Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2014-09-14, 18:07   #1
olind olind är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2011
Inlägg: 63
Smile Skära eller klippa i textil?

Hej!

Jag driver ett litet varumärke där jag syr väskor i ungefär 20 x 20 cm storleken. Främst i denim eller liknande tjockare material.

I dagsläget har jag ritat egna mönster som jag lagt på tyget (1 lager i taget) med vikter och klippt runt. Det är ungefär 6 delar per väska.

Finns det bättre och snabbare sätt att klippa ut mina delar? Hur gör ni? Jag har sökt lite efter nått som heter rullskärare. Kan det vara nått? Finns det andra sätt?

Tack på förhand!
olind är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-09-14, 22:28   #2
zorloni zorloni är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2014
Inlägg: 104
Citat:
olind skrev: Visa inlägg
Hej!

Jag driver ett litet varumärke där jag syr väskor i ungefär 20 x 20 cm storleken. Främst i denim eller liknande tjockare material.

I dagsläget har jag ritat egna mönster som jag lagt på tyget (1 lager i taget) med vikter och klippt runt. Det är ungefär 6 delar per väska.

Finns det bättre och snabbare sätt att klippa ut mina delar? Hur gör ni? Jag har sökt lite efter nått som heter rullskärare. Kan det vara nått? Finns det andra sätt?

Tack på förhand!
Rullknivar är värdelösa i den storleksordningen. Skaffa en skärmaskin. Antingen med roterande kniv eller med rak kniv. Men med en vettig sax borde det inte vara ett problem (tänk 14-15 tum). Skärmaskin skonar händerna dock. Rak kniv är sjukt bra. Märken att hålla utkik efter är JB gury, Eastman (typ industristandard), Wolf (kinesisk uppstickare) etc. Finns även bandknivar för mindre delar. De är lite lurigare att hitta men jädrigt effektiva.
zorloni är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-09-15, 07:29   #3
olind olind är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2011
Inlägg: 63
Tack så mycket för fint svar!

De va så jag kände intuitivt om Rullknivar. De funkar säkert bättre på större stycken.

Visst är den största fördelen med en skärmaskin att man kan göra flera lager samtidigt? Jag syr mina väskor ur återvunna jeans. Jag tänker att det är lite knöligt att lägga upp dem på varandra och pussla in tygerna trådrakt men ändå få mönstret att få plats på alla. Gissningsvis är det sax som gäller för mig?

Har ni några tips på vad jag ska skaffa för sax? Jag skulle behöva köpa lite andra saker samtidigt och tänkte isåfall handla från Indukta. Har du tips på sax ur deras sortiment?

Tack på förhand och ha en fin dag!

//Ola
Bifogade bilder
 
olind är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-09-15, 17:11   #4
zorloni zorloni är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2014
Inlägg: 104
De saxarna där är bara skit dessväre. De med rund övre skänkel är riktigt obekväma att arbeta med. ACG nyström har italienska premax, de är helt okej och väldigt prisvärda, tror de finns i upp till 14", vilket är en bra storlek.

Här är några av mina: https://farm4.staticflickr.com/3669/...d57bea7e_c.jpg

Använder nästan bara mina wilkinson (näst längst ner) nu. Köpte dem på brittiska ebay för några pund. Nya wilkinsons görs inte i 15" längre dessvärre och deras största 13.5" ligger på runt tvåhundra pund vilket är lite mastigt. Men de är utan tvekan värda det.

Cyréns hade förr taiwanesiska x'sor i 12" för 300 tror jag, det är väldigt prisvärt och de är bra om än lite för lätta för att fungera för tillskärning. De klarar många lagar och håller skärpan väldigt bra.

Det är inga problem att skära flera lager med en skärmaskin. Du lägger ut tygbitarna/jeansen, lägger mönsterpappen på, sätter ett par häftor genom pappen och skär genom allt. Jeansen har ju ändå trådriktningen åt samma håll. Du kan hitta fulkinesiska skärmaskiner från £54. Man får ju såklart alltid vad man betalar för.
zorloni är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:26.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons