Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Stickning/Virkning/ Andra garntekniker
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-08-28, 11:04   #1
Bambilina Bambilina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 40
Virktråd till overlock

Hejsan!

Har läst boken "Sy med overlock". Finns mycket i denna bok som jag skulle vilja göra. Jag har i alla fall fastnat för en duk som ska sys med flatlocksöm. Man ska ha vanlig offwhite sytråd i nålen och den nedre griparen, I den övre griparen ska man ha "virktråd"

Har nu varit i en del affärer och även sökt på nätet, men hittar ingen virktråd.

Kan någon ge mig tips om var jag kan finna
Mölnlyckes Virktråd nr 10. Behöver inte vara Mölnlycke bara det blir ungefär samma.

Tacksam för svar.

Inger
Bambilina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-08-28, 13:05   #2
Tingel Tingel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 107
Virktråd till overlock

Hejsan, jag kan inte direkt svara på var du kan köpa denna tråd i Sverige men ev kan jag ge några andra råd. Jag använde vanligt fiskargarn som motsvarade tjockleken. Pärlgarn går också att använda.Flerfärgade pärlgarner ger fina effekter,Det är mycket att pröva sig fram och se.
Sen finns Madeira Decor nr 6 som är meningen för overlock.Det är en glansig tjockare tråd som ger fin glans och passar just till flatsöm. sömmen blir mjuk men ändå effektfull.
Jag kommer med alternativ ifall det skulle vara så att du inte får det du söker, men som sagt då jag bor i Finland så kan jag inte säga var du kan köpa dessa.
H. Katharina Wikholm
Tingel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-01, 11:56   #3
Bambilina Bambilina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 40
Tack!

Tack Katharina för ditt svar. Många fina tips, ska testa så får jag se.

Inger
Bambilina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-01, 13:06   #4
TuvaMeja TuvaMeja är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2005
Inlägg: 76
Hej!

Har sett i min syaffär att det finns rullar som hänger bredvid overlocktråden som det står virktråd på, vill du att jag hör efter om det är sån du menar när jag är där nästa gång, så kan jag göra det.

Mvh. Elisabeth.
TuvaMeja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-01, 15:50   #5
Tygtokig Tygtokig är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 110
Madeira Decor nr 6

Det låter ju superintressant med denna tråd! Jag försökte också hitta någon form av "kraftigare" dekortråd till min overlock i våras (såg att det hade använts i ett projekt i en tidning). Men det var lättare sagt än gjort. I de affärer jag frågade (ett par i Göteborg) var det ingen som kände till vad det var. Vore ju kul om den fanns att köpa i Sverige.

Elisabeth: vilken affär hade du sett tråden i?

/ Beatrice
Tygtokig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-01, 16:28   #6
Bambilina Bambilina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 40
Ja tack Elisabeth, om du har möjlighet så.

Var bor du nånstans?

Inger
Bambilina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-01, 17:08   #7
TuvaMeja TuvaMeja är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2005
Inlägg: 76
Jag finns i Halmstad, skall kolla imorgon om jag hinner. Affären är dock liten, men har dom så måste andra ha (dom är ju inte speciellt billiga i en sån affär). Hör av mig senare.

Mvh. Elisabeth.
TuvaMeja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-01, 17:24   #8
Davidedesign Davidedesign är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 16
Hej!

Har köpt sk dekortråd till overlocken på Tyg-varuhuset (fd Kilotex) i Sickla Stockholm. Resultatet blev jättefint. Tråden heter "Decorative thread" och är i 100% acryl, jag tror att den är tillverkad av Janome - det är dock bara 100 m på spolen och den var rätt dyr om jag minns rätt. Den är väldigt blank - så om man inte vill ha den blanka "finishen" så är den väl inte helt rätt. Det jag använt den till har iallafall blivit jättefint!

/Elisabeth
Davidedesign är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-05, 15:46   #9
TuvaMeja TuvaMeja är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2005
Inlägg: 76
Hej igen!

Har nu kollat i affären. Hon som sålde trodde inte att man kunde sy med den, men den heter virktråd mölnlycke nr.10 (hon hade ivarjefall inte hört talas om det). Den finns i vit och beige och kostar 55:- för 50g. Den bör finnas i många andra symaskinsaffärer tror jag eftersom denna affären inte har speciellt stort utbud.

Mvh. Elisabeth.
TuvaMeja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-05, 18:07   #10
mia-maria mia-maria är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 369
Jag fick en sån rulle från Mölnlycke med quilt-kitet när jag köpte min symaskin (ej overlock alltså). Jag har inte räknat ut hur/om jag ska använda den än, men att den ska funka ihop med symaskinen är liksom underförstått.

/Maria
mia-maria är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-05, 18:17   #11
Bambilina Bambilina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 40
Tack!

Tack Elisabeth, det var snällt av dig att fråga.

Jag var till Symaskinsgrottan här i Kungens Kurva och där fanns den tråden oxå, men inte rätt tjocklek. Jag köpte en i alla fall, får testa, men tror att den kommer att bli för tjock.
Den jag hittade var 1,75 mm och den jag eg söker är ju bara 1,00 mm. Men om symaskinsaffärerna för den tjocka tråden så kanske de kan ta hem, den tunnare,vilket är min förhoppning.

Tack till er alla.

Inger
Bambilina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-05, 20:23   #12
Tingel Tingel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 107
Virktråd till overlock

Hejsan.
förra vintern gick jag i kvälls-medborgarinstitutet overlockkurs,vi lärde oss massor med knep men det som var intressant så var dessa dekortrådar.I prinscip så kan man använda så tjock tråd att den glider genom trådhålet i övre griparen,jag provade bla med ylletråd och det gick bra pärlgarn går bra också, guld och silvergarn är fina som dekor,jag blev verkligen förvånad vilka trådar det går att använda så det är bara att pröva sig fram.Det går fint att göra vackra band åxå. Kursen var verkligen givande och lärde mig massor med nya knep så pröva på med olika garner. Men visst kan det spela in vilken sorts maskin man har men prinsipen torde väl vara samma ? Jag blev själv förvånad vilka garner och trådar det gick att använda.först povade vi i sakta fart på maskinen och sen när det gick vägen så var det skojigt.
Lycka till H. Katharina Wikholm
Tingel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-06, 06:46   #13
Marlar Marlar är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2004
Inlägg: 65
Hej!
Mölnlyckes Virktråd (garn) nr 10 hittar du i garnaffärer. Det finns små rullar med 50 gram i och koner men jag vet inte hur mycket det är i dom. Jag virkar nästan bara i dessa garner,

Mem kolla garnaffären. Det finns även i större varuhus.

Marie/Älvängen
Marlar är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:09.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons