Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2003-12-26, 01:45   #1
Malin Malin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 36
Question Ännu en som undrar vad man ska köpa...

Hej alla! Jag är ny här, hittade sidan idag och ska genast tipsa mina vänner!
Ja, jag vill ju också köpa mig en ny maskin. Har haft en 30 år gammal husqvarna köpt på loppis för 50:-. Den funkar ok, men nu MÅSTE jag bara få brodera på maskinen också...
Jag syr ofta medeltidskläder (av det lyxiga slaget) och annat som ska ha många dekorsömmar och broderier.. Men vad ska jag köpa för maskin? Det är en djungel! Å alla dessa program man tydligen behöver...

Jag vill kunna sy vanligt och brodera, gärna böja motiv till halskragar etc., kunna variera storlek på samma motiv, jag vill kunna rita mina egna mönster...

Vad behöver jag då? Maskin + en MASSA olika program? Å en hel hög mönsterkort? Tyvärr är ju ekonomin begränsad...så de lyxigaste sakerna får jag nog avstå - men vad ska man räkna med att saker å ting kostar?

Kan man blanda maskin, program å broderimönsterkort från olika märken? Pfaff å Bernina- e de dyrare än de andra märkena? Måste man köpa maskinen genom en återförsäljare, det brukar ju vara billigare att "gå direkt till källan"?

Tacksam för alla svar!!!
Malin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-12-26, 09:09   #2
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Hej
Jag köpte en Huskvarna Designer 2 (demomaskin) för ett år sedan och den räcker gott åt mig som inte broderar så mycket. Den är "behaglig" att sy vanliga mönstersömmar på också. Annars har jag en gammal Pfaff som är suverän, den har inbyggd över-matning som slår de andra övermatare som behöver monteras på andra märken. Dock är Huskvarnas bättre än Berninas att få på tycker jag, allt är ju relativt.

Som mönsterprogram kan du pröva Embird
http://www.embird.biz/
Men kan ladda hem det som demo i 30 dagar och prova. Man måste ha ett program som tillhör den maskin man köper för att få broderiprogrammen att fungera men, tror det är för att kunna överföra dem till disketterna. Men för att fixa till och göra broderier själv är Embird bra. För att göra broderier själv finns Digitizing Studio. Sen finns det program för att göra porträtt m m. Det syns på hemsidan vad de har.
Det är mycket billigare att köpa det än t ex Huskvarnas egna, de är svindyra och jag skulle inte haft råd med dem. Jag har nu inte använt Embird så väldigt mycket, tiden räcker aldrig till, men man ska kunna göra mer i det än vad man kan i Huskvarnas program. Det är också mer i samma program så man ska slippa hoppa emellan som man får göra i Huskvarnas. När min försäljare demonstrerarde Huskvarnas program tyckte jag det verkade besvärligt att hoppa emellan för att göra saker man kan göra direkt i Embird.
På internet finns det massvis med olika broderier att köpa och gratisbroderier. Det är ingen sämre kvalitet på dem än på Huskvarnas kort, det beror precis på vem som gjort mönstret om det är bra eller inte, jag upptäckte att även om det står Huskvarna på kortet så borgar det inte för ett bra mönster, vilket även min försäljare talade om.
Kommer det inte många svar nu så kanske de dyker upp efter helgen när alla kvicknar till efter julen. Är du med på någon yahoo-lista?
http://groups.yahoo.com/group/Broderilistan/join
Den här listan är rätt aktiv och man får bra hjälp. Det finns fler listor också, det är bara att söka på maskinbroderi och machine embroidery.
Att köpa maskin är nog bäst från en försäljare, de är dyra och man vill ju att försäkringen ska gälla, men det kanske man kan få genom att köpa genom internet eller privat också, det vet jag inte något om. Men jag rekommenderar att du går med på den här listan för man får jättemycket och jättebra hjälp där, både med problem och information.
http://www.sunembroidery.com/
Här brukar jag köpa tråd och underlägg.
Det är ingen billig hobby, med tråd, underlägg m m kostar det en hel del. För min egen del är jag glad att jag köpte en demomaskin eftersom jag inte har broderat så mycket. Jag hade heller inte råd att lägga över 40 000 kr på en ny maskin, hade jag gjort det och broderat så lite som jag har gjort hade jag grämt mig :-)) Det där är ju som sagt olika vad man jag gör, jag syr mest lapptäcken. Men kanske broderidelen kommer med tiden, när jag blir pensionär och får mer tid!
Hälsningar Ann-Marie
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-12-27, 17:09   #3
Anita Anita är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 11
Vad ska jag köpa för maskin

Satsa på en husqvarna det finns i olika prislägen.
Själv har jag en designer1 o tycker den är toppen.
Vill du veta mera så hör av dig.
Anita är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-12-29, 16:27   #4
Malin Malin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 36
Talking Nu har jag nog bestämt mig

Jag ska nog gå å köpa min efterlängtade brodermaskin imorgon!!! Åh, jag längtar! Men innan jag gör det tänkte jag bolla med er om ni tycker att det erbjudande jag har fått verkar vara ett bra sådant... (Man e ju liksom nybörjare på detta med köpe av maskin...)
Maskinen husqvarna viking platinum plus med en broderbåge samt customizing plus och kortläsare och en kurs för 19.900:- Är det en bra deal? Någon som vet?

Snart är jag också med i gänget på riktigt!!! Jippie!
Glada nyårshälsningar till er alla..../Malin
Malin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-12-29, 17:11   #5
Anita Anita är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 11
bra val

Jag tror att du kan vara ganska nöjd med det priset. Hoppas att du får bra support Lycka till ANITA.
Anita är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-12-29, 20:56   #6
ChessMan ChessMan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 305
Jag har tittat på samma maskin här i hudiksvall vet inte vart du tittat.
Så här står det på min order:
Symaskin 19,900:- inkl utbildning och båge.
Alla tillhörande program 14,000:-

Lycka till jag längtar osså men kommer inte att få den förens i mars får en Rose till vidare medans jag väntar.

Senast redigerad av ChessMan den 2003-12-30 klockan 07:39.
ChessMan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-01-10, 08:56   #7
sandgatan sandgatan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 74
Var fanns detta erbjudande?

Det verkar ju bra
sandgatan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-01-10, 09:53   #8
ChessMan ChessMan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 305
I Hudiksvall på ...

www.syhuset.com

Men jag har ändrat mig ang symaskinen jag kommer att köpa en Designer 1 iståället, man jag kommer att handla i samma affär.

//Eliza
ChessMan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-01-10, 12:34   #9
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Bor du i Hudik? Jag köpte min D2 hos Kurt-Axel där för drygt ett år sedan. Han är duktig på maskinerna.
Ann-Marie
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-01-10, 13:47   #10
ChessMan ChessMan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 305
Nej Ljusdal

Nej jag bor i Ljusdal, men tänker handla i Hudik.

//Eliza
ChessMan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-01-10, 15:27   #11
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Jag bor också i Ljusdal!!
Ann-Marie
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-01-10, 16:00   #12
ChessMan ChessMan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 305
hi hi

Tänk vad landet är litet ibland....
Då måste vi träffas framöver när jag fått hem min maskin.

//Eliza
ChessMan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-01-12, 09:53   #13
Malinka Malinka är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 3
Thumbs up Låter som en bra deal...

Själv hämtade jag min Platinum Plus för ett par veckor sedan och jag håller just på att lära mig behärska den.
Lite knep och knåp i början men "åh så kul!"
Köpte förutom Customizing Plus även Digitizing Plus.

Lycka till!
Malinka är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-01-12, 10:32   #14
Malin Malin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 36
ÅÅÅh, vad kul att du har fått din maskin! Jag hoppas att min kommer i veckan - men det vet man ju aldrig! :-( Det ska bli jätteroligt att få maskinen och börja exprimentera... Å testa alla de saker som folk skriver om här, testa tipsen.... Hoppas bara den inte är för svår att förstå sig på - rymdskeppet, som min sambo kallar den...
Jag tyckte att digitizing var så dyrt så jag tänkte testa Embird istället... Jobbigt att det är på engelska, men det ska förhoppningsvis funka. Det finns ju många att fråga.
ÅÅÅ - det verkligen kliar i fingrarna för jag vill börja sy... Håll tummarna för att maskinen kommer snart!
/Malin
Malin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-01-12, 14:47   #15
Malinka Malinka är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 3
Tyvärr hittade jag inte denna hemsida förrän idag. Hade jag varit här lite tidigare så hade jag nog också testat Embird istället för att köpa Digitizing. Men man kan ju kanske komplettera i framtiden. Dyrt blir det så här i början med alla program och tillbehör men man får slå ut kostnaden på många år så känns det lite bättre:-)

Jag håller tummarna för att du snart får din maskin!
Lycka till och hör gärna av dig igen och berätta hur det går.
/Malin
Malinka är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:42.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons