Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-10-01, 18:58   #1
palindromhannah palindromhannah är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 2
Unhappy Vad göra med 3x1,1m "bomullssiden"?

Hej!
På en resa till Indien tidigare i år lade jag vantarna på något som de kallade "cotton silk", ett väldigt fint material med lite matt sidenglans och en ganska "stel" känsla (iallafall innan tvätt). Av detta köpte jag en underbar brun färg och en hallonröd, båda i måtten 3 m x 1,1 m - vilken miss! Min tanke var att sy en långklänning (ja eller två då) med mycket vidd, men min miss vad gällde tygbredden (och kanske lite temporär snålhet/tankefel på längden) gör att tyget inte räcker på långa vägar.

Nu mottager jag tacksamt förslag på vad jag ska hitta på med tygerna och gärna förslag på mönster att följa - jag är en ganska ovan syare men har lyckats knåpa ihop en balklänning och några enklare plagg förut (alla från mönster). Jag gillar klänningar men har snöat in på burdamönstret jag köpt, behöver inspiration och en uppskattning vad det kan räcka till, är inte van med tyg på sån udda bredd. Jag är ganska kort (156 cm) så kanske räcker det längre för mig än för somliga andra?
palindromhannah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-05, 09:33   #2
sy-sara sy-sara är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 146
Varför inte en variant av "den lilla svarta" -en lite kortare cocktailklänning modell fordral? Har du sytt balklänning så klarar du definitivt detta!

Kan ju vara bra att ha under kavaj på jobbet eller lite mer speciella tillfällen ( beror ju på vilken sorts jobb man har). Jag har definitvt användning för sådana klänningar och att sy dem själv innbär ju att man kan få lite roligare färger än marinblått och svart...
sy-sara är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-14, 14:11   #3
palindromhannah palindromhannah är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 2
Ja, jag har funderat på det, eller tror du att det skulle räcka till en knälång lite klockad variant som man kan ha en tyllkant utstickande under för lite festliga tillfällen? Jag tycker det är jättesvårt att bedöma vad det kan räcka till, på mönster jag sett anges alltid tygbredden i 150 cm, men om jag liksom sveper tyget runt mig känns det som att det borde räcka med råge, fast sen var det ju det där med trådrakar osv...
Jag är student så flitig användare av festkläder men väldigt sällan "jobb-snygg" =)
Tips på var man kan hitta mönster eller mönster-skiss? Har kollat vouge och burda men mycket känns antingen för komplicerat eller daterat. Alla klänningar jag äger av liknande snitt tycks vara axelbandslösa, men nu skulle jag vilja ha en med något över axlarna...
palindromhannah är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
balklänning, fråga, inspirationstorka


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:39.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons