Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2013-05-07, 08:12   #1
marie.s.g marie.s.g är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 596
Fönster-/Mönstertittare?

Jag tycker om att titta på mönster, se hur man konstrurerar och utformar. På Stitcher's guild sewing forum hittade jag ett inlägg som tipsade om ett ställe där man lagt ut en italiensk bok som flash, på ISSUU som publicerar mycket annat också.
Dammönster
http://issuu.com/sewnmagazine/docs/i...o_milano-1-253
herr
http://issuu.com/sewnmagazine/docs/i..._uomo_p248-299
barn
http://issuu.com/sewnmagazine/docs/i...mbino-p300-325
Ja, de är på italienska men jag tror att man kan lösa det mesta med översättningsprogram och ordböcker om man blir sugen att rita upp ett mönster med egna mått.

Vill du titta på ännu mera mönster, då kan McCalls lookbooks vara något?
Här finns det http://issuu.com/mccallpatterncompany
fast naturligtvis inga konstruktionsdetaljer. De vill sälja mönster förstås. Vogue, McCall, KwikSew ... finns där att bläddra i.
Beskuren förstasida från boken:
Bifogade bilder
 
marie.s.g är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-07, 09:13   #2
Talla Talla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2012
Inlägg: 135
Vilka bra länkar! Tack! Blädrat lite i damernas del - där stod italiensk och engelsk text bredvid varandra. I alla fall 30 sidor från början. Hoppas det fortsätter så, så slipper man översätta
Talla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-07, 11:59   #3
ninnami ninnami är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 384
Vilka bra länkar, la dem genast i favoriter
Tack för att du delar med dig.
ninnami är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-07, 14:04   #4
PrinsessanRosa PrinsessanRosa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2008
Inlägg: 93
Tack för länkarna!
PrinsessanRosa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-10, 06:12   #5
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Jättebra, sånt uppskattas alltid!
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-12, 12:58   #6
kanvas kanvas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 299
Den boken fanns tidigare gratis för nedladdning, fanns en länk på fashion incubator, en blogg för modeentreprenörer. Det var skolan so gav ut den som hostade nedladdningen. Men nu är den borttagen. Jag hittade hela boken i pdf genom att googla på den. Rent juridiskt vet jag inte hur det ser ut, men eftersom den fanns ute gratis innan så är det väl lite gråzon. Det var ingen torrent i alla fall. Tror neddladningslänken på skolan togs bort främst på grund av ökade trafikkostnader för skolan.

Jag har gjort en klänning därifrån, flared dress with princess seams, ändrade den så den hade rektangulär krage och knäppkant mitt fram. Mönstret satt bra utan avsevärda förändringar vid provning. Man får tänka på att illustrationerna (där kvinnorna ser ut som pastischer på strippor, och männen ser ut som, jag vet inte vad) inte ger en rättvis bild av plagget.

Finns en outtömlig mängd såna här böcker, jag har mest för manliga kläder. Tycker det är sjukt mycket bättre att investera i sådana mönsterkonstruktionsinstruktioner än färdiga mönster, främst för att de blir hyffsade redan från början och för att man får en helt annan förståelse och mer möjligheter till anpassning efter smak. Tyvärr tenderar såna här böcker att vara dyra. HAKAs hemden schnittmanual, en bok bara om skjortor, går loss på runt hundra euro, deras byxbok ligger på ca 120. Bunka (japans främsta modeskola) ger ut en massa sådana här böcker, tyvärr är det ofta bara damböckerna som blir översatta till engelska. Bunkas böcker är avsevärt billigare och kan beställas från amazon.

Är man intresserad av gamla mönster finns det en rackarns massa mönsterkonstruktionsböcker på usas kongressbibliotek, gratis för nedladdning, främst från 1800-talet, fram till typ 40-50-talet.
kanvas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-12, 19:49   #7
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Jag har laddar hem pdffilen utifall att.

Håller med annars om att jag gillar sådant för då kan man lära sig på kuppen. Båda när man gör från scratch och när man ska modifiera existerande mönster.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-13, 11:30   #8
Talla Talla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2012
Inlägg: 135
Hej ichigo!
Var hittat du pdf-filen? Eller sånt får man inte skriva om Den skulle jag behöva, har så risig internetuppkoppling hemma, går inte använda "titt-versionen". De lovar att gräva bredband förbi oss, om många anmäler sig, så vi får riktig bredband till december. Till dess får jag hålla tummarna att grannar vill ha bredband också och vill betala för uppkoplingen
Talla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-13, 14:28   #9
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Det finns en knapp Download. Under Share.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
marie.s.g, mönsterkonstruktion

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons