Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2010-05-06, 22:15   #1
lintuisaangel lintuisaangel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 8
Question Materialåtgång för lappteknik

Hej alla glada syälskare!
Jag har bestämt mig för att bygga en egen sänggavel och klä denna i ett schackrutigt mönster av lappteknik. För tre år sedan gick jag en kurs i skolan om lappteknik och fick lära mig hur man kunde räkna ut materialåtgång, men tyvärr har jag glömt bort hur man gör och dessutom slarvat bort min fina kurspärm!

Är det någon som har några tips på hur jag ska räkna? Kanske en formel/ekvation man kan använda? Jag har suttit och provat olika metoder i några timmar nu men får inte alls ihop det. Jag skulle mer än gärna vilja ha detta uträknat innan jag beger mig till tygaffären, och vet med största säkerhet att det finns många här som har mer erfarenhet av lappteknik än vad jag har. Jag är verkligen tacksam för alla tips och svar!

/ Malin
lintuisaangel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-06, 22:21   #2
syfantasten syfantasten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 878
jag vet inte vilken form du skall ha på lapparna men ett tips är att räkna ut hur många du får ut på en rad av tyget, tex om du vill ha rutor som skall vara 10 cm färdiga, lägg till sömsmån = 12 cm. Om du har 12 cm tyg hur många rutor får du ut på bredden på tyget på ett 130 cm brett tyg får du ut 10 rutor, 24 cm = 20 rutor osv,
Tänk på att tyget krymper vid tvätt om du tänkt tvätta det och lägg till lite extra
syfantasten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-06, 22:26   #3
lintuisaangel lintuisaangel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 8
Justja, jag tänkte skriva det men glömde bort det i farten.

Jag ska ha kvadrater som ska vara 21x21 cm när dom är klara, sammanlagt är det 52 rutor (27 samt 25 rutor).
Ska fortsätta räkna på det imorgon när jag vet vad det är för bredd på tyget jag ska använda. Tack för tipset!
lintuisaangel är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
lappteknik, materialkostnad, materialåtgång, quiltning, tygåtgång

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:09.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons