Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2014-06-19, 13:05   #1
guhj guhj är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2014
Inlägg: 7
Husqvarna 2000, först trådtrassel, nu stopp

Jag har en Husqvarna 2000 i nån beige-grön färg, och den har oftast fungerat bra hittills. Nu har jag dock problem.

Jag har inte använt den på ganska länge (ett år? kanske mer?). Jag tog fram maskinen och trädde i lite grövre tråd än jag använt tidigare. När jag försökte sy raksöm gick första stygnet bra, på andra stygnet kärvade det en del, och på tredje körde den fast. Det verkar som om maskinen bara drog ner mer och mer övertråd, utan att någon undertråd släpptes ut.

Jag gjorde många försök med lite olika trådspänningar både uppe och nere, men efter ett tag slutade motorn och handhjulet att påverka nålen. Nu verkar det som om nålen står där den står, och om jag kör med pedalen eller snurrar handhjulet så är det bara den lilla pinnen man använder för att linda tråd på undertrådrullar som snurrar.

Vad har hänt? Hur fixar jag det?
guhj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-06-19, 15:34   #2
EsNadisys EsNadisys är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2012
Inlägg: 564
Hej!

Det finns en skruv inne i centrum av hjulen. Vrid den medurs(som klockan går), för du verkar ha ställt maskinen på spole.

Om efter detta, problemet består, ska du ta av all tråd och städa maskinen ordentligt och droppa några droppar olja i de hålen som är avsett för smörjning.

Det fixar sig.

MVH
EsNadisys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-06-20, 12:14   #3
Joppen Joppen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2012
Inlägg: 164
Av din lilla beskrivning så bör det vara en Colormatic.
Rör verkligen inte nålen på sig när du vrider på handhjulet för hand?
Det mest troliga är att nålen rör sig när du vrider på handhjulet och att problemet är att remmen som går från växeln till handhjulet slirar eller har gått av.
Om handhjulet inte påverkar nålrörelsen har du råkat ut för ett större problem. Det är en stålaxel där handhjulet sitter i ena änden och nålrörelsen påverkas i den andra. Någon av de två har då släppt eller gått sönder.
Öppna gaveln (två skruvar) och dra ut handhjulet och därefter gaveln så bör du se var felet är.
Joppen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-06-20, 15:44   #4
EsNadisys EsNadisys är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2012
Inlägg: 564
Guhj säger att varken motor eller hjul kan påverka nålen. Då är det så att maskinen är på spolingsläge.
EsNadisys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-06-21, 10:17   #5
Joppen Joppen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2012
Inlägg: 164
Citat:
EsNadisys skrev: Visa inlägg
Guhj säger att varken motor eller hjul kan påverka nålen. Då är det så att maskinen är på spolingsläge.
Om maskinen är i spolningsläge frikopplas handhjulet från drivningen. Om man vrider direkt på handhjulen så skall fortfarande nålen röra sig om det inte är något fel direkt på axeln. Hur kan du veta att drivremmen är hel?
Joppen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-06-23, 17:31   #6
guhj guhj är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2014
Inlägg: 7
Citat:
EsNadisys skrev:
Det finns en skruv inne i centrum av hjulen.
Vilket hjul? Centrum av handhjulet är bara slätt.

Citat:
Joppen skrev:
Av din lilla beskrivning så bör det vara en Colormatic.
Colormatic står det också på maskinen, så det kan nog stämma.


Jag gjorde en sista kort felsökning innan jag reste bort över midsommar. Om jag snurrade handhjulet rörde sig spolpinnen hela tiden, och om jag bytte håll så bytte spolpinnen omedelbart rotationsriktning. Ibland under allt detta snurrande hände det att nålen också rörde sig en liten bit, men det var väldigt sällan. Det verkade hända oftare när jag drog handhjulet utåt (längs dess axel), eller tryckte det inåt, samtidigt som jag snurrade, och mindre ofta när jag bara snurrade på det.

Just nu är jag inte på samma ställe som maskinen, så vidare felsökning/åtgärder får dröja.
guhj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-06-24, 09:24   #7
Joppen Joppen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2012
Inlägg: 164
Det kan vara frikopplingen av spolpinnen vid spolning du har problem med.
Kontrollera att den lilla "spak" som sitter mitt i spolpinnen verkligen fjädrar ut så att drivningen kopplas in. Det kan kanske bero på att växeln inte har tryckts in helt och hållet och hindrar spaken att fjädra ut. Dra ut och tryck in igen den plastring som sitter runt spolaxeln och som du reglerar växeln med.
Om växeln är helt intryckt så kan det hjälpa med en droppe olja på den lilla spaken mitt i spolpinnen. Den skall gå lätt ut av sig själv då spolen tas bort.

Leta inte efter någon liten skruv i handhjulet. Du blir bara besviken av att inte hitta någon. Som du själv konstaterar så finns det ingen sådan på dessa maskiner.
Joppen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-06-25, 22:12   #8
guhj guhj är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2014
Inlägg: 7
Citat:
Joppen skrev: Visa inlägg
Kontrollera att den lilla "spak" som sitter mitt i spolpinnen verkligen fjädrar ut så att drivningen kopplas in. (...) Dra ut och tryck in igen den plastring som sitter runt spolaxeln och som du reglerar växeln med.
Om växeln är helt intryckt så kan det hjälpa med en droppe olja på den lilla spaken mitt i spolpinnen. Den skall gå lätt ut av sig själv då spolen tas bort.
Den har jag pillat på, och jag upplever att den fjädrar ut som den ska.

Nu kommer jag ha lite tid att pilla med maskinen i helgen, men bara lite, så jag vill gärna vara någotsånär förberedd. Av det som nämnts i tråden hittills är det att öppna gaveln och kika där som inte är gjort, så det står väl överst på listan just nu. Om det inte hjälper, finns det några andra saker jag borde kolla? Några särskilda frågor som kan hjälpa diagnosticeringen?

Jätte-tack för hjälpen så här långt! Vi får se vad helgens snabbinsats ger för resultat.
guhj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-06-28, 16:09   #9
guhj guhj är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2014
Inlägg: 7
Framsteg!

Idag öppnade jag gaveln, och det visade sig att handhjulet släppt från axeln. Det var alltså bara att plocka loss det och sätta tillbaka det med låsskruven mot den platta sidan av axeln, dra åt skruven, och så var det klart.

Det ursprungliga problemet kvarstår dock. När jag försöker sy tar det ett eller två stygn innan nålen fastnar. Om man då kikar nere hos undertrådsspolen så ser man flera öglor, inte bara en. Är det trådspänning som spökar? Vad bör jag justera, och åt vilket håll?
guhj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-06-29, 10:30   #10
ninnami ninnami är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 384
Låter som att det kan vara övertråden som inte rätt trädd. Går övertråden mellan trådspänningsbrickorna som den ska? Kan också vara smuts mellan trådspänningsbrickorna som ställer till det.
ninnami är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-06-30, 17:56   #11
Joppen Joppen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2012
Inlägg: 164
Citat:
guhj skrev: Visa inlägg
Framsteg!

Idag öppnade jag gaveln, och det visade sig att handhjulet släppt från axeln. Det var alltså bara att plocka loss det och sätta tillbaka det med låsskruven mot den platta sidan av axeln, dra åt skruven, och så var det klart.
Helt riktigt. Kontrollera at det axiella spelet (längs med axeln) är näst intill försombart. Det påverkar nålens Zig-Zag rörelse felaktigt om spelet är för stort.
När du försöker sy så använd gärna olika färg på över respektive undertråd. Du ser då lättare vilken tråd som ger öglorna och det är lättare att åtgärda. Du skall ha cirka 20-25 grams motstånd för att tråden skall dras ut.
Joppen är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:10.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons