knapphål med en overlock.
avsl0203 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-18, 09:23   #5
Carex Carex är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2008
Inlägg: 102
Jag köpte min första overlock för drygt en vecka sen, och det är det bästa jag har gjort! Den är fantastisk att sy med, alla mjuka tyger får perfekta sömmar och jag kan göra snygga rullfållar, DET har jag saknat förut just när jag syr barnkläder.
Carex är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-18, 09:27   #6
anpa anpa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2008
Inlägg: 14
Tusen tack för era svar!! Måste fundera lite, kan bara köpa en maskin och min vanliga är rätt så dålig.. Det står mellan en bättre vanlig och en overlock.
anpa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-18, 09:33   #7
LillaMian LillaMian är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2007
Inlägg: 386
syr man i tex trikåtyger kan man sy bara med overlocken och det blir så mycket finare. Syr man i i stumma tyger använder jag den istället för sicksack. Tycker inte att det räcker med bara overlock i det läget
Jag skulle inte kunna klara mej utan en overlock fast om man har overlock och vanlig symaskin att välja på så är nog en vanlig symaskin det bästa som första grej att köpa. Sen kan man fylla på med overlock så fort man kan
LillaMian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-19, 10:01   #8
anpa anpa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2008
Inlägg: 14
Citat:
LillaMian skrev: Visa inlägg
syr man i tex trikåtyger kan man sy bara med overlocken och det blir så mycket finare. Syr man i i stumma tyger använder jag den istället för sicksack. Tycker inte att det räcker med bara overlock i det läget
Jag skulle inte kunna klara mej utan en overlock fast om man har overlock och vanlig symaskin att välja på så är nog en vanlig symaskin det bästa som första grej att köpa. Sen kan man fylla på med overlock så fort man kan
Kan man sy fast kantbanden med en overlock? Kan man använda tvillingnål?
Kanske en jättedum fråga...
anpa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-19, 10:23   #9
avsl0203 avsl0203 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 918
Om man har en maskin som även syr coversömmar/täcksömmar så kan man sy fast kantband. En overlock har två nålar. Iaf de med minst fyra trådar och jag gissar att en tretråds overlock inte är aktuell om sådana fortfarande finns.
avsl0203 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-19, 11:58   #10
LillaMian LillaMian är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2007
Inlägg: 386
jag tror inte heller tretrådiga finns längre mer än begagnat. Men de har också 2 nålar. Iaf den min mamma hade när jag var ganska liten.
Jag är inte så duktig på vad de nyare overlockarna med coversömmar osv kan göra. Min klarar nog inte av kantband iaf
Men gå in på tillverkarnas sidor så brukar man kunna se vad de kan sy
Endel säger att de nya kombinerade overlockarna är jobbiga att ändra för att kunna sy coversömmar och då kanske man aldrig använder det ändå???
LillaMian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-27, 21:12   #11
Elena08 Elena08 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2008
Inlägg: 24
Anna, jag går också i samma tankar. Har köpt en liten bok som heter "Sy med overlock" skriven av Tove Fevang. Ganska bra.
Elena08 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-28, 13:50   #12
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Det är nog en vanesak att bli kompis med overlook och verkligen utnyttja den till fullo. Ska jag gå till mig själv så står den där och ska jag zigzack något så tar jag den vanliga maskinen. Helt korkat men jag har inte blivit komips med min ännu

Tror inte min overlook maskin gått mer än två timmar på ett år. Helt idiotiskt!
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:08.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons