Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2020-04-12, 22:04   #1
HelmutM HelmutM är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 48
Talking Tyg av citrusfrukte

Kollade på Kunskaps kanalen och ett program som heter 15 grader öst.
Ett av inslagen handlade om tyg och att det ska gå att använda skal av citrusfrukter till kläder.
Har inte direkt tänkt mig att jag skulle klä mig i citrusfrukter men det skulle tydligen gå att använda citrusfrukers skal till att tillverka tyg och att tyget skulle vara lika skönt son sidentyger.
Skulle vara trevligt att få testa tyg av citrusskal men var hittar jag detta tyg?
Vad kan man använda tyget till T-shirts, skjortor eller sommar byxor?
HelmutM är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-12, 23:29   #2
G-son G-son är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2015
Inlägg: 61
Här verkar finnas en del info.
http://orangefiber.it/en/fabrics/
G-son är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-13, 00:08   #3
HelmutM HelmutM är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 48
Lakan med inbyggda C-vitamin. Skulle vara trevligt att få ligga i en säng med lakan tillverkad av apelsin juice och sedan få i sig massor med nyttiga C-vitaminer.
Hoppas att det bara inte blir som med cocosfiber. Köpte strumpor i cocos fiber och efter en joggingrunda på 10 kilometer fick jag stora hål under och på hälen!
HelmutM är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-13, 00:21   #4
G-son G-son är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2015
Inlägg: 61
Jag har inte läst så noga, men jag antar att det bara är en ny variant av viskosfiber eller liknande. Man tar bomull/cellulosa, löser upp den kemiskt och gör sedan nya fibrer av det. Inget nytt under solen, utöver att det är fibrerna i skräpet från juicepressen som används istället för någon annan råvara. Men det låter ju exklusivt, och exklusivt säljer.
G-son är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-13, 09:06   #5
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 459
Tack! Så intressant och lärorikt för mig
Hoppar över cocosstrumpor och kläder. Låter rikigt aj, ajj!!!
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-13, 20:05   #6
HelmutM HelmutM är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 48
Kläder och tyg med cocos fiber var det värsta skräp jag köpt så aldrig mer miljövänliga cocosfiber i mina kläder.
Däremot älskar jag mina långbyxor som jag sydde upp av lintyg. Tunga som bly men jättesköna en varm sommardag. Lite synd att det är hopplöst att få tag i lintyg som är lika tunt som lakansbommul.
HelmutM är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-17, 13:13   #7
Pendlaren Pendlaren är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2010
Inlägg: 410
När man gör tyg av olika växtmaterial (trä, bambu, fruktskal etc) använder man en kemisk process.I denna process bryter man ner cellulosafibrerna i råvaran till korta molekyler, och spinner tråd i en efterföljande process.I kläder kallas tex Rayon, som är ett gammalt varumärke.

1. Materialet är tyvärr inte lika nötningsbeständig, som ren bomull och blandmaterial med inblandning av syntet.

2. Vad jag minns från 60-talet så blev blusar o kjolar i Rayon väldigt skrynkliga vid användning.

3. Den kemiska processen är inte alltid så miljövänlig, och speciellt inte i utvecklingsländer där man ännu inte kommit så långt med att "minimera o säkra upp" sina utsläpp i naturen.

4. Det låter kanske bra att använda skal o annat växtavfall i textilindustrin, men det blir inte garanterat en ekologisk och miljövänlig slutprodukt.
Pendlaren är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
fruktfiber, orangefiber

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:34.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons