Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2013-02-25, 08:49   #1
NostalgicGirl NostalgicGirl är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2009
Inlägg: 35
Sy i vinyl med "vanlig" maskin..?

Min sambo frågade mig om jag kunde hjälpa honom att sy tuck and roll. Dock är jag osäker på om min maskin (Husqvarna 5710) klarar att sy i vinyl..?Behöver man en specialmaskin kanske?
NostalgicGirl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-25, 09:10   #2
syfantasten syfantasten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 878
Jag vet inte vad tuck and roll är men på din andra fråga så behöver du ingen specialmaskin, men du kan behöva en teflonpressarfot, jag har även teflonskenor som är självhäftande,( hoppas jag att de är fortfarande efter 10 år....)
För ett tag sen såg jag en pin på pinterest där man satt fast en tejpbit under en vanlig pressarfot och på så sätt fått lite extra glid, vet dock inte hur det fungerar.
Sen tror jag att du skall sy med lite längre stygn än normalt i vinylen
syfantasten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-25, 09:37   #3
Joker Joker är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2007
Inlägg: 3
Du kan även använda skinn nål till symaskinen då tycker jag det blir bättre. Lycka till!
Joker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-25, 10:34   #4
ninnami ninnami är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 384
Jag tycker inte du ska använda skinnål när du ska sy vinyl. Skinnålen skär hål och det kan göra att vinylen går sönder i sömmarna.
Sy med långa stygn, då minskar du risken för skador i vinylen vid sömmarna.
Ett alternativ till teflonpressafot är att använda silikonspray. Spray under pressafoten och på stygnplåten, upprepa med jämna mellanrum. Men förvissa dig först att vinylen inte tar skada av silikonsprayen, fläckar mm.
ninnami är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-25, 10:55   #5
NostalgicGirl NostalgicGirl är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2009
Inlägg: 35
Hur ser en teflonpressarfot ut..?Jag har en pressarfot med rullar/hjul undertill på och som jag förstod det på manualen ska man ha den när materialet riskerar att suga fast sig i pressarfoten.Kan den vara lämplig för vinyl tro?
NostalgicGirl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-25, 13:30   #6
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Det bästa är att testa sig fram och göra ett sy prov på lite bit av det material man ska sy i. Testa den pressarfot du har, fungerar den, annars är det bäst med en teflonfot, dom brukar var vita i ett plastliknade material, ser nästa ut som standardfoten. Du kan inte nåla i vinyl för då blir det hål efter nålarna. Behöver du håll i hop kan du använda hårclips, klänypor eller likande.
Syr du på tygsidorna är det inga problem, då är det att sy som vilket tyg som helt. Det är när vinylsidan kommer upp som kan krångla.
Använd stretchnål.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-25, 13:46   #7
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Hur tjock är vinylen du ska sy i? Och är det ett tyg med en vinylyta på ena sidan eller är det bara själva plasten?

Om det bara är plasten utan någon väv så räcker det inte alltid med teflonfot eftersom plastytan kan suga fast mot både pressarfot och stygnplåt. Jag brukar lägga en remsa mönsterpapper eller rivbart broderimellanlägg mot materialet som maskinen får mata mot istället. Antingen syr man tvärs igenom och river bort det sen, eller så lägger man en remsa på varje sida så att nålen går ner i skarven mellan dom. Man får testa sig fram till vad som funkar bäst på materialet.

Rullfot brukar funka bättre på skinn än på vinyl, men det beror såklart på ytan också. En högblank yta (som lack, duschdraperier eller sån där genomskinlig vaxduk) brukar suga sig fast mycket flitigare än en yta med lite struktur gör (som till exempel fukskinn).

Vinyl/pvc används till massor av olika saker, trots allt.

Men du kan säker ha nytta av dom generella tips man brukar ge folk som styr i till exempel lack. Alltså, så tunn och vass nål som möjligt, så långa stygn som möjligt och hitta någon metod så att det inte suger fast mot pressarfot och stygnplåt.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-26, 17:38   #8
Joppen Joppen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2012
Inlägg: 164
Till din maskin finns det en teflonfot som Husqvarna kallar glidfot.
Är det ett "sugande" material du skall sy i är det viktigare att använda rätt nål. Vid sömnad i vaxduk eller liknande bör en speciell nål med en ordentlig längsgående skåra användas. Detta för att tråden inte skall dras med upp då en ögla skulle ha bildats. Rätt nål gör att öglan som griparen skall gripa tag i verkligen bildas. Schmetz kallar sina nålar för H PCL. Andra tillverkare kallar nålen för konstlädernål, vaxduksnål eller liknande.
Joppen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-03, 14:01   #9
ingemargavle ingemargavle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2013
Inlägg: 26
Citat:
NostalgicGirl skrev: Visa inlägg
Min sambo frågade mig om jag kunde hjälpa honom att sy tuck and roll. Dock är jag osäker på om min maskin (Husqvarna 5710) klarar att sy i vinyl..?Behöver man en specialmaskin kanske?
Vinyl, finns som sagt i många olika kvaliteer och jag gissar att det är något liknande bilden du avser att prova sy. Då jag själv är sugen att sy nått kul till en av mina bilar så hoppas jag att du isf. visar hur det gick med sömnaden.
Bifogade bilder
 
ingemargavle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-03, 22:56   #10
kanvas kanvas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 299
Kolla att du kan använda tillräckligt stora nålar till den tråd som krävs. Hur snyggt är det med björntråd på bilsäten?
kanvas är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:50.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons