Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-02-22, 12:07   #1
Nefertari Nefertari är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 532
Vad välja av meedoms storlekar?

Har sytt flera plagg med mönster från Meedoms böcker. Det har fungerat jättebra om man hela tiden tänker att deras storlekssystem är från en längd inte t.o.m. som det är i Svenska butiker.

Men- en beställare vill ha en klänning uppsydd i 86/92. Nu har ju meedom inte dubbelstorlekar, men vad ska jag välja för storlek?

meedoms 80 är ju = vår 86
Meedoms 86 är ju = vår 92

så- jag lutar åt att ta meedoms 86...men är lite rädd för att det ska blir för stort också. Så vad skulle ni göra?
Nefertari är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-25, 13:34   #2
mortilltre mortilltre är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2007
Inlägg: 52
Meedoms storlekar kan ju vara lite breda, särskilt om man har ett smalt barn. Rent spontant skulle jag nog ta den större storleken, eftersom jag avskyr tanken på att något skulle vara för litet, eller ha för kort användningstid från början. Ytterligare två alternativ finns förstås; Gör en stl 80 men i längd med en 86:a, för att inte riskera att plagget blir för brett ;eller; be om barnets mått, midjemått, bröstvidd, innerbenslängd osv och jämför med befintliga plagg.
Det är ju alltid lättare att ändra ett lite för stort plagg än ett som blivit för litet.
mortilltre är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-26, 11:29   #3
Ploppan Ploppan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 447
Jag skulle gå på Meedoms 86:a.
Min lille kille är nyligen 2 år fyllda och drar 86/92 i konfektionsstorlekarna. Jag syr Meedoms 86r till honom nu och hittills har alla byxor och tröjor (även badrocken) passat perfekt med liiite extra att växa i. Tycker däremot att det är svårt att veta hur fort de små liven växer nu...

Om du inte misstycker så fyller jag gärna på din fråga med en undran om vilken storlek ni skulle välja på Meedoms jacka i form 3? (Boken för 0-3 år, modell 11). Enligt mönstret är det tänkt att man ska välja qviltat tyg och vindtätt tyg till luva och foder. Jag har flera alternativ:

* tunn bomull (typ lakansväv) + fleece
* SoS tunna manchester (lite stretchig babycord) + trikå, jersey
* Kraftig manchester (tänk brallor fr 70-talet) + fleece eller ngt annat

Någon som har tips på hur jag "ska" tänka här? Har bara testat deras form 1 och form 2 och de har stämt bra med rekommendationerna, men nu har jag kört fast och vet inte hur stort/tjockt det blir.
Går jag på ett tjockare alternativ så ska han kunna ha jackan nu och senare i vår. De tunnare alternativen blir ju i så fall vår och försommar.

Är det någon som sytt jackor och har ett hum om hur mycket man ska lägga till om jag väljer den kraftiga manchestern och en tunn till medeltjock fleece?
Alla tips mottages tacksamt...nu ska jag börja rita av mönstret.
Ploppan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-26, 15:32   #4
Nefertari Nefertari är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 532
Inga problem att hoppa in med en fråga!
Jag valde 86:an och det blev riktigt bra. Både jag och beställaren blev nöjda.

När det gäller din fråga ang. jacka. Om 86 är bra sedan tidigare så bör det ju stämma med form 3 också? Jag tycker annars att det stämmer väldigt bra med att så fort de blir t.ex. 80 cm så går man över till den storleken hos Meedom. Då är det liiite stort men inte så mycket.
Form 3 är ju gjord för jackor och sådant och just den modellen är ju tänkt med quiltat tyg och vindtätt tyg till foder och luva. Modell 10 är ju uppsydd i bävernylon t.ex. och sedan med quiltat foder och ser man alla varianter så...

Min misstanke är att om du tar både tjockt yttertyg och t.ex. fleece som ej är så tunn så kommer det att blir jättetjockt och kanske för litet fastän storleken stämmer...

Varför inte lite tunnare manchester, typ Sos´s och färdigkiltat foder? Det borde gå tycker jag och värma tillräckligt. Blir den heller inte för tjock jackan, så kan man ju alltid ha en fleecejacka under...Den kraftiga manchesterna borde fungera med trikåfoder tror jag. Eller tunna manchestern med fleecefoder...

Blir du klokare? Hoppas det. Tänkte själv sy en jacka till lilltösen här hemma men vill egentligen ha den i mer kappmodell, det är så fint, men frågan är ju om det är användbart...?

Lycka till och berätta gärna vad du bestämmer dig för och hur det gick!

Just det- jag tycker att meedoms mönster är lite för korta i "rocken"- så jag skulle nog förlänga jackan lite. Eller mäta noggrant på honom innan och jämföra...

Senast redigerad av Nefertari den 2009-02-26 klockan 15:33. Anledning: tillägg
Nefertari är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-26, 20:28   #5
mortilltre mortilltre är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2007
Inlägg: 52
Och jag fortsätter samtalet med ett inlägg till Ploppans fråga.

Om du har upplevt att form 1 och 2 stämt tidigare tror jag att du kan utgå från att det stämmer också med form 3, i alla fall när du väljer det kraftigare alternativet med kraftigare manchester och fleece. Jag sydde anorak till min son (5 1/2 år och av den smalare sorten) och dotter (20 månader och av den något kraftigare sorten) i höstas och jämförde Meedoms mönster form 3 med en annan dansk mönsterbok Sy og strik av Ulla Welinder. Welinders form c motsvarade då en 2.5 hos Meedom och jag valde att sy efter Welinders något smalare mönster, stl 6 år respektive 2 år. Anorakarnas utförande var något olika, till sonen hade jag mellanspårig manchester och kraftig fleece, en filt från Ikea och till dottern babymanchester och rätt tjock trikå som foder. Bägge anorakarna blev rejäla och rymliga och barnen kunde lätt ha en extra tröja under.

Det jag vill säga är att jag inte tror att du behöver gå upp ytterligare i storlek för att få den tillräckligt rymlig, och om du väljer något av dina första alternativ får du kanske fundera över om form 3 t.o.m. blir för brett.

Jag har precis klippt ut delar till en vårjacka till dottern, nu 2 år, med mönster från ett Ottobrenummer, möjligen nr 1 2006.Av nyfikenhet jämförde jag det mönstrets bakstycke med Meedoms, och det visade sig att Ottobres mönster (stl 92) är lite bredare än form 2 (stl 86). Den modellen är avsedd för smalspårig manchester och bomullstygsfoder, fast jag kommer att fodra med mikrofleece.

Hoppas du kan välja en form som du blir nöjd med, och som Nefertari sa återkom gärna när du bestämt dig och berätta hur det gick. Och precis som Nertari skulle jag öka livlängden, men det är ju för att jag gillar när jackorna går ner om baken en aning. Lycka till!

Dessutom kan man utgå ifrån att tillväxttakten på barnen minskar i den här åldern och kläderna behöver inte längre lika mycket växmån, framförallt inte på bredden.
mortilltre är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-27, 08:52   #6
Ploppan Ploppan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 447
Tack snälla ni för utförliga och långa svar!

Just nu har jag klippt till den kraftiga manchestern plus ett trikå foder - Meedom stl 86. Fodret blir ribbad jersey, typ sådant man kan hitta i en del pyjamastyger. Tyckte bakstycket såg rätt brett ut och inte så långt.
När jag klippt ut mönsterdelarna jämförde jag dessa med stl 92 och kom fram till att man i grova drag kan säga att 92:an är som en 86:a med sömsmåner om man utgår från Meedoms rekommendationer om 1 cm sömsmån i kanterna och c:a 3 cm vid upplägg.

Vidden vid ärmhålen/axelsömmarna hade knappt någon skillnad alls mellan storlekarna.

Manchestern jag fått tag i (19:-/m på erbjudande) har rejäl bredd och jag köpte 2,20 meter så det räcker till kanske 3 jackor! Här finns utrymme att testa.
(Hinner säkert tröttna på att sy jackor innan tyget tar slut!)
Ploppan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-04, 22:32   #7
Ploppan Ploppan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 447
OJ OJ OJ hörrni! Jackan är så gott som klar, bara muddar i ärmarna kvar att sy fast och jackan är heffa-stor!
Jag slog till på form 3 med kraftig manschester och tunnare trikå.
Så är ni fler därute som sitter och funderar på vilken form ni ska välja så är form 3 riktigt stor. Form 3 nog tänkt för riktigt tjocka material.
Hade jag valt manschester + fleece så hade jag säkert fått gott om utrymme kvar för tröja under. Nu lär det definitivt gå att ha typ Po.P:s windstopper fleecetröja under.
Ploppan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-07, 12:03   #8
Nefertari Nefertari är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 532
ojdå!! Låter som jackan blev stor! Fast då kan du ju använda den redan nu, om du bor i mellan Sverige och söderut iaf, med just en windstopperfleece under.

Intressant att höra om Ulla Welinders mönster. Min tjej är inte så stor tämligen utan de mesta saker är både för långa och för breda. Men om hennes storlekar ligger lite mittemellan så kanske det blir suveränt.

Det är,nästan, samma problem med mellankillen. Smal som en sticka men dock inte så korta ben. Så där behövs längden men allt blir jättebrett. Meedoms form 1 tröja är definitivt inte en tajt tröja...Form 1 byxor är som vanliga byxor på honom. På äldsta sonen blir de lite tightare modell av form 1 byxor.
Nefertari är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons