Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2004-10-05, 10:36   #1
avsl090302 avsl090302 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 194
Question Mended hearts. Hjälp!

Suck. Jag håller alltså på med något som ska bli en bonad. Jag vill ha mended hearts.
Jag har med hjälp av vliesofix pressat fast mina hjärtan på sitt bakgrundstyg. Men sen när jag ska sy ihop dom sen jag skurit isär dom får jag problem.

Jag har alltså lagt två bitar över varandra och skurit. Allt gott så långt. Men sen att sick-sacka ihop dom blir så himla fult. Det håller inte ihop fast jag syr med breda stygn.
Då tog jag fram vliesofixen igen och pressade fast i skarven, tog sen ett tunt skräptyg och pressade fast. Sydde sen. Det blev väl hyfsat, men blir det inte lite tjockt sen när något mellanlägg ska dit och sen bakstycket?

Hur gör man egentligen? Det låter så enkelt och ser så snyggt ut på andras bilder.

En fråga till. Syr ni runt applikationen med sicksack eller annan söm innan ni skär isär dom eller syr ni runt efteråt? För mej vill det remsas upp om jag syr efteråt, syr jag före så skär jag ju av stygnen.
Tips någon?
avsl090302 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-10-05, 11:58   #2
Bitte Bitte är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 148
Hej,

Jag skall kolla när jag kommer hem från jobbet, vad det står på mönstret jag nyss köpt. Så får vi se vilken ordning de brukar sy det i. Jag läste igenom beskrivningen när jag köpt mönstet men kommer inte ihåg detaljerna. Det jag vet var att man skulle som Du gjort skära isär två bitar växla dem och sedan sicksacka ihop dem och sedan sy en plattsöm över.

MVH
Bitte
Bitte är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-10-05, 12:33   #3
GunnelJ GunnelJ är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 31
Hej!

Jag brukar ha allt (fram-, mellan-, och bakstycke) quiltat och klart när jag skär itu. Skär alltså av alla trådar men de blir ju fästa sen när man sick-sackar i hop delarna. Mycket beror då på vilken vadd man använder hur bra det går att sy ihop. Den måste vara fast och inte fluffig. Så att det går att hålla dem intill varandra när man syr. Har för mig att det var grytlappsvadd jag använde.

Hoppas jag var till någon hjälp.

Hälsningar Gunnel
GunnelJ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-10-05, 15:32   #4
AnnikaP AnnikaP är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 48
Hejsan.
Så här har jag gjort:
Jag gör applikationen klar och sen lägger jag vadd och bakstycke bakom. Nu syr jag runt hjärtat med den söm jag valt samt quiltar hej vilt runt och/eller över hjärtat. När jag gjort mina hjärtan klara så lägger jag dom exakt över varandra och skär ett snitt. Sen byter jag plats på delarna och lägger dom kant i kant där jag skar och syr ihop dom med tät och bred zigzag även kallad satinsöm. Det fungerar utmärkt. Nu är allt klart med vadd & bakstycke på en gång! Du kan gå in på www.miasquiltbod.se och sedan till länkar, där har hon en länk till en bra beskrivning av tekniken.
Lycka till, det är inte svårt.
//Annika
AnnikaP är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-10-05, 19:44   #5
avsl090302 avsl090302 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 194
Tack för alla svar!!

Jaså, ni gör nästan färdigt innan ni skär....

Då är jag då helt ute och cyklar, för jag har gjort framsidan klar nu. Det ser snyggt ut men....sen då?....
Jag får nog göra helt annorlunda nästa gång, det blir nog mycket bättre att göra quilten nästan klar. För hur gör jag nu? Jag tänkte mig att lägga ett tunt mellanlägg och sen köra en "sväng" kors och tvärs med en annan färg på tråden. Men hur blir det undrar jag? Nåja, snart får jag se. Denna första får bli en provgrej, men himla kul var det att sy så det blir nog flera...
avsl090302 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-10-06, 09:54   #6
avsl090302 avsl090302 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 194
Question Vadd-frågor. Hur gör ni?

Hej!

Tack igen för tidigare tips men nu har jag en helt ny fråga, eller rättare sagt frågor.
Det verkar finnas en uppsjö av olika vaddtyper, vliselin osv. Jag var i helgen på rikstäckets årsmöte på Nordkalotten. Där fanns massor av nätbutiker med tyg,tyg,tyg och tillbehör. Behöver jag säga att jag passade på att handla vad gäller tyger?
Nu till mina frågor.

Vad använder ni för slags vadd/mellanlägg till t.ex bonader, dukar osv..?

Finns det någon som kan upplysa mig lite vad gäller vadd och quiltning? Det finns ju massor, och hos nätbutikerna står det så litet om vad dom kan användas till.
Det var flera som köpte någon form av spraylim, är det något bra?
Jag har en tunn vadd som man kan pressa fast. Bör man pressa fast den i bakstycket eller framstycket?

Har beslutat mig för att bara sy ihop mitt framstycke, mellanlägg och bakstycke och sy lite knutar i skarvarna mellan rutorna. Det blir en liten lightvariant av quilt.
avsl090302 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-10-06, 20:15   #7
annemarlen annemarlen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 647
Hejsan.
min hemsida har jag gjort en enkel beskrivning till hur man syr mended hearts. Gå till quiltsidor, sedan sida 3.

Det som är roligt med den här tekninen är just att man gör färdigt blocken med vadd och kviltning vartefter. Sedan är man ju så gott som klar, när man gjort tillräckligt med block. Bara att sätta på kantband.

Anne-Marlen
annemarlen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-10-07, 08:27   #8
avsl090302 avsl090302 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 194
Lightbulb Då fattar jag!

Nu först börjar jag begripa hur det ska göras..
Jag ska prova det nästa gång.
Det är bara det att jag tycker det är svårt att sick-sacka ihop bitarna så det blir snyggt och utan hål...

Jag provade att sick-sacka ihop mina hjärtbitar först men då blev det så fult, hål på flera ställen. När jag vlisofixade en tygbit på baksidan blev sömmen jättefin, men det går ju inte om man har flera lager. Å andra sidan om man har flera lager så bör ju sick-sacken fästa bättre antar jag... Jag ska prova det nu.

Jag har varit in på din sida massor av gånger och även läst om mended hearts men jag fick inte till det ändå. Jättebra sida du har.
Tack!
avsl090302 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-10-07, 08:40   #9
annemarlen annemarlen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 647
Tack för beröm

Det är mycket lättare att få det fint med alla tre lagren. (översida, vadd, undersida) Du kommer att bli så nöjd.
Tänk bara på att ta en tät ZigZag. Eller att du först zz med en glesare och sedan med en tätare och en aning bredare ovanpå. Tycker nästan att det ger finaste resultatet.

Lycka till!
/Anne-Marlen
annemarlen är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:26.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons