Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-05-04, 20:29   #1
Safia Safia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2008
Inlägg: 109
Hjälp med klänning

Jag ska på bröllop i sommar och är ute i god tid med att göra en klänning. Jag har blivit överförtjust i en klänning ur Alice i underlandet filmen (bilder bifogade). Jag har inte sytt en klänning på många många år så detta kommer att bli mycket spännande .

Har någon av er sett mönster på en liknande klänning? Liknande modell alltså?

Det är väl överdelen som är det svåraste, den måste ju sitta så att den inte trillar ner... Resten tror jag nog att jag själv kan improvisera ihop på nåt sätt.

Namn:  alice2.jpg
Visningar: 546
Storlek:  19.4 KB

Namn:  alice1.jpg
Visningar: 533
Storlek:  14.2 KB

Tackar på förhand!
Safia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-04, 21:27   #2
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
Denna klänning är lättast att sy utan något mönster. Det är till stor del tygerna/banden som "gör" klänningen. banden kan du tillverka själv av lämpligt tyg, om du inte hittar några färdiga.

Ett bra sätt skulle vara om du först köpte en riktigt välsittande midjelång Bh med ryggknäppning. Du borde kunna hitta en sån i en bra underklädesaffär. Den måste naturligtvis sitta bra utan axelband.

Sedan fäster du klänningen ovanpå midjeBHn.
Jag skulle först sy kjolen och så sy fast den med en maskinsöm i överkanten.
Sedan drapera alla tygbanden till livet ovanpå, fäst med knappnålar.
Så sy fast dem för hand med osynliga stygn här och där.
Mitt bak får man vika in allt fint och sy fast ordentligt, man måste ju kunna knäppa utan att fastna i något.

Det ser ut som ett litet spetsrysch sitter i överkanten på livet. Det gör du lätt av lite hoprynkad svart spets, sys fast i innerkanten ca 1 cm ner på insidan, då blir det snyggt. Sedan återstår bara tygblomman.
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-05, 13:29   #3
Safia Safia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2008
Inlägg: 109
Tack! Det låter ju enkelt och vettigt

Dock vill jag ju komma billigt undan också så det känns dyrt att köpa en bh, men jag ska gå och kolla, kanske jag hittar en billig. Jag är inte speciellt storbystad så det finns inget som behöv hållas uppe men det är ju jobbigt om klänningen åker ned hela tiden. Speciellt eftersom jag ska vara brudtärna...
Safia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-06, 01:07   #4
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
Det finns ju massor med billiga BH-ar.
Nej, det vore nog inte så bra med en brudtärna där klänningen åker ner , fokuset ska ju liksom vara på brudparet...
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-06, 05:24   #5
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Sy på gummiband under överkanten så sitter det nog bättre.

Nej, inte sådana där gummiband för elasticitetens skull utan för den klibbiga ytans skull. sådana som man har till BH-band som skall vara "osynliga" men är väldigt synliga ändå, haha, och sådana som sitter i stayups. Finns hos välsorterade sybehörsbutiker.

Det i kombination med axelbandslös bh låter som en bra förslag. Om inte bh:n redan har gummibandet insytt förstås.

Sedan finns det lim och tejp också om du är jätterädd.



Köp någon bh från billig butik så behöver det bli så dyrt.... Bh, korsettsliv, osv. Behöver inte vara fin, bara formen är bra!
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-06-09, 11:56   #6
Safia Safia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2008
Inlägg: 109
Tack så mycket än en gång för all hjälp
Nu tog budgeten lite emot så det blev en billigare klänning från H&M, men jag ska komma ihåg tipsen den dag då jag syr denna klänning. För en vacker dag ska jag nog sy den ändå.
Safia är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:47.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons