Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betyg: Betyg för ämne: 5.00 i medelbetyg (4 röster). Visningsalternativ
Gammal 2010-05-25, 17:04   #1
eleonore eleonore är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2010
Inlägg: 109
Vad för söm?

Har länge funderat på vad för söm jag ska använda när jag syr kläder i jersey och interlock.
Hittills har jag provat med sicksack men är inte säker på att det kommer hålla i längden.

Jag har en gammal Husqvarna 2000 som tyvärr inte har någon fusk-overlock funktion vad jag hittat.

Någon som kan hjälpa mig med vad för söm jag ska sy med?
eleonore är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-25, 17:13   #2
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Du kan använda en mycket svag sicksack.
Ställ in maskinen på sicksack, sedan minskar Du stygnbredden till ca 0,7 och ställ stygnlängden på 3 eller 3,5
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-25, 17:45   #3
eleonore eleonore är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2010
Inlägg: 109
OKej! Tack!
Läste i Meedoms bok att det gick att sy med en smalare sicksack ca 1 cm in på kanten och sedan en bredare sicksack längre ut.

Är detta någorlunda att jämföra med fuskoverlock när det kommer till hållbarhet? Bör jag oroa mig över att kläderna rasar sönder efter ett par tvättar?

Tack igen för mycket bra tips!
eleonore är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-25, 18:00   #4
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Att sy med en svag sicksack-söm blir som en elastisk raksöm.
Den här spricker inte sönder när tyget töjs.
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-25, 18:44   #5
eleonore eleonore är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2010
Inlägg: 109
Citat:
Dahlia skrev: Visa inlägg
Att sy med en svag sicksack-söm blir som en elastisk raksöm.
Den här spricker inte sönder när tyget töjs.

Toppen! Tack så jättemkt!
eleonore är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-25, 22:14   #6
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Hoppas att det går bra, med sömnaden
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-27, 06:39   #7
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 466
Jag föreslår att du syr med tvillingnål. Både sidsömmar och
fållar. Det blir fantastiskt bra. Prova.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-28, 11:57   #8
eleonore eleonore är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2010
Inlägg: 109
Det kan jag ju prova.
Men just nu är jag så trött på min maskin att jag faktiskt är på jakt efter en ny. Vill ha en med fuskoverlock och det saknar tyvärr min.
I onsdags bråkade vi i två timmar så jag var nära på att skicka ut maskinen genom balkongen. Så nu är det dags för en ny tror jag..
eleonore är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-29, 17:48   #9
Uwox Uwox är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2010
Inlägg: 5
Om du syr i trikåtyger ofta, så rekommenderar jag att du tittar på en overlockmaskin. Det är underbart att sy på overlockar! Rekommenderas varmt. Då kan du sy i alla material om du har en vanlig maskin som klarar raksöm.
Uwox är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-29, 18:43   #10
eleonore eleonore är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2010
Inlägg: 109
Citat:
Uwox skrev: Visa inlägg
Om du syr i trikåtyger ofta, så rekommenderar jag att du tittar på en overlockmaskin. Det är underbart att sy på overlockar! Rekommenderas varmt. Då kan du sy i alla material om du har en vanlig maskin som klarar raksöm.
Min plånbok tillåter tyvärr inte en overlock. Har dock tittat ut en maskin med fuskoverlock som fått bra betyg. Den flyttar nog hem ganska snart
eleonore är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-29, 22:32   #11
Stinap Stinap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2008
Inlägg: 98
Fundera lite till på om du ändå inte kan skaffa en overlockmaskin och behålla din 2000. Overlocken syr fina elastiska sömmar och skär dessutom kanten jämn och fin och snabbt går det också. Det resultatet tror jag inte du får med en fuskoverlock. Visst finns det billiga symaskiner, men jag undrar om de inte är sämre än den du redan har.

Jag har fortfarande ingen annan symaskin än min gamla Husqvarna Automatic och den räcker till det mesta. Att sy knapphål är lite omständigt, men ger bra resultat och blixtlåsfoten kommer jag inte riktigt överens med. Men raksömmen är jättefin!

För knappt två år sedan skaffade jag mig en Brother overlock och är jättenöjd. Nu är det roligt att sy i trikå och det är i stort sett bara fållarna jag använder symaskinen till och då blir det antingen 3-stegszickzack eller tvillingnål. Ska jag köpa en maskin till blir det troligen en täcksömsmaskin. Husqvarnan fungerar fortfarande utmärkt till vävda tyger och med overlocken får jag sömmarna snyggt överkastade.
Stinap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-31, 20:23   #12
eleonore eleonore är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2010
Inlägg: 109
Citat:
Stinap skrev: Visa inlägg
Fundera lite till på om du ändå inte kan skaffa en overlockmaskin och behålla din 2000. Overlocken syr fina elastiska sömmar och skär dessutom kanten jämn och fin och snabbt går det också. Det resultatet tror jag inte du får med en fuskoverlock. Visst finns det billiga symaskiner, men jag undrar om de inte är sämre än den du redan har.

Jag har fortfarande ingen annan symaskin än min gamla Husqvarna Automatic och den räcker till det mesta. Att sy knapphål är lite omständigt, men ger bra resultat och blixtlåsfoten kommer jag inte riktigt överens med. Men raksömmen är jättefin!

För knappt två år sedan skaffade jag mig en Brother overlock och är jättenöjd. Nu är det roligt att sy i trikå och det är i stort sett bara fållarna jag använder symaskinen till och då blir det antingen 3-stegszickzack eller tvillingnål. Ska jag köpa en maskin till blir det troligen en täcksömsmaskin. Husqvarnan fungerar fortfarande utmärkt till vävda tyger och med overlocken får jag sömmarna snyggt överkastade.

Sämre än den jag redan har är omöjligt eftersom min nuvarande gått i graven. Det enda som fungerar utan problem (nåväl det kan strula ibland också) är raksöm i stumma tyger.
Jag har ett par vänner som syr massor i trikåtyger och som har en sådan maskin jag tittat ut. De är väldigt nöjda med den och anser att det räcker för deras behov. Så jag tror den kommer bli perfekt här hemma.

Jag är rädd att jag kommer tycka att en overlock blir för avancerat så här i början, men visst kommer jag kanske att överväga att införskaffa en sådan sen när jag kommit igång mer med att sy.

Förresten så fick jag låna en likadan maskin som jag tänkt köpa av en kollega idag. Jag får ha den i två-tre veckor och kan då känna efter om det är en sån jag vill ha. Så kanske ändrar jag mig helt och köper mig en overlock. Eller så blir jag kär och slår till på en vanlig maskin
Perfekt att kunna låna en maskin och provsy ett par veckor för att verkligen känna efter. Köper man en maskin på nätet så blir det ju lite grisen i säcken om man inte provat den innan.
eleonore är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-31, 20:59   #13
Stinap Stinap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2008
Inlägg: 98
Om det är så att din nuvarande symaskin inte fungerar behöver du naturligtvis en ny! Om det inte är så att den bara behöver service? Enbart overlock räcker ju inte, hur bra den än är.
Utmärkt att du får testa den maskintyp du vill ha! Lycka till!
Stinap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-31, 23:59   #14
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 466
Hej!
Jag vill minnas att du har en fuskoverlocksöm på plugg A eller D
Kolla hittar du inte så hör av dig.

Ta gärna kort av rullarna så att vi kan se dem.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-06-01, 09:55   #15
Samigabriell Samigabriell är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 586
går att få tag på billiga overlock

be din symaskinshandlare hålla utkik! det gjorde min och jag fick tag på en huskylock som stått i en garderob i flera år hos någon som köpt den (av honom) och sedan inte sytt på den.. för att den då inte var av senaste modell så blev priset därefter.

sen är det ju inte helt lätt att hitta begagnade overlockar... de som har dem håller oftast fast vid dem
men om du har en lokal symaksinsman/kvinna så be denne hålla utkik om du skulle vilja ha en sådan.
Samigabriell är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:18.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons