Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Fritt Forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-12-08, 09:46   #31
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
En klar brist i just detta test var ju att man bara frågade efter antal kvadratmeter i bostaden. Hur många av dessa som värmdes upp och hur de värmdes upp var tydligen helt ointressant...
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-08, 10:56   #32
MadWomanInBlack MadWomanInBlack är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 724
Nu såg jag ett bättre test på www.dn.se! Där hamnade jag strax över medelsvensken och fick en hel del tips på hur jag ska förbättra min livsstil :-)
MadWomanInBlack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-08, 12:05   #33
vulnevia vulnevia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 345
Citat:
gunnsan skrev:

Så hela undersökningen är snedvriden och pekar på vårt levnadssätt som den stora boven, när det i själva verket är u-ländernas ständiga barnafödande som bär skulden. Jag och min man har skaffat två barn. Om alla tog ett sådant ansvar, och alltså inte skaffar fler barn än de själva (och jorden) kan försörja, så skulle det kanske räcka med 1 jordklot till alla... Man måste inte ha tio barn.
/Gunilla
Då kan du ju gotta dig med att många av de barnen dör i sjukdommar innan de blivit vuxna, och att medellivslängden inte är lika hög i u-länderna som hos oss i i-länderna...
vulnevia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-08, 12:52   #34
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Jag gottar mig inte, men tycker att man ska börja i rätt ände, och försöka komma tillrätta med okunskapen i tredje världen... som tyvärr sprider många av dessa sjukdomar (AIDS-sjuka som på fullaste allvar tror att de ska bli botade om de våldtar ett barn). Okunskap som gör att folk skaffar några extra barn, ifall några skulle dö av svält... Man vill ha många barn som kan försörja sina föräldrar... i framtiden, men tänker inte på att barnen kanske också måste överleva först. Ju färre barn, desto mer mat blir det till var och en, eller...räknar jag fel?

Men trots att det är som du säger, att många dör av sjukdomar och svält innan de blir vuxna, så har vi ändå haft en sanslös befolkningstillväxt.
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-08, 16:01   #35
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Att tredje världen är överbefolkad råder väl ingen tvivel om Men vad gäller jordens resurser är det inte den stora andelen av jordens befolkning som är bovarna. Jag minns inte siffrorna precis, men har för mig att runt 20% av jordens befolkning (vi) gör av med 80% av jordens resurser. Någon annan kan säkert det här bättre och ge riktigare siffror, men något i den stilen är det. Så nog är vårt levnadssätt en stor bov, det förstår jag inte hur man kan försöka blunda för! Men jag tror också att vi i Sverige har betydligt störe medvetenhet om det än på många andra ställen. Till exempel det stora landet i väster...
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-08, 19:14   #36
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Japp, USA är extremt mycket resursslöseri.
Här också, men genomsnittet är bättre än i USA.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-09, 09:31   #37
vulnevia vulnevia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 345
Precis, ett barn i i-länder gör säkert av med 20 ggr så mycket som ett barn i u-länder, inte på långa vägar att de gör av med lika mycket resurser. Tänk på alla leksaker och datorer var och varannan "rik" unge har, och alla kläder och var all mat kommer ifrån. Skulle inte tro att barnen i Afrika får importerad biff från sydamerika riktigt. Sen måste ju våra hus värmas upp, vilket det inte riktigt går att göra nåt åt, förutom att hitta bättre värmekällor som bergvärme, solceller, vindkraft mm.
vulnevia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-09, 10:02   #38
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Det är sant att uländers barn inte använder sig av lika mycket resurser.

Men uländer är inte helt oskyldiga heller. Förutom det massiva barnavlandet så dödar de djur ibland hotade djur också.* Använder riktigt giftiga saker, då det inte är lika restriktiva där med t.ex. kemikalier och avgaser t.ex.
Avloppsrensning? HAHAHA!

*Tittade på ett program om hotade djur i Afrika. I en nationalpark med djur så brukar tjuvjägare gå in för att försöka jaga djur för att sälja elefantbetar för sådär 10 dollar, och när barnen intervjuas så säger de att de avskyr djuren, att de bara är till besvär. Programmet försöker utbilda barnen att djuren faktiskt är värdefulla.

Så, nej uländer är inte helt oskyldiga heller.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-09, 10:45   #39
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Och hur mycket av det som händer i u-länder händer pga oss i i-världen? Fanns det inte köpare till betarna skulle det inte vara intressant att ta dem.

Visst, det är enormt mycket miljöförstöring i fattigare länder. Orenade utsläpp etc. Men vilka är det som väldigt ofta är där och äger fabriker? Jo, folk från i-världen. Som är där just för att slippa tänka på rening och sådan trams.

Många av de kemikalier de använder har de "fått" från i-världen. Inte f-n har de själv utvecklat dem!

Och visst är okunskap en stor rot till mycket ont, men nu föds man faktiskt inte med kunskap. Jag själv som är född på 50-talet har t.ex. levt i en tid där DDT och diverse andra kemkalier var "ofarliga". Bara för att nämna något. Det är väl inte mycket mer än sisådär 100 år sedan man även här i västvärlden kom på att det kanske inte var en briljant ide att gå direkt från obduktionssalen till en förlossning utan att tvätta händerna...

Vem som är skyldig/oskyldig är ju svårt att avgöra, men i mina ögon är den som har kunskap (och kanske till och med ett alternativ) och ändå beter sig illa en större syndare än den som faktiskt inte har något direkt alterantiv! Jag vill inte på något viss förneka att det pågår förfärliga saker i många delar av världen, men det gör inte oss mindre skyldiga!
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-09, 11:07   #40
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Jag vill påstå att alla människor är lika skyldiga oavsett var de bor.

Som jag sagt innan, det är bättre för jorden om vi människor inte funnits alls.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-09, 11:14   #41
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Ja, DET håller jag verkligen med om!!

När det debatteras rovdjursjakt tänker jag ofta att männsikan är det värsta rovdjuret, och inget annat djur kan ställa till bråkdelen av det vi "klarar av".
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-09, 17:00   #42
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Ja. Jag minns när jag var liten (förskoleåldern) och besökte någon musem, förmodligen Naturhistoriska museet, och på skylt stod det "titta ner i brunnen för att se det farligaste rovdjuret någonson" och jag funderade på "lejon? tiger?" osv, och blev paff när jag såg en spegelbild av mig själv.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-09, 18:54   #43
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
javascript:void window.open('http://www.dn.se/pollutioncalc/start.jsp', 'pollutioncalc','menubar=0,resizable=0,width=750,h eight=510');

är länken till DN-testet direkt.

3 ton växthusgaser per år kom jag ner i. Undrar hur det konverteras till det andra testets enhet ...
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-10, 06:35   #44
avsl0203 avsl0203 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 918
Enligt DN:s test så förbrukar jag 1.9 ton växthusgaser / år vilket sågs som positivt.
avsl0203 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-22, 14:26   #45
millan71 millan71 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 73
Mitt ekologiska fotspår var 2.5 och 1/4 del jord eller hur det nu hette.
millan71 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:22.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons