Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2011-04-10, 13:55   #1
krtek krtek är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 347
Question minska antalet maskor mitt i

Igår stickade jag en klassisk stickedocka. När jag kom till mössan står det att jag ska sticka 3m, sticka ihp 2 m, upprepa intaget 3 ggr. Sedan ska jag minsta 4 maskor på varje varv rakt över de första avmaskningarna.
Jag fattade inte hur det skulle gå till så jag minskade på sidorna istället vilket ju blev helfel.
Idag gjorde jag ett nytt försök. Denna gång har jag stickat på varannan nål eftersom det passar garnet bättre. När jag kom till mössan bestämde jag mig för att göra som det stod, även om jag insåg att det skulle bli galet (eftersom man tar ur så många nålar ur arbete mellan de arbetande, blev det ju LÅÅÅÅÅÅNGA trådar mellan de stickade maskorna).

Fråga är hur man gör detta på en stickmaskin så det blir enkelt och bra?
krtek är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-10, 16:28   #2
Bibson Bibson är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2011
Inlägg: 105
Hej Linda!
Du måste flytta efter med alla maskorna på hela varvet. Då får du 2 nålar på vardera sidan som du tar ur arbetet. Antar jag. Jag är nybörjare jag med, men jag har suttit och tittat på YouTube väldigt mycket.
Hälsningar från Bibbi
Bibson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-11, 18:40   #3
Nima Nima är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 523
Hejsan!
Precis som Bibbi skriver så är det här något där man får tänka om på stickmaskin. Det är helt enkelt inte så lätt att göra. Ofta försöker man undvika den här typen av minskningar längs ett helt varv men ibland går det inte. Ofta är det lättare att sticka sådär en 10 varv med skrälpgarn i kontrastfärg. Sedan köra av stickningen från bädden. Därefter kan man plocka upp maskorna med minskningar fördelade över hela bädden.

Man kan "simulera" några ökningar eller minskningar genom att öka respektive minska maskspänning. Så kan man till exempel sticka en kjol med samma maskantal men få den smalare upptill än nertill.
Nina
Nima är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-11, 21:32   #4
krtek krtek är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 347
Jag provade att flytta med maskorna över nålarna. Det funkade ju och blev bra, men var förfärligt pillrigt. Bra trick det där med att ändra maskspänningen (även om det nog inte hjälper med just stickdockorna - men de är ju ändå bara "istället-för-provlappar"). Om nån har nått fler trick så skriv gärna
krtek är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-12, 11:41   #5
mariatherese mariatherese är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 470
Nimas metod med att sticka ett kontrastgarn och sedan ta av och lyfta på igen tycker jag är rätt smidig om det är många minskningar. Jag stickade en "cirkular yoke" tröja på det viset.

Alternativet är ett verktyg som heter "Garter Bar" med vilken man kan göra minskningar mitt i arbetet med bara ett moment. Se youtube för mer info.
mariatherese är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-12, 13:59   #6
krtek krtek är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 347
Thumbs up

Citat:
mariatherese skrev: Visa inlägg
Alternativet är ett verktyg som heter "Garter Bar" med vilken man kan göra minskningar mitt i arbetet med bara ett moment. Se youtube för mer info.
http://www.youtube.com/watch?v=40g1HoM1r0A

Tackar. Då ska man skaffa sig en vändkam/garter bar alltså... var köper man sånt? passar de alla maskiner? Eller blir det enklare/billigare att göra en själv som säkert passar (såg hemgjorda på youtube också) kanske...
krtek är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-13, 08:15   #7
mariatherese mariatherese är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 470
Jag tror det är lättast att hitta på ebay. Jag vet inte om det finns till alla maskiner dock.
mariatherese är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-13, 20:32   #8
Nima Nima är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 523
Vändkammar finns till många maskiner och är inte märkesberoende. Däremot är de beroende av avståndet mellan nålarna! Även om jag hört om folk som använt en vändkam för en standardmaskin till en grovstickare eftersom nålavsåndet är exakt dubbelt så stort.
Det krävs dock en hel del träning för att behärska en vändkam. Så börja med något att träna på först innan ni kör i "skarpt" läge.
Nima är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
maskot, stickdocka, stickedocka

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:49.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons