Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Bassymaskiner

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2015-08-31, 12:30   #1
V.G V.G är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2015
Inlägg: 24
Pfaff tipmatic eller tiptronic eller creative? Hjälp välja :)

Önskar köpa en Pfaff med övermatare som är producerad i Tyskland, dvs där runt 90-talet.

Har lite olika modeller att välja mellan. De flesta säljs via symaskinsbutiker med garanti och är nyservade. De ligger plus minus 3500 kr, förutom en som är lite dyrare. Men nu handlar inte om pengar utan välja maskin som är bäst i gruppen och som kommer hålla bra

Varför väljer jag Pfaff? Jo, det är övermataren då jag behöver en symaskin som kan ta både tjockt men även tunna, "svårare att sy"-tyger med stretchsömmar. Därför valet föll på en tyskproducerad Pfaff. Då förutom denna har jag en Bernina och Hva Automatic som kan hantera ännu grövre jobb men inga stretchsömmar.

Så vad har ni för åsikter om dessa maskiner (jag har läst och googlat men fortfarande kan inte bestämma mig då det finns inte så mycket info om dessa modeller på nätet förutom... TIPMATIC = mekanisk, TIPTRONIC & Creative = elektronisk maskin.

Vilken maskin skulle du välja och varför?

** Pfaff Creative 1467 (den är mest avancerad rent elektroniskt av alla här)

** Praff TIPMATIC 6122 (den är den nyaste här producerat i slutet av 90-talet)

** Pfaff TIPMATIC 1051 (eller en annan tipmatic)

** Pfaff TIPTRONIC 1171 (eller en annan tiptronic)

Tack för all hjälp!

Senast redigerad av V.G den 2016-05-04 klockan 01:36.
V.G är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-09-01, 09:26   #2
suskal suskal är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 627
Du har ett svårt val, mycket beror ju på vad du kommer att sy i framtiden och det kan ingen gissa.
Själv har jag en Pfaff Creative 1473 som väl är något vassare än 1467 och vill för allt i världen inte byta bort den. Den har varit inne på reparation ett par gånger under de cirka 25 år jag har ägt den. En gång var det en plastdetalj som behövde bytas och den andra gången var synkningen fel. Reparatörerna har talat om för mig att jag måste vara väldigt rädd om elektronikkortet inne i maskinen för det går inte att få tag i. Så man får aldrig lägga knappnålar på maskinen, de kan slinka in och förstöra. Maskinen ska regelbundet ha en droppe olja i skyttelhållaren. Skytteln är densamma som i industrimaskinerna och det ger väldigt fina sömmar.

Symaskinen innan var också en Pfaff men jag minns inte vilken modell. Jag bytte upp mig till 1473 eftersom jag skulle sy i väldigt elastiska tyger, typ baddräkt. Men den tidigare Pfaffen sydde annat mycket bra. Den klarade lätt att sy upp spetsgardiner med sin övermatare, något som min tidigare Husqvarna 2000 inte klarade av.
Den inbyggda övermataren i Pfaff är toppen. Man kan ju köpa till walking foot för andra symaskinsmärken också, men det blir inte riktigt lika bra.
suskal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-09-04, 13:45   #3
V.G V.G är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2015
Inlägg: 24
Ja, det är just "elektronikkortet" är jag lite rädd för i de elektroniska maskiner. Kanske skall man satsa på mekaniska endast.
Tanken är att sy elastiska, lätta tyger med den. Tunga och tjocka kan jag sy med min Bernina 530 eller 830... de klarar av det mesta av tjocklekar.
V.G är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-09-04, 19:02   #4
carlm carlm är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2011
Inlägg: 472
Citat:
suskal skrev: Visa inlägg
Reparatörerna har talat om för mig att jag måste vara väldigt rädd om elektronikkortet inne i maskinen för det går inte att få tag i. Så man får aldrig lägga knappnålar på maskinen, de kan slinka in och förstöra.
Som extra skydd för elektroniken så är det bra med ett överspännningsskydd.
carlm är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:20.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons