Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-06-10, 13:46   #46
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Citat:
( Dom ger dig en icke ensamrätt och icke överförbar licens.att använda de licensierade programmen och mönsterna i syfte att brodera eller liknande fixering vid något objekt.)
Tolkningsfråga men jag skulle i detta fallet inte brodera en handuk med deras motiv och sälja vidare utan tillstånd.

Citat:
All annan rätt tillfaller stitchiteizer och ingen copiering,återskappande,överföring ,ändring av mönsterna får bli gjorda utan skriftligt tillstånd.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-10, 13:58   #47
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Det skulle jag det finns inget som säjer i det här fallet att du inte får sälja dina objekt om du har köpt mönstret och använder det i rätt syfte: att brodera eller fästa det på annat sätt vid ett objekt.


Detta Handlar om broderifilerna eller programmet.:

All annan rätt tillfaller stitchiteizer och ingen copiering,återskappande,överföring ,ändring av mönsterna får bli gjorda utan skriftligt tillstånd.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-10, 14:15   #48
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Jag har skrivit till stitchiteizer och frågat Jag redovisar svaret sen.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-10, 14:48   #49
avslutad081031 avslutad081031 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 766
Om licenser eller andra speciella överrenskommelser inte har träffats vid köpet så har man exemplarrättigheter, dvs man får göra vad man vill med den enda kopia man har köpt tillochmed sälja den vidare. Dock får man inte göra en kopia ens på sin egen dator, om man drar det strikt vilket blir lite konstigt eftersom man ofta behöver konvertera filen för att använda den.

Egentligen får man inte ens ändra i stygnsättningen på en design man köpt.
avslutad081031 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-10, 21:17   #50
clindh clindh är inte uppkopplad
admin
 
Medlem sedan: sep 2003
Inlägg: 319
Citat:
mariatherese skrev:
Dock får man inte göra en kopia ens på sin egen dator, om man drar det strikt vilket blir lite konstigt eftersom man ofta behöver konvertera filen för att använda den.
Sant om nu en brodyrfil nu kan anses vara ett "program." Men det är tveksamt, det är förvisso en uppsättning instruktioner men det är inte på något sätt fristående eller innehåller någon slags logik. Jag tycker de är mer likställda en Word-fil eller dylikt.

Är det nu inte ett program får du göra och modifiera kopior för eget bruk. Jag tror dock inte vi kan utröna vad som är vad utan att anlita en jurist, men egentligen är denna fråga inte intressant förrän man börjar kopiera och ge bort filen till andra vänner tex.
clindh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-11, 07:19   #51
avslutad081031 avslutad081031 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 766
Nej, ett program kan det aldrig anses vara utan en broderifil är alltid att anses som data då det kräver ett program för att kunna läsas samt ej utför något på egen hand.

Däremot så betyder den juridiska termen exemplarrättighet att du får göra vad du vill med ditt exemplar men du får inte duplicera exemplaret.
avslutad081031 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-11, 09:22   #52
clindh clindh är inte uppkopplad
admin
 
Medlem sedan: sep 2003
Inlägg: 319
Citat:
mariatherese skrev:
Däremot så betyder den juridiska termen exemplarrättighet att du får göra vad du vill med ditt exemplar men du får inte duplicera exemplaret.
För privat bruk får du visst göra detta. I denna lilla skrift från Regeringskansliet kan man tex läsa:
Du får lov att [...] göra en eller några få kopior av ett verk, till exempel bränna ett extra exemplar av en cd-skiva som du köpt eller lånat, eller kopiera från tidningar (både papperstidningar och sådana som har lagts ut på nätet) till dig själv, din familj eller dina vänner.
Den sk kassettskatt som läggs på priset av kassetter, CD-skivor mm skall kompensera upphovsrättsägarna för den privata kopieringen (men den kommer bara tex anslutna till STIM mfl organisationer tillgodo)
clindh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-11, 09:48   #53
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
Alltså, om man får sälja det man broderat med mönster man köpt eller inte beror på var man köpt det.
Vissa är generösa och tillåter att man använder mönstren även vid "storproduktion", andra har begränsningar vid t.ex. 10-20 artiklar eller liknande. Åter andra tillåter ingen som helst försäljning av artiklar med deras mönster på, om man inte köpt en (dyrare) licens till just detta.
Man måste alltså läsa vad som gäller där man handlar. I regel står det någonstans under köpförfarandet att man godtar de villkor som gäller, och då är det faktiskt upp till en sälv att kolla vad har gått med på för villkor! Ärligt talat, hur ofta klickar vi inte bara i rutan att vi accepterar, och går vidare utan att ha läst en stavelse?!
Där kan också finnas info om vad som gäller om mönstret får säljas vidare eller inte. Man har ju, som det påpekats här, faktiskt bara köpt rätten att använda mönstret, inte äganderätten till själva mönstret. Att det skulle vara självklart att få sälja vidare denna rätt, som man förmodligen redan utnyttjat själv, ser i alla fall inte jag som självklart!!

Senast redigerad av Avslutat medlemskap den 2006-06-11 klockan 09:50.
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-12, 01:30   #54
ElisabethS ElisabethS är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 877
Jag har försökt bena upp de olika momenten.

Här pratar vi om verktyget. Programvaran.
Här köper du licensen för att ha ett verktyg att jobba med.

Du har bara rättighet till en version/licens.
Du får inte kopiera ens för enskilt bruk. Inte heller som backup.
Du får inte installera programmet på mer än en (1) dator. Vill du ha programmet i fler datorer (du har kanske två datorer i hemmet) så måste du köpa en licens till.
1 licens per dator.
Eller avinstallera den från den första datorn innan du installerar den på den andra datorn.
Detta är enligt regelverket.


Här pratar vi om produkten. Brodyrfilen/bilden.
Som tillverkas av verktyget. (Programvaran).

Den produkt du själv tillverkar ( designar och stygnsätter) får du lov att sälja och/eller ge bort i hur många exemplar som helst utan att någon kan förhindra dig att göra så.
Din egen produkt har du alla rättigheter på. Och ingen får lov att kopiera den utan ditt tillstånd.
Och det har inget med programvarans copyright att göra.

Om du köper en bild som är stygnsatt av någon annan så gäller följande.
Du får använda denna bild för att brodera hur många kopior som helst men du får inte lov att sälja själva brodyrfilen (den digitala stygnsatta bild som du köpt). Den får bara användas av dig och du har ingen rätt att kopiera och sälja/ge bort den till någon annan.

Däremot får du lova att sälja eller ge bort DITT exemplar. men då måste du ta bort den från din egen dator. Du har alltså frånsagt dig rättigheterna att använda just denna brodyrfil till den person som numera har den.


Den brodyrfil som du köpt rättigheterna till har du obegränsad rätt att brodera och sälja hur många exemplar som helst. T.ex. handdukar, servetter, dukar, osv.
Detta gäller under den tid du äger rättigheterna att bruka den brodyrfil som du köpt.


Förtydligan:

"Observera att det fortfarande är villkoren i det avtal som copyrightsinnehavaren ställt, som finns kopplat till varan, som är gällande. Läs avtalet noga så slipper det uppstå missförstånd."


Om jag köper programmet Word för att skriva en bok, så har jag rättigheten till den produkt (boken) som jag har gjort.
Men själva programmet Word är ju Microsoft ägare till. Jag har däremot köpt rättigheterna att använda programmet men jag får inte sälja/ge bort programmet till någon annan om jag inte själv slutar att använda det. Jag måste alltså avinstallera det från datorn då
Däremot boken får jag göra precis som jag vill med.
Jag har också köpt ett antal bilder på nätet till min bok.
Jag har alltså köpt rättigheterna att använda dessa bilder. Boken trycks sedan i många exemplar och säljs.
Bilderna har jag alltså köpt. Jag har rätt att använda dom för detta ändamål och boken kan tryckas i hur många exemplar som helst utan att bildskaparen (den som har copyright på dessa bilder) lägger sig i detta.
Däremot får jag inte sälja eller ge bort dessa bilder till någon annan utan copyrightinnehavarens tillstånd.


Om du tar en bild på nätet eller kopierar en ur en bok, tidning osv. för att sen stygnsätta den själv, så kan du inte göra det hur som helst utan bildinnehavarens tillstånd.
Du får inte ens kalkera av bilden. Däremot så får fritt rita av den. Teckna en egen bild av tex. Bamse som motiv och sen stygnsätta den. Det är där gränsen går.

ElisabethS

Senast redigerad av ElisabethS den 2006-06-12 klockan 15:20.
ElisabethS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-12, 08:10   #55
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
Citat:
ElisabethS skrev:

Den brodyrfil som du köpt rättigheterna till har du obegränsad rätt att brodera och sälja hur många exemplar som helst. T.ex. handdukar, servetter, dukar, osv.
Detta gäller under den tid du äger rättigheterna att bruka den brodyrfil som du köpt.
Trots att man när man köper från vissa ställen accepterar villkoret att mönstret INTE får användas kommersiellt, det vill säga användas på artiklar som ska säljas? T.ex. Loralie's figurere som är copyrightade (som Disney). http://www.loraliedesigns.com/CopyrightInformation.html
Det har jag faktiskt svårt att tro!

Senast redigerad av Avslutat medlemskap den 2006-06-12 klockan 08:14.
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-12, 08:24   #56
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Citat:
ElisabethS skrev:

Den brodyrfil som du köpt rättigheterna till har du obegränsad rätt att brodera och sälja hur många exemplar som helst. T.ex. handdukar, servetter, dukar, osv.
Detta gäller under den tid du äger rättigheterna att bruka den brodyrfil som du köpt.
Detta stämmer inte. Jag har studerat upphovsrätt under min utbildning och det är en liten djungel men just detta kommer jag väldigt väl ihåg efterom vi haft en lång utläggning om just detta.

När man köper ett mönster/bild/foto och även broderier så får man inte brodera upp hur många exemplar som helst på tex handdukar och sälja. Det ska framgå i avtalet var gränsen går och vill man brodera upp fler än detta måste ett särskilt avtal göras.

Senast redigerad av Alvan den 2006-06-12 klockan 08:29.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-12, 14:12   #57
ElisabethS ElisabethS är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 877
Citat:
Alvan skrev:

När man köper ett mönster/bild/foto och även broderier så får man inte brodera upp hur många exemplar som helst på tex handdukar och sälja. Det ska framgå i avtalet var gränsen går och vill man brodera upp fler än detta måste ett särskilt avtal göras.


Naturligtvis.

Ett avtal är ju ett avtal. Därför skall ett avtal läsas igenom noga innan man accepterar det. Även det finstilta.
Detta gäller alla avtal.

Sen är du upp till köparen att acceptera diverse säljares avtal.

Om en säljare skriver i sitt avtal att brodyrfilen inte får användas i komersiellt syfte så kan jag gå två vägar.

Antingen accepterar jag villkoren och betalar för varan, eller så avstår jag och köper den inte.

Krångligare än så är det inte.


ElisabethS
ElisabethS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-12, 14:30   #58
ElisabethS ElisabethS är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 877
Citat:
Asawi skrev:
Trots att man när man köper från vissa ställen accepterar villkoret att mönstret INTE får användas kommersiellt, det vill säga användas på artiklar som ska säljas? T.ex. Loralie's figurere som är copyrightade (som Disney). http://www.loraliedesigns.com/CopyrightInformation.html
Det har jag faktiskt svårt att tro!




Man måste också läsa de villkor, avtal som ingår i den vara/produkt man vill köpa.
Är man inte överens med säljarens villkor så är det kanske inte rätt ställe, rätt säljare man hamnat hos.

Det är säljaren med sin copyright som sätter villkoren i sitt avtal.
Det är en rättighet som upphovsmakaren har.

Vad som gäller Walt Disneys figurer så är det lite mer komplicerat. Då måste man gå lite längre. Vem är det som har tecknat bilden. Vad har hon/han satt för villkor osv.

Beträffande Loralie's figurer.

Här står det ju klart och tydligt i Loralie´s villkor " intended for private, non-commercial use."

Och då är det hennes villkor som gäller.

Allt enligt copyrightlagen.

Det är inte så krångligt om man läser respektive säljares avtal noga innan man bestämmer sig för att köpa varan.



ElisabethS
ElisabethS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-12, 15:06   #59
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
Det var det jag ville klargöra, och påpekat i tidigare inlägg. Alltså att man får följa det avtal man accepterar!
Ditt tidigare inlägg, med den lite olyckliga forumlering som både Cecilia och jag reagerade på kunde tolkas som att man hade full rätt att använda mönstren som man ville, och det har man alltså INTE!!
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-12, 15:16   #60
ElisabethS ElisabethS är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 877
Citat:
Asawi skrev:
Det var det jag ville klargöra, och påpekat i tidigare inlägg. Alltså att man får följa det avtal man accepterar!
Ditt tidigare inlägg, med den lite olyckliga forumlering som både Cecilia och jag reagerade på kunde tolkas som att man hade full rätt att använda mönstren som man ville, och det har man alltså INTE!!

Jag ser nu att man kan tolka det så. Ska lägga in en fötydligan omgående.

Jag förväntade mig att alla förstod att det är villkoren i ett avtal som gäller.

ElisabethS
ElisabethS är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:52.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons