Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betyg: Betyg för ämne: 4.00 i medelbetyg (3 röster). Visningsalternativ
Gammal 2004-03-18, 18:51   #1
Nettan Nettan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 1
Question Mönster till 50-tals kläder?

Hej!

Jag har försökt att hitta nånstans där det finns mönster till 50-tals kläder, (kjolar, tröjor, byxor, klänningar m.m), men hittar inget.
Eftersom de flesta kläderna ute på nostalgi marknader bara finns i mindre storlekar så måste jag sy kläderna själv. (Har stl 44 och uppåt)

Finns det nån här som vet var man kan hitta mönster, eller kanske nån av er har mönster liggandes hemma som ni har lust att dela med er av till mig?

Hälsningar Jeanette
Nettan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-03-18, 23:24   #2
Laney Laney är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2004
Inlägg: 10
Hej Nettan!
Jag har en del mönster från den tiden som min karl hittade i ett gammalt förråd. Vad hade du tänkt dig för modeller? Endel mönster är från stl 42 och uppåt men jag tyckte att de verkade vara små i storleken ändå. Men är man lite haj på att ändra mönster så ska det inte vara nåt större problem. Jag har klänningar och kjolar med veck, halterklänningar, kappor osv...Hör av dig på min mail jennymarianordgren@hotmail.com så kan jag förklara mer precist.

Mvh Laney
Laney är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-03-21, 13:41   #3
Helena Helena är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 8
Hej Jeanette,

jag har köpt massor av 50-tals mönster på Ebay (amerikanska sidan). De har adressen www.pages.ebay.com. Det är privat personer som lägger ut saker till försäljning. Bästa sättet att betala är med hjälp av Pay Pal men all den informationen kan du få på Ebays hemsida.

Det är viktigt att tänka på att mönstren är mycket små i storlekarna så det är bra att kontrollmäta mönstren och gärna köpa en eller två storlekar större än vad man brukar (mönstren är offtast bara i en storlek). Jag har själv köpt massor med mönster och aldrig blivit besviken.

Lycka till!

Helena
Helena är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-03-23, 07:02   #4
AnitaA AnitaA är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 5
Här finns en länk med mönster. Från riktigt gamla kläder fram till 40-talet i alla fall.
Jättemycket snyggt.
Har inte själv provat att beställa så jag vet inte om det fungerar.
http://www.pastpatterns.com/
Anita
AnitaA är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-03-23, 12:20   #5
Laney Laney är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2004
Inlägg: 10
Det finns även en jättebra site som heter www.oldpatterns.com.
Där kan man välja fritt bland mönster och årtionden. Om inte så bara för att få lite inspiration...

Annars är ju www.style.com en av favoriterna. Alla designers, alla kollektioner och alla säsonger sedan 1997 tror jag att det var.
Laney är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-03-25, 21:41   #6
Atta Atta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2004
Inlägg: 1
Thumbs up

Tack för tipset på den saiten. Jag blev sittande ganska länge. Hittade delar till en engelsk matservis som jag ärvde för en del år sedan.Där fins ju allt.mvh margaretha
Atta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-03-27, 21:41   #7
Maddy Maddy är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 4
vet var de finns

Jag vet vart du hittar dessa mönster! Iaf en viss del av de, VOuge har i sin nya vårkatalog för 2004, omlanserat 30-40-50-tals mönster! Ta en kik i närmsta syaffär med Vougekatalog och njut! =)
Maddy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-07, 21:45   #8
myylillamyy myylillamyy är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 1
Hej

hej någon som vet vart man kan få tag i 50-tals klännings mönster åt barn??? skulle verkligen behöva ett
myylillamyy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-07, 21:51   #9
lövkillen lövkillen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 231
Idag var jag på en second hand och köpte mönster till just 50-tals kläder.
Titta här också:

http://sew-retro.com/

Senast redigerad av lövkillen den 2011-10-07 klockan 22:08.
lövkillen är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:30.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons