Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2005-01-23, 17:27   #1
EJJ EJJ är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 12
Mönster medeltidsklänningar?

Hej!
Nu är jag här igen i behov av lite tips
Jag undrar om någon vet om nån svensk´hemsida som har mönster till medeltidsklänningar?
EJJ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-23, 18:13   #2
Tyllgarn Tyllgarn är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 99
Vilken period? Vilken nivå vill du lägga det på? Historisk återskapande eller bara se "medeltida" ut?

En bra början är Historiska Världar, med både ett bra forum för historiskt återskapande samt ett antal exempel på dräkter.

Annars finns det bra sidor på engelska som beskriver hur man går tillväga. La Cotte Simple beskriver hur man gör en kjortel från sent 1300-tal. Marc Carlsons sida tar upp majoriteten av arkeologiska dräktfynd från medeltiden med tillhörande principskisser.

Utöver internet så finns det böcker och bibliotek
Sarah Thursfields bok "The medival tailors assistant" är att rekommendera, tar upp en hel del grunder såsom tyg och hur man syr knapphål. Vill man riktigt gotta ner sig i textilarkeologi så finns även Östergårds bok om Grönlandsfynden, "Som syet til jorden, tekstilfund fra det norröne Grönland", som även tar upp vävning och annat trevligt.

Det var allt jag kunde komma på nu, men det finns mer böcker att titta i. Ett tips är att titta i gamla trådar på Historiska världar, där ska det även finnas en tråd som tar upp böcker.
Tyllgarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-30, 09:53   #3
EJJ EJJ är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 12
Tack

Jag var mest ute efter tiden då de hade större urringningar och kroppsnära klänningar med "strutärmar" och så
EJJ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-30, 14:56   #4
virrevronk virrevronk är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 5
http://www.geocities.com/TimesSquare...ster/#figklann

http://web.telia.com/~u85532801/monster.htm

här är två jättebra länkar till sidor som säljer mönster till medeltids klänningar.
de blir jättefina
virrevronk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-30, 15:19   #5
Tyllgarn Tyllgarn är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 99
Tja, Sophias Atelje är bra mönster om man vill ha en medeltidsinspirerad dräkt utan högre krav på autencitet. Men är man ute historiska så är länkarna i mitt tidigare inlägg att rekommendera. Läsvärd kritik till Sophias mönster finns här.

En diskussion om klänningar med vida ärmar och åtsittnade liv finns på Historiska Världars forum.
Tyllgarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons