Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2004-07-25, 15:45   #1
Ellie Ellie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 7
Ylleliknande material till kappa?

Hej, jag har en fråga angående tyg.
Det är så att jag har sett en väldigt snygg kappa i ull och jag skulle gärna vilja sy upp en sådan. Problemet är att jag är mycket tveksam till det materialet ylle då jag är övertygad vegan...
Är det någon som har tips på något liknande material som inte är animaliskt?
Tacksam för svar!
Ellie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-07-26, 13:43   #2
4mamman 4mamman är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 11
Att använda ylle i kläderna borde inte vara något hinder för en vegan. Får är nog det husdjur som har det mest naturliga livet av alla. Pälsfår går ute året om i de flesta länder och tas bara in när det blir för kallt, eller för dåligt med mat, eller för klippning och kontroll. De måste dessutom klippas ett par gånger om året för att må bra. Årlig klippning av får är tom inskriven i svensk djurskyddslag.
Nu varierar ju skälen till vilken livsstil man väljer och det måste respekteras, men eftersom jag anser att ull är bland det mest ekologiska produkterna vi kan nyttja ville jag ändå ge min åsikt. Går det inte att sälja ull kommer dessutom den globala fåraveln alltmer att inriktas på köttdjursproduktion vilket kanske är mindre tilltalande för en vegan. Syntetiska produkter förgiftar vår jord och skadar livsbetingelserna för allt levande.
4mamman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-07-27, 01:07   #3
millyudden millyudden är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 183
Thumbs up Bra inlägg!!

Håller med föregående talare. Så san som det kan bli.
millyudden är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-07-27, 14:17   #4
Ellie Ellie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 7
Skälet till att jag inte vill använda ull var inte det jag ville disskutera här, utan andra material som ser snygga ut i en kappa.
Ellie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-07-27, 16:00   #5
4mamman 4mamman är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 11
Jag skulle tro att ett lite grövre tyg i polyester kan fungera. Gå in i en välsorterad tygaffär där du kan få råd, och kläm, känn och jämför. Det står alltid vilket material tyget är gjort av. Egenskaperna kommer inte att vara desamma som i ett ylletyg, men utseendemässigt borde det inte vara så svårt att finna lämpligt material.
Jag vet att det är jobbigt att känna att man alltid får "stå till svars" för sin livsstil. Men det brukar alltid komma på köpet om man väljer ett alternativt sätt att leva. Har man ett syfte med sitt val får man se det som en chans att sprida sitt budskap! Fast jag förstår om man inte alltid orkar och vill. Mitt inlägg var inte menat som något påhopp i alla fall.
4mamman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-07-27, 16:43   #6
Ellie Ellie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 7
Ok jag förstår det.
Jo det e faktiskt väldigt tröttsamt till och från att alltid bli ifrågasatt...
Tack för svaret ändå, jag ska gå ut och scouta lite...
Ellie är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
kappa, ylleliknande material

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:24.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons