Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-03-04, 10:04   #1
gunillabc gunillabc är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 39
Mönster efter personliga mått?

Är nu riktigt less på att försöka ändra,lägga till och dra ifrån på klädmönster.
Tre halvfärdiga kavajer hängande, som jag inte är nöjd med, har köpt ett antal stora mönster XL, 48-50, ritat av från Burda,Allt om Handarbete.

Jag letar efter ett bra grundmönster för kavaj och byxor, som jag i princip skall kunna lägga ut på tyget direkt och klippa utan en mängd ändringar.

Finns det mönster efter personliga mått att beställa? Någon som vet?
gunillabc är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-04, 10:14   #2
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Det finns ett program att köpa som heter pattern maker där du kan göra ditt eget efter personliga mått.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-04, 10:39   #3
NinniDalarna NinniDalarna är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2008
Inlägg: 88
Pattern on CD

Jag känner igen mej i det du beskriver. Jag drar också storlek större och syr oftast efter 48-50. Jag har köpt en CD med mönster i modeller för oss runda från Sewingpatterns.com. I programmet lade jag in mina mått (byst, midja, stuss och längd) och mönstren anpassades efter mina mått. Det är en del pyssel att printa ut alltsammans på A4 för att sedan tejpa ihop delarna, men det funkar eftersom det finns bra passmärken för hur det skall tejpas ihop.

Här är en länk till den CD jag köpte


Jag har kontrollmätt mönstret mot kavajer jag köpt i USA med bra passform och det stämmer väl överens.

Håller nu på med den kraglösa kavajmodellen för att testa passform mm på mönstret men det är ännu ett UFO-projekt.... Men såhär långt är jag jättenöjd.

Länken ovan går direkt till den skiva jag köpte. Du kan navigera till den via
www.sewingpatterns.com
Välj Patterns on CD i menyn till vänster

Hälsningar från Ninni
NinniDalarna är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-04, 10:42   #4
gunillabc gunillabc är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 39
Tack för tipset. Kollade på deras webbsida, men detta var alldeles för krångligt för en "pensionärstant".
Gunilla S
gunillabc är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-04, 11:30   #5
Lavendel Lavendel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 108
kurshelg

Jag gick en veckoslutskurs i mönsterkonstruktion på Medborgarskolan för några år sedan. Vi gjorde personliga grundmönster till kavaj, byxor och klänningsliv utifrån våra egna mått. Jättebra att ha. (Fast riktigt hur vi gjorde kommer jag inte ihåg så för min del blev det mer ”mönster” än ”konstruktion” av det hela.)
Det var också så bra att göra alltihop under en koncentrerad helg i stället för att dutta ut det som en vanlig studiecirkel.
Så ett tips är att kolla med studieförbunden där du bor om det finns någon cirkelledare som håller i såna kurser.
Lavendel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-04, 12:17   #6
aaaaaa aaaaaa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 447
Kan detta vara något? http://www.wildginger.com/products/clickandsew.htm

Där är en gratis download du kan testa med.
aaaaaa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-05, 09:12   #7
Anna-Carin Anna-Carin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2006
Inlägg: 44
Hej,

Jag funderar på att beställa CD-skivor med mönster från sewingpatterns.com. Jag har fastnat för dessa CD-skivor där man kan justera måtten efter egna mått och få ut ett "skräddarsytt" mönster att sy efter. Jag är ganska lång och dessutom bred om midjan, och får alltid trixa med pappersmönster och resultatet brukar ändå aldrig bli bra. Därför var det evigheter sedan jag försökte sy något från scratch.

Nu till min fråga: Funkar det bra att köra CD-skivorna i datorn hemma? Blir resultatet bra när ni syr efter dem? Är det krångligt att skriva ut och få till mönstren?

Jag har läst mig till att det är inches som gäller i mönstrena, men det är ju enkelt att översätta cm till inches. Är det något annat man bör tänka på när man beställer mönster från USA?

Stort tack om någon kan svara på det här!
/Anna-Carin
Anna-Carin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-05, 15:28   #8
Rae Rae är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 866
Hej!
Jag har köpt några av deras CD mönster. Jag provade att skriva ut en herrskjorta. Det är lite pyssel med att tejpa ihop mönstret, men det var inte svårare än när man ritar av ett Burda mönster. Jag tyckte att en del av mönstrarna var lite "gamla" men så fanns det några som är mera "klassiska". Tänk på att instruktionerna är på engelska och är till för någon som har en del sykunskaper.
Lycka till!
Rae
Rae är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons