Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2021-08-14, 20:54   #1
Loui Loui är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2021
Inlägg: 2
första egna symaskinen

Hej
Ska köpa en begagnad symaskin. Den ska vara enkel att använda och pålitlig.
Den ska klara lite kraftigare tyger.
Jag kommer laga hästtäcken, lägga upp lite byxor och kanske sy gardiner.
Jag har blivit erbjuden singer samba 4 och en nyrenoverad singer 201k.
Skulle någon av dessa vara lämpliga? Eller finns det någon annan prisvärd modell som skulle funka bättre?
Jättetacksam för ev svar
Louise
Loui är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-08-16, 17:16   #2
suskal suskal är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 627
Av de 2 maskinerna skulle jag absolut välja Singer 201k. Den tillverkades för länge sen när Singer fortfarande var en kvalitetsmaskin. Maskinen syr bara raksöm framåt och/eller bakåt men maken till fin raksöm finns inte i nya elektroniska maskiner. Jag har en handvevad modell och den har använts till båtkapell och segel när moderna maskiner inte klarat av jobbet.
Jag sydde barnkläder på en skärgårdsö utan el.

I mitten av 70-talet hade jag slitit ut min Husqvarna 2000 och kollade andra symaskinsmärken. Singer hade redan då fått dåligt rykte och den klarade inte av att sy i de tyger jag hade med mig som testmaterial.

Den gamla Singern har aldrig krånglat för mig. Det är lätt att dammsuga bort skräp och att ge den lite olja.
suskal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-08-17, 06:34   #3
Finline Finline är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2019
Inlägg: 284
Vet att många tycker om sin gamla symaskin. Men vill man sy och utvecklas så duger inte bara raksöm.
Nya maskiner har förvisso många sömmar och man använder ett fåtal av dem. Men att kunna sy olika fållar, dekoration och knapphål är faktist nödvändigt.
Har haft många gamla maskiner men vilka möjligheter nya elektroniska ger.
Ser man till alla trådar här om problem med symaskinen så är det uteslutande trassel med gamla symaskiner.
Många struliga symaskiner i omlopp på marketplace (fejan), inget bra köp alls. Någon kommer att sitta med en maskin som det inte finns reservdelar till eller en dyr reparation.
Nyservat kan också betyda rena katastrofen när en maskin varit inne hos någon och alla problem inte kunnat lösas.
Då säljs de ut för att kunna byta maskin.
Man skall vara observant på det.
Finline är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-08-21, 19:08   #4
suskal suskal är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 627
Frågan gällde
Ska köpa en begagnad symaskin. Den ska vara enkel att använda och pålitlig.
Den ska klara lite kraftigare tyger.
Jag kommer laga hästtäcken, lägga upp lite byxor och kanske sy gardiner.


Sedan skulle vi välja mellan en gammal kvalitetsmaskin och en nyare maskin av tveksam kvalitet, båda i prisklassen 150-500 kr. Den ska klara lite kraftigare tyger. Användning blir att laga hästtäcken, lägga upp lite byxor och kanske sy gardiner. Raksöm räcker utmärkt till detta, men det behövs en stark maskin så alla billiga digitala maskiner går bort.

Sen anser jag att man kommer mycket långt med snygg raksöm och handsömnad. Fällsömmar och vändsömmar används fortfarande för klädsömnad. Fina paspoalerade knapphål, stolpfickor m.fl. detaljer använder raksöm. Inom haut couture var endast handsömnad tillåten, men för andra eleganta plagg finns knep som ger fint resultat med raksöm. Där duger inte sicksack.
Det finns nya symaskiner som enkelt ger jättefina sömmer och t.o.m. fina knapphål men då kommer man upp i en helt annan prisklass.
suskal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-08-21, 22:28   #5
Loui Loui är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2021
Inlägg: 2
Tack för era svar!
Jag köpte den äldre Singer 201k. Den spann som en katt när jag provsydde.
Nu ska jag bara lära mig att trä den också 😄
Tänkte att jag börjar med den. om intresset växer så kan jag köpa en mer avancerad maskin och lägga lite mer pengar på en riktigt bra maskin som både klarar kraftigaste tyger och snyggare sömmar.
Loui är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:20.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons