Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betyg: Betyg för ämne: 5.00 i medelbetyg (2 röster). Visningsalternativ
Gammal 2010-10-27, 18:20   #1
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Garanti på begagnat

Detta här har ju tagits upp tidigare, men det har börjat dyka upp annonser igen här där säljaren säger att garantin finns kvar på symaskin de säljer, eller rentav hänvisar till originalbutiken för ev service på garanti.

Vad som gäller är alltså att garanti följer INTE med varan utan det är avtal mellan köparen och säljaren i butik och det försvinner om man säljer vidare produkten.

Visst kan du erbjuda garanti på varan, men då gäller det DIG och din kund, dvs att kunden kommer tillbaka till DIG och inte till originalbutiken. Det fungerar ju om du t.ex. är kunnig i att reparera symaskiner osv och kan åta dig jobbet att serva på garanti.

Vissa tillverkare har garanti på sina produkter generellt, men det är ofta svårt att få saker fixade på garanti om man köpt beg då de ofta hänvisar till återförsäljaren (butiken).

Så ni som annonserar: var snälla och lura inte era kunder med att det finns garanti eller tar högre betalt pga det.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-27, 23:08   #2
Flia Flia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 843
Men... en fabriksgaranti måste väl gälla tiden ut, oavsett vem som innehar produkten. Det gäller ju bara fabrikationsfel.
Flia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-28, 06:40   #3
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Artikel i DN:
http://www.dn.se/ekonomi/din-ekonomi...atkop-1.841011
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-28, 11:39   #4
Flia Flia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 843
Tack.
Det var ungefär som jag faktiskt hade tänkt mig för saker jag köper begagnat.
Flia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-28, 12:15   #5
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Men om garanti finns kvar och garantibevis finns med så vet ju inte handlarn vem den tillhör. Borde ju gälla då? Man köper ju inte med sitt namn.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-28, 12:49   #6
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Ofta finns köparens namn på kvitto/garantibevis. Min erfarenhet vad gäller hemelektronik är att man frågar efter vem garantin ska stå på.
Det är alltså föräljningsställets ansvar som försvinner (kan försvinna) när varan säljs vidare. Finns en fabriksgaranti att åberopa får man vända sig till tillverkaren. Handlaren har ingen skyldighet att vara behjälplig.
Att sedan många handlare ändå hjälper till för att de förstår att ett gott bemötande gör att de kan få fler kunder längre fram, det är en helt annan femma.
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-28, 14:15   #7
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Självklart kan man hoppas på att kunna lura butiken eller hoppas på deras välvilja men det är ingenting man ska ta med i beg-annons som försäljningsargument.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-28, 15:10   #8
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Helt rätt Helena! Håller med dig till 100%!
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-17, 09:35   #9
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Aktualiserar den här tråden i och med att det diskuterades garanti i en annan tråd.
Det råkade bli så att jag slog upp Brothers garanti som gäller vid köp i England och här klargör man verkligen att garanti bara gäller första ägaren. Hittade dessvärre inte motsvarande dokument på svenska Brothersidan.
Kopierat härifrån (fetstil inlagt av mig, deras formatering syns inte)
http://www.brothersewing.eu/g3.cfm/s_page/%20242050

Tillägg: Ser nu när jag kopierade in länken att det verkar vara "EU", inte specifikt UK.

Who is covered:

This warranty is given only to the original end-user/retail purchaser (referred to in this warranty as “Original Purchaser”) of the accompanying product, consumables and accessories (collectively referred to in this warranty as “this Product”).

If you purchase a product from someone other than an authorized Brother reseller or if the product was used (including but not limited to floor models or refurbished product – with the exception of products that are factory refurbished by Brother), prior to your purchase you are not the Original Purchaser and the product that you purchased is not covered by this warranty.
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-17, 17:02   #10
madeluc madeluc är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 134
Bra SyFia att du tog upp den länken för precis så är det. Och som jag har skrivit i en annan tråd så ska man tänka på detta med garanti även när man köper demoex att kolla att det verkligen är ett demoex, alltså under ett år gammal, för då gäller fortfarande fabriksgarantin ( i alla fall Husqvarna har så) men detta är ju naturligtvis när du köper från butik och inte privatperson.

När man köper privat finns det ingen garanti överhuvudtaget oavsett om maskinen är bara några timmar gammal, och som du säger så skrivs ägarens namn och butikens namn på garantisedelen.

Har sett att det är många som försöker sälja och hävda att det finns garanti kvar vilket alltså inte stämmer. Men som du skriver i den andra tråden så ett bra pris på en maskin så överlever man det där med garanti. Har själv aldrig utnyttjat någon garanti, betalar hellre ett lägre pris och står för reperationer själv.Mvh Marie
madeluc är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-17, 17:26   #11
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Jag är verkligen trött på folk som försöker luras såhär.

I annonser här på sysidan finns det folk som försöker säga att "garanti finns kvar":

För närvarande finns följande annonser:

Janome overlock 644D "Garanti finns kvar."
Janome overlock 744D, trasig men säljs med uppmaning att man kan låta reparera den eftersom "garanti kvar"

Inte schyst.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-17, 20:47   #12
madeluc madeluc är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 134
Härligt Ichigo, bra att någon har ögona med sig, jag har funderat länge när någon på eller från Sysidan ska reagera på just sådana annonser, eftersom det inte stämmer med verkligheten och detta med garanti har det ju skrivits om en hel del här på Sysidan. Kanske något för forumvärdarna att ta tag i, måste kunna påpekas i annonserings forumet vad som gäller angående garanti. Har de så gott! Marie
madeluc är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:55.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons