Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2012-04-23, 17:41   #1
Pluppan Pluppan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2012
Inlägg: 2
Question Vilka funktioner kan du inte vara utan?

Jag håller på att leta efter en symaskin att köpa då min gamla ärvda har gett upp. Som ni vet så är det ju en djungel med alla funktioner osv.
Därför frågar jag nu er som har lite koll:
Vilken funktion på din symaskin kan du inte "leva" utan? Vilken funktionalitet skulle du ha som krav om du skulle köpa en ny maskin?
Motivera gärna!
Tack på förhand
Pluppan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-23, 17:58   #2
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 464
Att kunna sy i fem olika positioner i sidled. Minimum tre olika positioner. Raksöm, sick-sack, trikåsömmar 2-3n st olika, óverlocksöm, knapphål.

Hm, känns som om jag glömt någon, men då kommer jag tillbaka.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-23, 18:05   #3
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Enstegs knapphål. Elastisk raksöm, raksöm och zigsack både vanlig och trestegs. Stor tillgång av pressarfötter. Möljlighet att flytta nålen i olika lägen.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-23, 19:18   #4
titti49 titti49 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 68
Samma funktioner som Birgit och Gumpan samt automatisk nålpåträdare eftersom jag ser dåligt och är lite darrigt på hand.
titti49 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-23, 19:40   #5
melvinara melvinara är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2009
Inlägg: 333
Vilken bra fråga! Omvänd retorik!!

Lång och smal friarm så byxben och tröjärmar går att putta på...

Avståndet - höger/vänster och uppåt/nedåt, d.v.s. från friarmens överkant till underkant (där lampan sitter) och från nålstången till symaskinschassits "insida", bör vara så stort det går. Så du inte "bränner" dig på lampan och skymmer sikten... Jag googlade på Brother och valde "Bilder", då ser du direkt vad jag menar.
Du får nog ta med dig eget måttband och mäta själv, för de här måtten anges sällan på webbsidor/produktspecifikationer.

Tyngd - i maskinen så den står stadigt när du gasar på.

Ljudnivå - beroende på hur du bor så kanske du vill tänka på hur mycket maskinen låter?

För övrigt så håller jag med föregående tips och råd.

Vem vet, du kanske hittar den perfekta maskinen?

Lycka till!
melvinara är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-23, 19:44   #6
tk81 tk81 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 99
älskar att min backar och klipper automatiskt när man tryckt på backknappen
tk81 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-23, 21:16   #7
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 464
Citat:
bila skrev: Visa inlägg
Enstegs knapphål. Elastisk raksöm, raksöm och zigsack både vanlig och trestegs. Stor tillgång av pressarfötter. Möljlighet att flytta nålen i olika lägen.
Hej Birgit!
Jag har dessa elastiska raksömmar och zigsacksömmar i tresteg. Den enda jag har använt är trestegsraksömmen(ngn enstaka byxbaksöm). När använder du dina?

Instämmer, stor tillgång på pressarfötter för de underlättar och förenklar arbetet.

Senast redigerad av Gumpan58 den 2012-04-23 klockan 21:54.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-23, 22:14   #8
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Elastisk raksöm använder jag när syr i elastiska tyger, sömmar som overlocken inte klarar av. Trestegs zigsack, bra att sy fast resår med.

Rätt pressarfot just den sömmen man syr gör 80-90% av jobbet. Med rätt pressarfot är det lätt att lyckas.

En finess som är jättebra är snabbfäste för pressarfötter så att det är enkelt att byta så man sliper ta fram skruvmejsel och skruv. Jag kan använda en 4-5 olika pressarfötter till ett plagg och det är viktigt att bytet går snabbt.
'
Tråkelfunktionen tycker jag är toppen. Visst kan man ställa om maskinen för tråkling men det går mycket snabbare med en tråkelsöm.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-24, 00:17   #9
carlm carlm är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2011
Inlägg: 472
Utöver grundfunktioner (sicksack, trestegs-sicksack, flera nålpositioner), så värdesätter jag

nål upp och ner - möjligt att välja om den ska stanna med nålen uppe eller nere, så man slipper snurra på handhjulet.
overlocksöm - bra speciellt om man inte har overlockmaskin.
pressarfot med snabbfäste - så att det går snabbt och enkelt att byta.
halvt stygn - att trycka med hälen för att sy ett halvt stygn är smidigt och gör det enkelt att ta upp eller ner nålen.

Ja, nu har jag räknat upp en hel del av det jag tycker om med Bernina 1130.
carlm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-24, 00:39   #10
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Avskalad (dels dvs man ser trådens hela bana utanpå maskinen, lättare att städa...... och dels enkelhet för lätt vård och reparation) mekanisk symaskin som syr det jag vill med maximal kontroll från min sida, inte symaskinens sida (givetvis mekanisk så jag kan stanna "mitt i sömmen, innan nålen slår ner i tyget, ett krav när man syr miniatyr och 1 stygn för mycket blir för mycket). Hög avstånd på pedalen så jag kan styra hastigheten alltifrån att sy 1 stygn i taget medelst lätt tryckning med bra spektrum ända ner till full gas. Pedalen måste vara tung och ligga på sin plats.
Trots att jag förmodligen får bannor av Carl så ska den vara av gamla sorten som inte är elektronisk.

Raksömstygnsplåt för att hindra att maskinen glufsar tyg när man som jag syr miniatyr.Då är det bra om man kan byta i en handvändning. T.ex. genom att plåtet bara kan snäppas på. Har sett att någon modern symaskin, var det Janome eller Bernina? Som har rakömsmöjlighet på samma syplåt som man ändrar på. Jättefiffigt, och sådant hade jag tänkt ut själv innan.

Pressarfötter bör vara av någon form av standard så man kan köpa massvis utan problem. Åtminstone ska man kunna sätta på low-shank-pressarfötter.

Spolar skall vara av metall. (i alla fall kunna köpa metall som möjlighet)

Sedan föredrar jag lodrät spolkapsel pga att friarmen blir smalare då och dels för jag tycker att liggande känns så plastiga.

Sömmar jag använder: raksöm 95% av fallen, sedan sicksack, nålpositionering (ju fler desto bättre), osynlig söm, knapphål. (har inte problem med flerstegsknapphål om man har bra pressarfot) övriga använder jag inte. (overlock är oslagbar ni vet vad jag tänker på )

För att få det jag vill ha får jag köpa en gammal symaskin men jag behöver inte göra det för jag har redan 2 utmärkta.

Det som jag ev kan vilja ha men inte har är övermatare a'la pfaff. Kan mycket väl komma hem med en till pfaff om tillfäller slår till och jag ser en mekanisk pfaff med övermatare som är max från sen 80-tal för bra peng. men ingen akut behov just nu, har stulit even feed-apparaten (hurra för lowshank-fäste) från dumma Brother-maskinen (hatkärlek till den, den är bra på brodering men jag rör inte den med tång för att sy på)
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-24, 07:38   #11
Pluppan Pluppan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2012
Inlägg: 2
Åh, tack snälla för alla svar!
Ja, jag skall fundera och "detektiva" så jag hittar en maskin som passar mig.

Jösses, det är lite skillnad på dagens maskiner och den som jag ärvt av min mamma som hon i sin tur ärvde av sin svärmor... :-)

Jag vill ju ha en maskin som jag kan växa ihop med, men samtidigt så kommer jag ju inte att ha användning för många funktioner som finns i dag. Så därför tänkte jag göra en "måste-funktions-lista" som passar mig och utgå ifrån.
Pluppan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-24, 08:10   #12
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 464
Citat:
bila skrev: Visa inlägg
Elastisk raksöm använder jag när syr i elastiska tyger, sömmar som overlocken inte klarar av. Trestegs zigsack, bra att sy fast resår med.

Rätt pressarfot just den sömmen man syr gör 80-90% av jobbet. Med rätt pressarfot är det lätt att lyckas.

En finess som är jättebra är snabbfäste för pressarfötter så att det är enkelt att byta så man sliper ta fram skruvmejsel och skruv. Jag kan använda en 4-5 olika pressarfötter till ett plagg och det är viktigt att bytet går snabbt.
'
Tråkelfunktionen tycker jag är toppen. Visst kan man ställa om maskinen för tråkling men det går mycket snabbare med en tråkelsöm.
OK, då tror jag att jag förstår vilka sömmar du menar. Blev bara så
nyfiken.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-24, 08:11   #13
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 464
Citat:
carlm skrev: Visa inlägg
Utöver grundfunktioner (sicksack, trestegs-sicksack, flera nålpositioner), så värdesätter jag

nål upp och ner - möjligt att välja om den ska stanna med nålen uppe eller nere, så man slipper snurra på handhjulet.
overlocksöm - bra speciellt om man inte har overlockmaskin.
pressarfot med snabbfäste - så att det går snabbt och enkelt att byta.
halvt stygn - att trycka med hälen för att sy ett halvt stygn är smidigt och gör det enkelt att ta upp eller ner nålen.

Ja, nu har jag räknat upp en hel del av det jag tycker om med Bernina 1130.

Ha, ha, ha, instämmer. Detta finns från Bernina 930 och uppåt.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-24, 15:26   #14
strumpan strumpan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2009
Inlägg: 582
Jag har en Topaz 30 frân Husqvarna. Om det ár sà att du skulle bli intresserad av att brodera. Maskinen har mânga finesser
strumpan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:10.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons