Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Bassymaskiner

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2013-07-16, 21:43   #1
StephanieP StephanieP är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2013
Inlägg: 24
Fått en gammal symaskin!

Hej, jag har just fått min mormors gamla symaskin, en Elna supermatic. Jag har ingen aning om den fungerar och har inte vågat starta den. Är rädd att förstöra nåt om jag försöker köra igång den om den egentligen borde smörjas eller nåt innan.

Vad bör jag göra med den? Jag har tyvärr inte pengar att skicka den på service, men är det ett absolut måste, eller kan jag göra något själv först? Eller kanske man rentav inte behöver göra nåt alls, utan bara börja sy på?

Upplys en stackars nybörjare är ni snälla
StephanieP är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-16, 23:29   #2
EsNadisys EsNadisys är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2012
Inlägg: 564
Hej!

Grattis till en jättefin symaskin. En bit mänsklig historia som inte kommer upprepas, hoppas att du tar hand om din fina maskin och njuter av att sy med den i många många år framöver.

Det är klokt av dig att du inte satte foten på pedalen till att börja med. Rör ratten och försök att få en uppfattning om nål och nålarm/fot och se hur väl den åker upp och ner när du vrider på ratten. När du är klar med den biten börjar du leta efter damm och ludd som lyckas samla sig inne i en symaskin. Dammsug den ordentligt. Sedan börjar du droppa två droppar olja(som du kan köpa på ICA för 15 kr) i vaje hål som är gjort för det. Låt oljan verka en dag. Sedan tar du och vrider den mutter/skruv som är inne i ratten, moturs. Den frigör relationen mellan motor och nålarm. Då kan du under dag två börja gasa lite så att motorn och halva maskinen går runt.

När du är klar med allt detta börjar du provsy på en liten bit tyg.

Lycka till med det roliga projektet!
EsNadisys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-17, 00:56   #3
melvinara melvinara är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2009
Inlägg: 333
Grattis till maskinen! (det är ju en Schweiziskt byggd maskin som borde innebära kvalitet).
Jag har hittat lite länkar till gratismanualer (om du nu saknar den). Manualen är på engelska, men det kanske går bra ändå?
http://www.clawges.com/sewing/Elna_manual/

Samt två bloggar som kanske kan vara av intresse:
http://silkmothsewing.blogspot.se/20...upermatic.html
http://tammyscraftemporium.blogspot....upermatic.html

Lycka till!
melvinara är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-17, 10:44   #4
StephanieP StephanieP är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2013
Inlägg: 24
Citat:
EsNadisys skrev: Visa inlägg
Grattis till en jättefin symaskin. En bit mänsklig historia som inte kommer upprepas, hoppas att du tar hand om din fina maskin och njuter av att sy med den i många många år framöver.
Tack! Ja, jag är nästan rädd för att röra den eftersom jag vill att den inte ska gå sönder! Jag blir i tredje generationen som använder den här

Citat:
EsNadisys skrev: Visa inlägg
Det är klokt av dig att du inte satte foten på pedalen till att börja med. Rör ratten och försök att få en uppfattning om nål och nålarm/fot och se hur väl den åker upp och ner när du vrider på ratten. När du är klar med den biten börjar du leta efter damm och ludd som lyckas samla sig inne i en symaskin. Dammsug den ordentligt. Sedan börjar du droppa två droppar olja(som du kan köpa på ICA för 15 kr) i vaje hål som är gjort för det. Låt oljan verka en dag. Sedan tar du och vrider den mutter/skruv som är inne i ratten, moturs. Den frigör relationen mellan motor och nålarm. Då kan du under dag två börja gasa lite så att motorn och halva maskinen går runt.

När du är klar med allt detta börjar du provsy på en liten bit tyg.

Lycka till med det roliga projektet!
Tack för råden! Ska definitivt följas!
StephanieP är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-17, 10:45   #5
StephanieP StephanieP är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2013
Inlägg: 24
Citat:
melvinara skrev: Visa inlägg
Grattis till maskinen! (det är ju en Schweiziskt byggd maskin som borde innebära kvalitet).
Jag har hittat lite länkar till gratismanualer (om du nu saknar den). Manualen är på engelska, men det kanske går bra ändå?
http://www.clawges.com/sewing/Elna_manual/
Manualen finns kvar och är i ett helt otroligt bra skick. Inte minsta lilla skadad någonstans Finns även två stycken idéböcker i lika bra skick.

Citat:
melvinara skrev: Visa inlägg
Tack!
StephanieP är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-17, 15:03   #6
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Det kommer gå bra, ska du se.

Tipsen som givits hittills är bra. Följ dem.

Måste påpekas att oljan som du kan köpa på ICA (stämmer nog för de större ica, min vanliga ica supermarket har inte det... Finns bland sygrejerna trådrullar och så) inte är vilken olja som helst, utan det skall vara symaskinsolja.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-17, 16:02   #7
StephanieP StephanieP är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2013
Inlägg: 24
Citat:
ichigo skrev: Visa inlägg
Det kommer gå bra, ska du se.

Tipsen som givits hittills är bra. Följ dem.

Måste påpekas att oljan som du kan köpa på ICA (stämmer nog för de större ica, min vanliga ica supermarket har inte det... Finns bland sygrejerna trådrullar och så) inte är vilken olja som helst, utan det skall vara symaskinsolja.
Tack Jag var precis på hemköp och skulle köpa oljan. Dom hade massor av grejer, knappar, trådrullar, dragkedjor, cykelolja och hur mycket mer som helst, men ingen symaskinsolja Så jag får leta vidare...
StephanieP är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-17, 17:24   #8
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Åhlens har också.

Utöver tygaffärer och symaskinsbutiker förstås!
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-17, 18:57   #9
EsNadisys EsNadisys är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2012
Inlägg: 564
Istället för att leta kan du beställa den hem till dig från Ica-maxi. För att priset ska inte blir hög med postavgiften, kan du beställa lite annat så som kaffe och sånt som du dagligen behöver. Titta om detta är ett ekonomiskt sätt att få oljan hem.

Annars om du känner nån som passerar Göteborg kan jag skicka dig en.
EsNadisys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-17, 19:03   #10
StephanieP StephanieP är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2013
Inlägg: 24
Citat:
EsNadisys skrev: Visa inlägg
Istället för att leta kan du beställa den hem till dig från Ica-maxi. För att priset ska inte blir hög med postavgiften, kan du beställa lite annat så som kaffe och sånt som du dagligen behöver. Titta om detta är ett ekonomiskt sätt att få oljan hem.

Annars om du känner nån som passerar Göteborg kan jag skicka dig en.
Tack för erbjudandet! Vet tyvärr ingen som ska förbi Göteborg, men jag ska kika i de andra affärerna som finns här. Nån borde ha kan man tycka Ligger en Ica maxi på cykelavstånd.
StephanieP är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-17, 21:02   #11
Talla Talla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2012
Inlägg: 135
Om du har nära till Clas Ohlsson så finns symaskinsolja där också, märke Pressol, 100 ml för 29 kr, hartsfri.
Talla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-24, 15:06   #12
StephanieP StephanieP är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2013
Inlägg: 24
Nu har den äntligen fått smörj! Har även satt i kontakten och provat den, och otroligt nog så verkar allt funka - till och med lampan!! Har låtit den "sy" igenom en bit fleece utan tråd och det skötte den så bra så, så nu funderar jag på att trä den och provsy på riktigt.

Jag filmade när jag körde den för första gången, så jag tänkte låta er titta och lyssna och avgöra om det ser/låter bra?

http://s1307.photobucket.com/user/We...8456d.mp4.html
StephanieP är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-24, 16:12   #13
EsNadisys EsNadisys är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2012
Inlägg: 564
Grattis! Den låter hur bra som helst. Man kan dansa tango till den bara om det finns en person till...

Att trä på är viktigt. Hur sitter nålen är också avgörande för att maskinen skall kunna få övertråden och undertråden i bestämda intervaller krama om två/flera bitar av tyg. Det är viktigt att du trär tråden och sätter på nålen efter vad manualen säger.

Kul att den skönheten funkar!

Jag har en av den maskinen bland min samling. Den är från 1952 skulle jag tro.
EsNadisys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-24, 17:56   #14
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Bra att motorn låter bra. Låt oss hoppas den är bra synkat. Sätt i en fin ny nål och trä rätt, och provsy!!!
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-24, 23:10   #15
StephanieP StephanieP är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2013
Inlägg: 24
Jag har trätt och provsytt nu, och det går ju helt fånigt bra! Jag har inte bytt nål dock, borde jag göra det? Den som sitter i är supervass och jag antar att det är det som gör att nålar behöver bytas ut, att dom slits?

Det där med åldern pratade jag och mamma om. Det finns nämligen kvar en garantisedel som det står ett årtal på - 1953 eller 1963. Dessvärre är just siffran för årtiondet väldigt otydlig, så jag kan inte säga med säkerhet om det är en femma eller en sexa. Mamma var rätt säker på att det var en sexa. Tror hon menade på att den var köpt efter att hon föddes 1957.
StephanieP är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
elna 1974

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:53.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons