Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-06-09, 22:05   #16
stenbeckan stenbeckan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 1 118
MP3

Måste bara få inflika här när ni pratar om upphovsrättslagen.
Vet ni om att man inte får kopiera en egen inköpt skiva med musik o lägga på sin MP3 spelare eller mobil. Detta är olagligt....
Detta betyder att alla i sverige som har en mp3 med musik på är olagliga. Till ock med politikernas barn.
Själv vet jag inte en enda person som lagligt har köpt o laddat hem alla låtarna som finns på dennes mp3. Detta måste alltså göras uta<n att ta omvägen via datorn, för då blir det olagligt. Måste alltså direkt in på mp3 om man köper en låt via nätet.
Detta tycker jag är helsjukt. Men men visar hur lite igenomtänkt lagen är i dagens samhälle.
HAde varit roligt att få veta om någon INTE är olaglig vad gäller musiken på sin mp3....
stenbeckan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-10, 00:10   #17
clindh clindh är inte uppkopplad
admin
 
Medlem sedan: sep 2003
Inlägg: 319
Nej Lena, du får visst göra MP3-filer av din inköpta CD. Det kallas "för privat bruk". Jag citerar ut Regeringskansliets eget blad om upphovsrätt (dom borde veta :-)

Citat:
Var och en får framställa ett eller några få exemplar av skyddade offentliggjorda verk för privat, dvs. rent personligt, bruk. Detta gäller dock inte datorprogram och inte heller kopiering i digital form av sammanställningar (databaser) i digital form. Därutöver gäller i vissa fall förbud mot att låta någon annan utföra kopieringen. Den förlaga som används för kopieringen måste vara laglig, dvs. får inte vara ett piratkopierat
exemplar eller ett verksexemplar som olovligt lagts ut på Internet.
Jag föstår inte vad du menar med att ta omvägen via datorn etc. Det spelar ingen roll; har du bara fått ditt exemplar på laglig väg får du också göra kopior av det - för privat bruk.

Men visst kopierar massor av människor ner musik olagligt från Internet, men att många begår ett brott gör det väl inte mindre brottsligt?
clindh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-10, 01:14   #18
ElisabethS ElisabethS är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 877
Citat:
gunnsan skrev:
Hej!
Jag har av en slump (tack vare Sysidan) upptäckt att en person som jag sålt en specifik stygnsättning till sedan har sålt den vidare till en annan medlem på sysidan, som helt ovetandes broderat och lagt ut bilder på detta. Hon hade köpt den på en CD från någon...
Sådant gör att man tappar lusten att sälja stygnsättningar till någon.
Tänk på det, ni som säljer stygnsättningar vidare, att bilderna kan dyka upp på Sysidan och avslöja er!
/Gunilla

Kontakta en jurist och stäm personen. Det är väl det minsta du kan göra.

Jag fotograferar mycket och det har hänt att mina bilder har använts utan mitt godkännande och jag lägger inga fingrar emellan längre. Nu kostar det pengar att använda mitt material utan lov.
Kontakta en jurist om du behöver hjälp att få betalt för olovligt nyttjande av en copyrightbild.


ElisabethS

Senast redigerad av ElisabethS den 2006-06-10 klockan 01:16.
ElisabethS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-10, 06:41   #19
QuiltNina QuiltNina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 103
Men om man köper ett broderi (en stygnsättning) måste man ju få säja det vidare när man inte vill använda det längre, precis som man får göra med en bok, en cd eller ett dataspel tex. Eller? Det bygger naturligtvis på att man inte sparar en kopia till sig själv.
QuiltNina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-10, 09:16   #20
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Funderar lite på det här med att sälja en produkt. I det här fallet din stygnsättning... Säljer man inte rättigheten att bruka det också, att bruka det hur man vill alltså. Nu menar jag inte att den som köpt av dig ska sedan vidaredistribuera och ta betalt för din stygnsättning. Men att skänka bort en kopia.. är det olagligt? Allt är så luddigt med copyright. Hur är det med de fina stygnsättningar du lagt ut här för nerladdning. Får man använda dom och sälja produkter (dock inte stygnsättningen)?
Lite fundeleringar på lördag morgon
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-10, 10:00   #21
clindh clindh är inte uppkopplad
admin
 
Medlem sedan: sep 2003
Inlägg: 319
Citat:
QuiltNina skrev:
Men om man köper ett broderi (en stygnsättning) måste man ju få säja det vidare när man inte vill använda det längre, precis som man får göra med en bok, en cd eller ett dataspel tex. Eller?
Upphovsrättslagen täcker inte in detta (vad jag vet) utan man får läsa de licensvillkor som följer med programmet. När man köper ett program är det normalt en licens att använda programmet man köper, säljer man det får man förståss inte längre använda det själv. Det finns dock program med personligt knutna licenser som man inte får överföra, så läs det finstilta.
clindh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-10, 10:05   #22
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Att skänka bort filen till vänner och bekanta är ju som att sprida svartkopier.
Sedan kan ju dom göra samma sak till vänner och bekanta Och snart är dina grejer vilt spridda.
När man tittar på de större företagen som säljer broderifiler/ mönster så säjer dom endast för personligt bruk inte i vinstdrivande mening utan lov,du måste be om lov innan du börjar produserar tex alster att sälja.och det brukar även stå ingen spridning är tillåten. Sedan vet jag inte om man måste söka copyright på en sak för man skall kunna hävda det.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-10, 10:12   #23
avslutad081031 avslutad081031 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 766
Så med andra ord så borde det alltså vara olagligt att köpa eller sälja begagnade broderikort också?

Jag måste säga att det är ett område av lagen som jag inte kan, jag skall rådfråga en bekant som är advokat.
avslutad081031 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-10, 10:22   #24
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Nog är detta område luddigt så det förslår. Det finns alla möjligheter att göra fel...hmmm.En parallell till egen stygnsättning är en egen webdesign. Om jag skulle sälja den så säljer jag också rätten att bruka den hur man vill. Man har liksom köpt hela konceptet, dock inte själva designen som ägs av upphovsmannen. Men likväl att bruka den hur man vill innebär ju att även kunna sälja den vidare för man har ju en gång köpt rätten till den. Ja herrejösses vad luddigt allt är om det här.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-10, 10:25   #25
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Du kan köpa orginal cd eller en fil men då måste den som säljer sluta att använda den och plocka bort den från sina filer. annars har man ju gjort en svartkopia till sig själv.
Säljer du en cd eller en köpt broderifil då säljer du rättighetyerna att använda matrialet.
Sedan tar den nya ägaren på sig att använda cd:n på det sätt som det är tänkt ( endast för personligt bruk)

Men det är ju stor skillnad hur det är tänkt att copyright skyddet skall fungera och när du kan bli åtalad för det.Men när vi små producenter blir drabbade så har små summer stor betydelse.
Och när man ger ut andras file har man ju medverkat till en spridning som ser ut som en upp och nervänd pyramid.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-10, 10:27   #26
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Tua du kan specifisera till den som köper din webbdesign att det endast är för personligt bruk.
och ej söljas vidare.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-10, 10:27   #27
clindh clindh är inte uppkopplad
admin
 
Medlem sedan: sep 2003
Inlägg: 319
Citat:
Delfintua skrev:
Funderar lite på det här med att sälja en produkt. I det här fallet din stygnsättning... Säljer man inte rättigheten att bruka det också, att bruka det hur man vill alltså. Nu menar jag inte att den som köpt av dig ska sedan vidaredistribuera och ta betalt för din stygnsättning. Men att skänka bort en kopia.. är det olagligt? Allt är så luddigt med copyright. Hur är det med de fina stygnsättningar du lagt ut här för nerladdning. Får man använda dom och sälja produkter (dock inte stygnsättningen)?
Lite fundeleringar på lördag morgon
Den som lägger ut något för nedladdning gör bäst i att tydligt där tala om hur man får använda det. Man vill ju ofta att andra skall ha skoj med det man skapat, kanske göra förändringar och förbättringar - men inte börjar sälja det själva tex.

Det är dock inte det enklaste att uttrycka såna villkor själv, därför finns det ett initiativ som heter Creative Commons som verkar för att olika typer av verk skall kunna delas och användas i kreativt arbete men tex begränsas för enbart icke-kommersiellt, att man måste nämna vem som gjort orginalet etc.

Här kan man sätta ihop en egen licens:
http://creativecommons.org/license/?jurisdiction=se

Exempel:
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/se/

Står det inget vid en fil man laddar ner skall alltid anta det bara är för privat bruk, det är grundregeln. Man läser ofta att privat bruk även innefattar den närmaste vänkretsen, men lagen nämner inget om detta så var gränsen går är onekligen luddigt. Om jag vore jurist skulle jag nog anse att tex "mina kompisar på Sysidan" är utanför den privata sfären, det skall finnas betydligt starkare band mellan personerna.

Om en stygnssättning är ett "program" eller något annat vet jag inte. Är det inte det kan du också göra kopior och låta tex din man och barn använda det, men program får man alltså inte göra så med - det är skillnaden.

Ang broderier får man väl anta upphovsrättsägaren tycker att det är OK att man får brodera det på en tröja som man bär bland folk man inte känner - även om detta faktiskt är ett offentligt framförande enligt lagen! Det vore ju lite trist om man bara fick ha tröjan hemma
clindh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-10, 10:28   #28
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Hej!
Köper du en stygnsättning, så köper du ju som regel inte rätten till denna, för då skulle priset behöva vara betydligt högre. Köper du rätten till en stygnsättning, så får ju dessutom inte den som stygnsatte denna sälja den till någon annan, utan ägarskapet har övergått till den som köpt rätten.
De flesta som säljer stygnsättningar säljer dock inte rättigheterna, så de som köpt stygnsättningen får inte ge bort eller sälja denna vidare!
/Gunilla
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-10, 10:31   #29
clindh clindh är inte uppkopplad
admin
 
Medlem sedan: sep 2003
Inlägg: 319
Citat:
TeknikFreek skrev:
Sedan vet jag inte om man måste söka copyright på en sak för man skall kunna hävda det.
Nej det behövs inte, allt du skapar är automatiskt skyddat av upphovsrättslagen -- om det uppnår något man kallar "verkshöjd"; det skall finnas något unikt inslag som du tillfört. Att bara skriva tex "Hej" har inte verkshöjd, men man kan lugnt anse att alla typer av mönster man ritat själv har det.
clindh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-10, 10:33   #30
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Du får ju använda det på det sättet som det är tänkt. att broderad på olika saker. sedan hur du bär dessa saker finns det ingen begränsning på .
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:16.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons