Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2011-10-17, 22:47   #1
HelenaEA HelenaEA är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2008
Inlägg: 17
Question Hjälp med tankar kring ändringssömnad

Hej alla här på Sysidan!

Jag har precis köpt en balklänning på Blocket, som inte var riktigt helt som jag tänkt mig att den skulle vara på vissa punkter, visade det sig... Den har burits av en person som uppenbarligen varit lite mer "utrustad" än jag, så den behövs tas in över bysten. Grejen är att det redan är gjort en - ganska tafflig och i mitt tycke amatörmässig (2 nedersta bilderna) - justering, och jag vet inte hur jag ska göra för att "rädda" detta?!? Det är en pärlbroderikant upptill, som ställer till det lite när man ska göra ändringar... Till saken hör också att jag har ganska kort överkropp, så klänningen skulle må bra av att kortas någon/-ra centimeter i livet, tror ni det är möjligt att ta av hela broderikanten - som är ca 3 cm bred och ungefär det som klänningen skulle behöva kortas - och sedan sy tillbaka det "ovanpå" på nåt´ sätt när man kortat den? (Pärlbroderikanten är det vita "bandet", på bilden där klänningen är vrängd ut-och-in) Eller blir det dumt? (Svårt!?)Finns det någon här som har några bra förslag på lösningar och kanske kan hjälpa mig?!

/Helena
Bifogade bilder
    
HelenaEA är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-18, 10:23   #2
Åsa86 Åsa86 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2009
Inlägg: 305
Det hansydda insnittet skulle jag ta bort igen - kanske behövdes för bystformen på en kurvigare tjej, men inget som behövs på "normalstor" byst.

Sedan så syr du in i sidan istället, då kommer bystformen var orginal men klänningen mindre. Sy rakt över pärlorna men försiktigt (beroende på symaskin få man kanske rulla handhjulet) och försök få pärlkanten att gå ihop snyggt.

Korta livet så skulle jag inte göra uppifrån - då försvinner ju bysten och deu får ännu mer problem med att få det snyggt igen. Istället så anpassar du midjehöjden när du syr in - alltså syr du din midja något över känningens och svänger sedan ut mot högften där den nuvarande midjan är.

Tänk bara på att inte göra höften för stor - man bär alltid en axelbandslös klänning med höften och midjan och INTE bysten som många tror, klänningen ska endast ligga intill upptill om du vill slippa överhäng och "pluppipluppisar".

Jag har själv sytt in/ut flera likadana klänningar och det är inte svårt. ta det lungt och var ite rädd för att sprätta befintliga sömmar, tänk bara på att sy de nya sömmarna innan du sprättar bort de gamla - då slipper du ev att nåla.
Åsa86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-18, 21:00   #3
HelenaEA HelenaEA är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2008
Inlägg: 17
Stort stooort TACK för ditt utförliga svar, Åsa!!! Det var verkligen till stor hjälp! Insåg att du har helt rätt i att det inte var någon bra idé att försöka korta den i brodyrkanten, eftersom sömmarna över bysten då blir knepiga, och din förklaring stärkte mig i det. Ska nu ge mig på att försöka göra precis som du sagt! Värdesätter verkligen dina råd och tips! Tusen tack, som sagt!
Med vänlig hälsning
Helena E A
HelenaEA är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
balklänning, pärlbroderi, ändring, ändringssömnad

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:37.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons