Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-06-10, 10:35   #31
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Om du säljer ett broderi som privatperson till en annan privatperson får köparen inte brodera upp en massa exemplar på t ex tröjor för att sedan sälja. Ska man brodera upp många exemplar är det inte längre sålt till samma förutsättningar som det var tänkt.

Om någon vill köpa för att göra en produktion är det andra regler som gäller. Antingen kommer man överens om en klumpsumma eller så utgår provision på varje såld tröja med broderi på. Om det är en klumpsumma så är det priset bra mycket högre än om man säljer till någon som ska använda det för privatbruk.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-10, 10:41   #32
clindh clindh är inte uppkopplad
admin
 
Medlem sedan: sep 2003
Inlägg: 319
Citat:
Delfintua skrev:
NEn parallell till egen stygnsättning är en egen webdesign.
Det var en svår jämförelse, för säljer man en webbdesign måste man också ge köparen en rätt att publicera den vidare också - en webbdesign för privat bruk är ju inget kul, man kan titta på den själv men får inte lägga ut den på webben!

Det finns två upphovsrätter egentligen - den ideela upphovsrätten som du aldrig förhandlar bort. Den anger att det är du som äger verket, oavsett vem eller vilka som publicerar och använder det. Den ger dig rätt att alltid få ditt namn nämnt där verket publiceras och du har även veto mot att det används på ett kränkande sätt.

Sedan finns den ekonomiska upphovsrätten, som är vilka du ger rätt att publicera verket. Denna rätt kan du ge ut till vilka du vill om med vilka villkor du själv vill.

Att du ger någon rätt att publicera, sälja vidare etc fråntar dig dock inte den ideela upphovsrätten - verket är fortfarande ditt även om du gett någon en exklusiv rätt att sälja verket tex. Det är en vanlig missuppfattning att man inte längre äger sitt verk om man tex säljer det till någon. Verket äger man, men kanske inte rätten att publicera det (om man gett exklusivitet till någon)
clindh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-10, 10:42   #33
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Gunilla det finns olika rättigheter ,om du köper en broderifil ingår rätten att bruka den på det sätt det är tänkt att brodera för eget behov.
Men ägande rätten av designen är ju något helt annat Det är äganderätten av en design som styr vad du får göra med den.du kan inte sälja sprida eller använda i kommersiellt syfte utan tillstånd från den som äger designen.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-10, 10:43   #34
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Hela den här diskussionen utmynnar i att ingen kan sälja någon produkt med ett broderi på. Om man inte själv ritat och stygnsatt det!! man får inte ens titta på ett annat broderi och försöka återskapa det med egen stygnsättning. Därför att själva motivet har copyright. Att göra egna motiv går bra men inget annat verkar det som. Uj, man skulle vara konstnär för hela mitt bibliotek av mönster är obrukbart om jag bara ska ha för eget bruk eller ge bort till släkt och vänner.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-10, 10:50   #35
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Du kan titta på en bild och använda den som ide spruta och skapa ditt eget exemlar men det måste skillja sig från orinalet så mycket att det inte blir en kopia.Någonstans hämtar vi alla vår inspirration ifrån.
inte bara stygnsättningen måste skillja,utan bilden som ligger bakom.därför måste du rita din egen bild och inte plocka för mycket detaljer från förebilden. utan bara ideen som sådan.

Senast redigerad av axyzvslut den 2006-06-10 klockan 10:58.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-10, 10:54   #36
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Ang en webbdesign så är ju syftet att använda den på webben . inte att titta på den.Du säljer ju den för att vederbörande skall publicera den på sin webbsida.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-10, 11:16   #37
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Just precis, jag säljer den för att någon annan ska få rätten att publicera den. Iom att jag sålt den så förfogar jag inte längre över rätten hur den används, däremot äger jag fortfarande designen och motiven. Själva upphovsrätten är och förblir upphovsmannens. Jag ser egentligen ingen skillnad i broderimönster och webdesign, design som design.

Intressant diskussion det här och ska man hårddra allt så får jag inte ens brodera ett gäng gästhanddukar och sälja. Fonten är nämligen copyrightskyddad.

Tilläggas bör att jag menar design man gjort och sålt till andra som blir "exclusive your´s"

Senast redigerad av Delfintua den 2006-06-10 klockan 11:20.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-10, 11:18   #38
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Citat:
TeknikFreek skrev:
Gunilla det finns olika rättigheter ,om du köper en broderifil ingår rätten att bruka den på det sätt det är tänkt att brodera för eget behov.
Men ägande rätten av designen är ju något helt annat Det är äganderätten av en design som styr vad du får göra med den.du kan inte sälja sprida eller använda i kommersiellt syfte utan tillstånd från den som äger designen.
Nä, det var just det jag sa, men vissa somliga tror att de köpt äganderätten och börjar sälja min design till andra... eller så bryr de sig bara inte. Säljer man äganderätten, så ska man skriva kontrakt och det blir som regel ett betydligt högre pris för den som köper, eftersom säljaren då blir av med sin rättighet att sälja till andra.
/Gunilla

Senast redigerad av gunnsan den 2006-06-10 klockan 11:21.
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-10, 11:42   #39
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Tua

Det finns trots allt mycker broderimönster där det står att du fritt får förfoga över mönsten.
Detta är ju ett nytt område och det är svårt att veta gränserna .och att bli fälld för något,då skall man ha producerat något under sitt eget namn eller låtit någon lida ekonomisk skada.
Men man får förstå dom somm gör broderimönster skulle det vara fritt att sprida och sälja vidare filer,Då får dom ju lägga ner till slut.
Det viktigaste är ju att man är medveten om det här.Det är ju också skillnad om du säljer 10 nhandukar eller sätter det i system och börjar driva det företagsmässigt.då vill dom ha en del av kakan.

Senast redigerad av axyzvslut den 2006-06-10 klockan 11:45.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-10, 11:47   #40
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Nu menade ju inte jag att sälja filerna vidare. Jag menade det jag producerar av filerna, typ handuken med broderat mönster på.

Att inte sälja filerna vidare är en självklarhet tycker jag...

Ditt redigerat före mitt inlägg )
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-10, 12:12   #41
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Så här kan det se ut på en sida som säljer broderidesigner

Copyright Agreement

Stitchitize® embroidery programs and designs are proprietary products of Stitchitize Embroidery Design Service and are protected by copyright law. Stitchitize retains title to and ownership of its programs and designs. Stitchitize grants to you a nonexclusive and nontransferable license to use its licensed programs and designs for purposes of embroidering orsimilarly affixing the designs onto any object. All other rights are reserved by Stitchitize, and no copying, reproduction, transfer or modification of the programsor designs may be made without the prior written permission of Stitchitize.Every effort has been made by Stitchitize to ensure that it has the right to license the programs and designs but Stitchitize does not warrant against third party claims. In the event of any third party claim, any remedy you have against Stitchitize shall be limited to the price originally paid to license the programs and designs. No other warranties, whether express or implied, are given. This product includes images from CorelDraw 9 which are protected by the copyright laws of the U.S., Canada and elsewhere. Used under license. This product includes some images © 2002-2003 Arttoday.com.

men jag kan inte utläsa att jag inte får använda broderidesignen i kommersiellt syfte.då menar jag att sälja det jag broderat.

Senast redigerad av axyzvslut den 2006-06-10 klockan 12:15.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-10, 12:44   #42
altikh altikh är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 199
För att vara på den säkra sidan utan att lusläsa lagstiftningen kan man tänka så här:
Om man vill använda något vare sig det är ett mönster, en bild eller en stygnsättning, så måste man antingen

a) skapa det själv

eller

b) betala den/de som har upphovsrätten

Undantag från detta kan vara att någon lämnar ut gratis mönster som här på sysidan eller i marknadsförningen av t.ex. symaskiner, då kan man använda mönstren för privat bruk utan att betala. I alla andra fall skall man på något sätt betala för utnyttjandet.

/Alice
altikh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-10, 13:22   #43
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Citat:
Det är ju också skillnad om du säljer 10 nhandukar eller sätter det i system och börjar driva det företagsmässigt.då vill dom ha en del av kakan.
Här förstår jag absolut inte skillnaden. Att sälja en eller flera måste väl vara lika illa. Oavsett antal bryter man ju mot allt? Lite dubbelmoral att bara hävda att ett litet antal skulle vara tillåtet men en större mängd inte...hmmm.

Bäst då att göra så här.

Citat:
a) skapa det själv
Citat:
b) betala den/de som har upphovsrätten
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-10, 13:33   #44
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Här följer en översättning.

Stitchitizers broderi program och mönster är en produktsom ägs av stitzhiteizer och är skyddade av copyright lagen.Titel och ägandeskap av program och mönster ägs av stitchitizer.( Dom ger dig en icke ensamrätt och icke överförbar licens.att använda de licensierade programmen och mönsterna i syfte att brodera eller liknande fixering vid något objekt.) All annan rätt tillfaller stitchiteizer och ingen copiering,återskappande,överföring ,ändring av mönsterprogrammet får bli gjorda utan skriftligt tillstånd.Varje möjlighet har tagits för att licensiera programmen ,mönstren och försäkra sig om tredje part klagan.I händelse av tredje parts klagan och krav skall den begränsas till det ursprungliga priset som betalats för ett licensierat program och mönster.Inga andra garantier ges .Denna produkt includerar bilder från CorelDraw 9 som är skyddad av copyright (upphovsrättsmanna lagen) av U.S,Canada och var som helst som den används under licens.Denna produkt inkluderar bilder från arttoday.com.


När jag tolkar detta så skulle jag kunna brodera på föremål och sälja föremålen om jag har köpt mönstet.

Senast redigerad av axyzvslut den 2006-06-10 klockan 13:50.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-10, 13:43   #45
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Visst tua är det ingen skillnad men det är skillnad i vilken skada du gör hur man bedömmer det.Det är bara att konstatera så länge det finns internetdå laddar folk ner. det är ju framtidens teknik.men att sälja filer eller svart kopier det är en annan sak.Det måste nog till någon ändring i lagen mäniskor använder den teknik som finns tillgänglig det är en risk som man tar när man ger ut saker på nätet.och vill man förhindra det då får man lägga in spärrar och andra hinder.Och sånt kommer nog att utväcklas.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:01.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons