Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-11-13, 16:26   #16
ikamymlan ikamymlan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 77
Citat:
Krokus skrev:


ikamymlan: Det var ju jättestora skillnader för dig, så hur brukar du göra??
Jag har inte hunnit använda mönster ur någon tidning ännu, är ju rätt ny inom det här med klädsömnad. Har dock använt mönster ur en bok, och fick då göra om det för att anpassa det till det faktum att mina midje- respektive höftmått enligt bokens måttabell hamnade två storlekar från varandra. När jag sedan provade kjolen jag sydde visade det sig ändå att den var för stor i midjan, så jag fick ta in den lite. I det här fallet var det inga problem att ta in den, eftersom den ändå skulle ha formveck både fram- och baktill, så det var bara att göra dem bredare.

Men jag har ju en känsla av att om jag ska sy ett plagg utgående från ett färdigt mönster jag inte har testat förr lär jag väl bli tvungen att göra en testversion först, för att se hur pass bra mönstret egentligen stämmer överens med den angivna storleken. I vissa fall är det ju inte så svårt att ta in plagget om man märker att det blev för stort, men i andra fall kan det ju ge upphov till rätt mycket extrajobb.
ikamymlan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-13, 17:03   #17
Eva-Lena Eva-Lena är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 19
Vad gäller Allt om Handarbete´s mönstermått är det inte överdrivet mycket rörelsevidd inlagt, beroende på modell förstås.Om midje o stuss måtten inte stämmer med storleken så rita den större storleken där det behövs. T.ex midja i storlek medium och stussen i storlek large.Likadant på blusar o överdelar där kanske man behöver större storlek över bysten men mindre vid midjan.
Eva-Lena är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-14, 15:17   #18
spotty spotty är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 337
Klädkedjorna ändrade sina storlekar för ett par år sedan. En 36:a idag är större och rymligare än för några år sedan. Kanske har inte Allt om Handarbete gjort samma ändring. Säkrast är nog att gå efter måtten, inte storleken.
spotty är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-20, 13:10   #19
AnnavK AnnavK är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 29
Ang. storlekar.
Jag brukar rita efter stl. 46 för det brukar jag ha på konfektionskläder. Sen tejpar/nålar jag ihop mönstret och kollar. Brukar behöva lite mer "längd" över rumpan, lite bredd över magen, kortare ben, liv och ärmar. Sen lägger jag ut på tyget och klipper. Då brukar det iaf inte bli för litet utan jag kan ta in lite eftersom.
AnnavK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-28, 12:09   #20
alij alij är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 27
Mönsterpassning

jag kan ju bara svara för egen erfarenhet men det verkar som om alla mönsterkonstrukrörer ritar till idealkroppar och inte till vanliga människor.
Jag har sytt lite ur tidningen och kommit fram till att mönstren nog är lite små, jag brukar få ta en eller ibland två storlekar större än på de kläder jag köper i butik. Sedan är det bara att börja fixa och trixa och det brukar bli bra till slut.
Är det klänningar, blusar eller i lite finare tyger brukar jag först prova mönstret så det sitter skapligt, (kan behövas ett par extra händer här) sedan gör jag ett prov plagg i tex bommullstyg (typ lakansväv) Och när det sitter som en smäck så använder jag det som mönster till det finare tyget. Lite bökigt kanske men resultatet är oslagbart! Lycka till
alij är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-29, 15:19   #21
Krokus Krokus är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 45
Kul att den här diskussionen kom upp igen för nu har jag sytt två saker ur tidningen och jag har verkligen varit missnöjd. Inte så mycket med passformen kanske för där har jag ändrat lite. Men med själva mönstren, tygåtgången, längden på dragkedjorna (alldeles för kort båda gångerna) och instruktionerna. Så det blir nog inga fler mönster därifrån om det inte är väldigt enkla modeller.

Jag har beställt en Ottobre-tidning för vuxna som jag hoppas passar mig bättre nu!
Krokus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-13, 00:38   #22
bubbeli bubbeli är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 26
Jag tycker att allt om handarbetes mönster är ganska väl tilltagna när man väl syr utifrån sin storlek enligt måttabellen.
Jag brukar mäta på mönstret istället. Funkar bra för mig eftersom jag inte rikgtigt passar in i standardmallen.

Lycka till!
bubbeli är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:57.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons