Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2013-12-31, 13:07   #16
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Jag har mina ca 700 rullar i en Alex-hurts och ett par små hurtsar till.
De är sorterade efter färgnummer.
Jag har inte så mycket utrymme, Alex-hurtsen står i sovrummet och de två andra som stöd under en skiva i min lilla Syskrubb
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-04, 02:10   #17
LaA LaA är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2013
Inlägg: 34
Thumbs up

Citat:
AnnLindahl skrev: Visa inlägg
Så här ser mitt trådställ ut
Måste erkänna att jag är avundsjuk på ditt trådställ. Jag är ganska ny i brodyrvärlden och har inte hunnit samla på mig så jättemycket tråd än men blir mer och mer...
LaA är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-04, 20:14   #18
Marieberg Marieberg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2010
Inlägg: 71
Jag förvarar mina trådar i lådhurtsarna, sorterade i nummerordning.
Mina trådställ är gjorda av ektrösklar, kapade i rätt längd för mina lådor.
Bifogade bilder
  
Marieberg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-04, 20:41   #19
avslutad141023 avslutad141023 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 1 114
jag måste erkänna att jag gillar sortering så jag gillar din sortering i dina lådor. fråga;
använder du då färg karta för matchning o sedan letar up rätt nummer, eller hur går du till väga?
avslutad141023 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-04, 21:17   #20
Marieberg Marieberg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2010
Inlägg: 71
Ja, jag håller mig till färgkartan. Men det betyder att jag endast har Guterman och Sulky tråd. Färgsätter oftast broderierna i 4D Embroidery Extra och i det programmet har jag endast mina egna trådar insatta.
Marieberg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-04, 21:31   #21
avslutad141023 avslutad141023 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 1 114
jag ser verkligen fördelen med färgsorterade rullar i hurtsar, det blir ju såklart mindre damm om ej annat. här får man ta tryckluften för o blåsa av dem ett par gånger i månaden.

dock har jag en konstnärs själ, jag kan sitta en timme under min trådvägg o bara bli inspirerad. jag har hitta ett par nyanser som inspirerar mej till att stygnsätta utifrån, dem färgerna o bygga ett helt projekt utefter en enda trådrulle.
för mej är det som att ha en gott påse med smågodis, jag kan inte bara stoppa ner handen o ta en gotta, jag måste kika i påsen o välja o vraka o undera o så välja igen...

en ganska jobbig egenskap, mina trådar tar plats måste städas ofta, men jag ska försöka klura på en hurts lösning. om mina knasiga hjärnceller kan förstå
avslutad141023 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-04, 21:58   #22
Marieberg Marieberg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2010
Inlägg: 71
Jag tänker lite annorlunda , och utgår från färgkartan och plockar upp de trådar jag vill använda. När jag färgsätter plockar jag upp alla trådarullar jag kan tänka mig använda för att jämföra färgnyanserna. Här tycker jag att jag har god hjälp av färgkartorna, de hjälper mig med "blendning".

Mitt syrum är mot söder och därför behöver jag skydda trådar och symaskin från solen, så för mig tror jag att det enda sättet är att ha trådförvaringen i lådhurtsar. Overlock tråden förvarar jag i genomskinliga förvaringsboxar på hyllorna och hoppas och tror att de inte får så mycket sol.
Marieberg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-12, 21:36   #23
Persingen Persingen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2013
Inlägg: 63
Jag drar mitt strå till stacken

Mitt hobby rum.

Hälsningar
Anders
Bifogade bilder
     
Persingen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-12, 22:27   #24
avslutad141023 avslutad141023 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 1 114
åh vilken arbetsplats du har Anders, bliv jätte avis
avslutad141023 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-13, 00:44   #25
melvinara melvinara är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2009
Inlägg: 333
Hahaha!
Jag sade just till min man: "titta på de här bilderna!". Han tittade och blev tyst. Jag kommenterade: "Jag tycker du ska vara glad åt att jag (än så länge) får ner mina trådrullar i diverse syskrin och Tupperware-boxar!?
Mannen nickade under tystnad...
Personligen hejar jag på Anders och hans trådrullevägg som just nu bara är en önskedröm. Åååh, tänk att få ha en vägg med bara trådrullar!?!?!
Jag försökte få 11-åringen att ha ett litet sommarprojekt på sommarlovet och bygga ett liknande väggställ till mig. Men se, det gick inte, han skulle ju bada varje dag. Jag sjönk till och med så lågt att jag var villig att göra avkall på i princip hela grundtanken om att kunna fästa allt på väggen... "Det går bra med vad som helst bara där är en planka i botten och lagom långa spikar som du slår ner i plankan!" Men, se det gick inte. GGrrrrrr!
Så nu till sommaren ska jag ge "fyran" lite mer mental påverkan i god tid, jag tänkte starta redan denna vecka och inviga "fyran" i min önskan.
Nu är jag till och med villig att ge viss form av ersättning, bara fyran håller sig sysselsatt under sommarlovet och jag får ett bra trådställ!
Tips på väl praktiserade och godkända mutor mottages tacksamt!
melvinara är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-13, 05:56   #26
Persingen Persingen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2013
Inlägg: 63
Beskrivning

Bild 1. Min helt genomgångna 12-nålars SWF maskin. Den spinner som en katt. Skall nu byggas om för USB-sticka.

Bild 2. Trådställ; Stående reglar 1"x2" skruvade i väggen
De horisontella reglarna är 2"x2" kluvna på diagonalen.
Efter det har jag borrat 1cm djupa hål för rund stav som jag köpte på bygghandeln här hemma, lite lim i var hål, sen är det klart.
Kostnad 250 kr (ca 400 - 500 rullar).
De 2 tomma överst är till stora rullar.

Bild 3. Embird tränings desk.

Bild 4. Keps ramar

Bild 5. Arbetsbänk med laser och förstorings lampa.

Hej då
Anders

Senast redigerad av Persingen den 2014-01-13 klockan 05:57. Anledning: fel text
Persingen är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:49.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons