Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2012-02-20, 11:57   #1
Littlefox Littlefox är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2008
Inlägg: 36
Smile Pfaff Ambition?

Efter att ha kikat runt på symässan i Älvsjö i helgen efter en bra och trygg basmaskin med friarmsfunktion och många dekorsömmar och som man även kan använda en hel del även till quilt så fastande jag för Pfaffs Ambition 1.0 och 1.5. Men det var inte mycket information jag kunde hitta när jag sökte efter dem här på sysidan dock,

Finns det någon som har en sådan eller har provat eller hört gott eller illa om den får ni gärna skriva några rader om vad ni tycker om dem så skulle jag bli jätteglad!

Välkomnar också såklart alla tips på liknande riktigt bra och starka maskiner i samma stil i under runt 12 000 kr.
Littlefox är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-20, 17:18   #2
Marron Marron är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 239
Gå in på patternreview.com och sök på review för sewing machines. Du kan också kolla på pfaff.com.
Det verkar vara en bra och prisvärd maskin tycker jag.
Marron är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-21, 01:12   #3
melvinara melvinara är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2009
Inlägg: 333
Pfaff-manual

Ett annat tips är denna länk (från VSM Group) där du kan ladda ned manualen!
Hoppas du får bra läsning och "beslutsunderlag"!
http://s2.vsmgroup.com/VSM/Pfaff/pfa...w%26AutoFramed
melvinara är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-21, 08:57   #4
marie.s.g marie.s.g är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 596
Bra länk, normalt skyddad av inloggning men via den kunde jag konstruera länken till husqvarnamanualerna också
http://s2.vsmgroup.com/VSM/Husqvarna...g/HVManual.nsf
bra att ha.
marie.s.g är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-22, 01:05   #5
melvinara melvinara är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2009
Inlägg: 333
Nej, det är inget inloggningstvång, då hade du överhuvudtaget inte kunnat söka än mindre läsa eller spara filerna. Den är öppen för att de har valt att visa/spegla informationen ut till användarna.
Däremot är den säkrad bakåt, så att man inte ska kunna backa rätt in på deras servrar.
melvinara är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-23, 10:27   #6
Littlefox Littlefox är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2008
Inlägg: 36
Tack för alla svar, nu har jag fått lite att kika igenom! Perfekt! Manualen var jättebra att kika på.

Men om någon här har lite erfarenhet av ambition serien så skriv gärna några rader
Littlefox är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-04, 07:48   #7
Ma-lou Ma-lou är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2011
Inlägg: 243
Pfaff tycker jag är väldigt bra maskiner med orginal IDT som ger jämnmatning ovan och underifrån vid t ex quiltning då tygbitarna sätts ihop och måste stämma på millimetern. Bra även när man syr kläder tycker jag. Den du tittar på Ambition har 7 mm dekorsummar vilket den lite större Expression 2,0 har 9 mm. Det gör mycket med de två millimeterna Pfaff är kända för sina fina dekorsummar men även alfabeten när du skriver namn gör skillnad. Jag såg på Symaskins webbshoppen där kostar Pfaff expression 2,0 kr 8.995:- fina automatiska knapphål och klipper trådarna i början och slutet om man vill. Sedan har den toppmatad spole vilket gör att enkelt kan byta undertråd när sybordet är på.
Det är väl en prisfråga och hur mycket du syr båda är kvalitetsmaskiner. Provsy i närmaste Husqvarna butik
Ma-lou är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-04, 12:30   #8
avslutad140128 avslutad140128 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2012
Inlägg: 22
Jag har en Pfaff Ambition 1.5 och anser att den helt
enkelt är kanonbra. Den syr fantastiskt bra
i alla material inkl. det stretchigaste av det
stretchigaste, jeans, grov tweed, superhalkiga tunna sidentyger(att använda IDT-mataren till tunnaste siden
är rena drömmen, inga bubblor.)

En toppmodern maskin som syr i dagens alla nya tyger.
Väldigt snygga sömmar och knapphål.
Den är smörjfri. Enkel att göra ren och mycket
lätt att använda. Tydlig instruktionsbok.
Den går tyst och mjukt och är dessutom prisvärd.

IDT-övermataren som nämnts gör en väldigt fin och jämn matning av sömmarna och är inte enbart för quiltade projekt. Jag använder IDT i nästan allt.

Gamla maskiner i all ära (jag har ett par stycken själv) - men, nej - de hanterar inte de nyaste tygerna på det sätt som en toppmodern gör.
Tekniken måste ju ändå hänga med i de aspekterna också.

Provsy i butik för att bilda egen uppfattning vilken
maskin du vill ha.
avslutad140128 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-04, 17:13   #9
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Nu blev jag nyfiken, vad är de "nyaste tygerna" som gamla symaskiner inte klarar av?
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-05, 02:00   #10
PrinsessanRosa PrinsessanRosa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2008
Inlägg: 93
Smile

Jag har just den maskinen du skriver om. Jag fick den för några veckor sedan. Hittills har jag inte kunnat testa alla funktioner, men jag är MYCKET nöjd. Jag gillar ljuset, det breda sybordet, spolens placering och funktion.
Som alltid när man har ny maskin är det mkt att vänja sig vid och massor att lära sig. Ibland kan jag sakna min gamla Husgvarna som jag bytte in. Den hade två rattar och var helt mekanisk. När jag tänker på hur mkt jag fick kämpa med den saknar jag den inte en sekund. Pfaffen matar jättebra, det blir bra sömmar och man slipper kämpa så förtvivlat. Oftast behöver man bara styra med lätt hand, så sköter maskinen resten.
Det bästa av allt är att den kan sy prinsesskronor!!!!
PrinsessanRosa är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
pfaff ambition

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:34.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons