Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2013-05-12, 14:45   #1
Preppen Preppen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2013
Inlägg: 7
Question Fråga om trådspänning på gammal Pfaff

Hej alla symaskinsexperter!

Jag har problem med trådspänningen på min gamla Pfaff 362.
Trådspänningen på spolkapseln är inställd enl. instruktionsboken, d.v.s. den hänger still i tråden, men om man rycker lite sänks den. Men för att få en jämn söm, utan öglor är jag dock tvungen att spänna övertråden så pass mycket att den riskerar att brista, vilket den också gör emellanåt. Vad kan vara problemet?

Jag har även rensat maskinen på damm och ludd samt smort den, även detta enl. instruktionsboken.

Mycket tacksam för hjälp.

/P
Preppen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-12, 15:27   #2
sextiosexan sextiosexan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 832
Fick samma problem med min gamla pfaff 360 när jag trädde om den. Här var felet att tråden inte låg ordentligt mellan trådspänningsbrickorna. Jag hade bara lagt den löst emellan när jag trädde maskinen, men den behövde tryckas/dras ner lite.
sextiosexan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-12, 15:28   #3
melvinara melvinara är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2009
Inlägg: 333
Nu har jag googlat fram en manual (engelsk) på nätet,
http://manuals.pfaff.com/VSM/Pfaff/P...362-261%20.PDF
gå till sidan 21 i manualen, längst ned står det "Your upper tension has a third tension disk for two-needle work."
Är du säker på att du har lagt tråden mellan rätt trådspänningsbrickor?

Jag fick justera trådspänningen på min egen maskin i veckan, hittade en bra beskrivning (jo, den är på engelska...) men det gick alldeles utmärkt att följa den och resultatet blev bra. Här kommer länken till tipset:
http://www.fixya.com/support/t807231...sewing_machine

Lycka till!
melvinara är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-12, 16:32   #4
Preppen Preppen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2013
Inlägg: 7
Tusen tack för svaren, sextiosexan och melvinara!

Sextiosexan: Bra idé, tack! Jag försökte dock följa manualen så bra jag kunde och tror jag fick dit tråden "...med ett litet ryck långt åt höger, så att den ligger rätt i slitsen och under trådspänningsfjädern."

Melvinara: Bra länkar, tack! Jag tittade på manualen och det var precis samma som jag har, fast min är på svenska. Som svar på din fråga: Nej, jag är inte säker på att den ligger mellan rätt trådspänningsbrickor, men jag kan heller inte hitta vilka som är rätt. Min gissning är att det kvittar, jag har testat båda.
Ang. den andra länken, där en massa bra tips gavs, hann jag bara prova ett innan jag hade min lösning: Med under- och övertrådsspänning satt till normalläge, enl. guiden i länken och med gissa vad, en ny nål, så fick jag jättefina stygn.

Jag hade även planerat att tvätta mellan trådspänningsbrickorna med sprit, men lösningen på mitt problem verkar helt enkelt ha varit att byta till en ny, vass nål.

Åter igen, tusen tack!

/P
Preppen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-12, 16:34   #5
Preppen Preppen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2013
Inlägg: 7
Förresten, om någon skulle vara intresserad av manualen till en Pfaff 362 - 261 på svenska så kan jag fota av den åt er.

/P
Preppen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-12, 20:51   #6
melvinara melvinara är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2009
Inlägg: 333
Grattis! Kul att det fungerar!
Jag har svurit ve och förbannelse över trådhärvan som blir under tyget på min 80-tals Singer, men varje gång jag sökt information här på Sysidan så skriver alla som verkligen kan sina maskiner: "gör om och fungerar inte det, så gör om igen och igen". De är SÅ duktiga och de har rätt (naturligtvis är det övertråden som felar)!
Det är bara göra om, byta nål och använda kvalitetstråd som gäller (kanske lite olja, allmän städning och en liten skruvmejsel är bra oxå!) !
Men de har rätt. Varje gång. Man får bara vara envis och inte ge sig!

Jag googlade lite till och hittade denna info: "the User Manual, both the User and Service manuals for the 360-261 are available at the Yahoo Pfaff Group" och sökte på "Yahoo Pfaff Group". Det finns en grupp där du kanske kan hitta en servicemanual.
melvinara är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-13, 14:55   #7
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Har du rengjort mellan diskarna? (ta en lite grövre tråd o dra lite.. Jag använder kvalitésvirkgarn bomull som inte luddar, vissa använder tandtråd)

Sedan kan det också vara så att din symaskin avskyr billiga tråd.. Visserligen brukar inte min gamla pfaff 332 ha problem med sådant men min nyare pfaff 919 är kinkig när det gäller lite billigare tråd, då kan det bli problem just att det går supertrögt att dra tråd (dock går sömnaden rätt så ok).

Då brukar jag ignorera hur det känns att dra tråden, utan istället titta på hur det går att sy. Om det går bra att sy då justerar man spänningen för sömnaden.

För det kvittar ändå för när man har pressarfoten uppe så är trådspänningen inaktiv. (den övre i alla fall)

Men om det går så pass trögt att det brister och att det inte går bra o sy med, då är det ju en annan femma...

Testa allt, rengöra noga, kvalitéstråd, ny nål...

Om man har kvalitéstråd och det syr bra men det är "fel" på numren kan man ställa om skivan så att ca 5 motsvarar perfekt. Men det är ju servicenivå.

När du justerar trådspänningen glöm inte att testa med bredaste sicksacken också. maximal bredd, ca 2-3 i stygnlängd. Då syns många problem mycket tydligare än på raksöm. I raksöm så är det ju i "mitten" och då brukar det gå bra även på halvdåliga symaskiner. Men när man har bredaste sicksacken så är man närmare "gränsen" vad symaskinen fixar och då syns problemen mer och man kan felsöka. Också bra söm att nyttja om man vill provsy för inköp. (om maskinen är dåligt inställt så kan det bli hoppstygn dvs att det "hoppar" över att bilda stygn)
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-14, 19:30   #8
Monan Monan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 21
Citat:
ichigo skrev: Visa inlägg
Har du rengjort mellan diskarna? (ta en lite grövre tråd o dra lite..

Men om det går så pass trögt att det brister och att det inte går bra o sy med, då är det ju en annan femma...

Testa allt, rengöra noga, kvalitéstråd, ny nål...

När du justerar trådspänningen glöm inte att testa med bredaste sicksacken också. maximal bredd, ca 2-3 i stygnlängd. Då syns många problem mycket tydligare än på raksöm. I raksöm så är det ju i "mitten" och då brukar det gå bra även på halvdåliga symaskiner. Men när man har bredaste sicksacken så är man närmare "gränsen" vad symaskinen fixar och då syns problemen mer och man kan felsöka. Också bra söm att nyttja om man vill provsy för inköp. (om maskinen är dåligt inställt så kan det bli hoppstygn dvs att det "hoppar" över att bilda stygn)


Känner igen allt, min gamla pfaff är likadan, periodare med om tråden och nålen fungerar. Fast oftast hjälper det att rengöra, byta tråd, och framförallt byta nål.
Men de där tråddiskarna är luriga, ibland "fastnar" tråden där, dvs den löper inte ner och då blir nålen lätt sne och så blir det skatbo...

Sicksacken som hoppar känner jag också igen - men är det något jag kan "ställa in rätt" eller är det något för servicemannen?
Monan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-14, 19:42   #9
Preppen Preppen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2013
Inlägg: 7
Jättebra tips, igen, tack!
Det är helt enkelt så att det ska vara så hög trådspänning och att jag kört med kass tråd och slö nål.
Jag har testat bredaste sicksacken, till och med över grensömmen på ett par jeans och det gick fint!
Preppen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-14, 23:24   #10
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Ja vad bra. Om det fungerar fint nu och du är nöjd med hur det blir, sicksackstygnen inte drar ihop och fular sig, så kan du "ställa" om siffrorna, om det är samma som på min symaskin så finns det en liten skruv på den delen som siffrorna står på, skruva upp lite, flytta runt siffrorna tills du får ungefär en femma på det du är nöjd med, och skruva fast igen.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
pfaff, trådspänning, trådspänningen

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:39.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons