Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2017-05-17, 09:08   #1
Systinsen Systinsen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2017
Inlägg: 2
Pfaff 1.0

Köpte en pfaff 1.0 för en månad sedan. Jätteproblem med trådspänningen. Överträdelser lade sig som ett streck på undersidan av tyget och undertråden låg bara som öglor runt den. Inlämning till säljaren som lossade på undertrådsspänningen. Hem sydde inte nöjd. Ändrade trådspänning från 4-6 och lät övertrådsrullen stå upp istället för ligga ner samt lade en filtbricka under trådrullen. Och som genom ett under. Det fungerade. Lika fina stygn som på min gamla gröna Husqvarna. Min fråga är nu om jag ska fortsätta ansätta säljaren eller ska jag nöja mig trots att jag inte anser att att maskinen svarar upp till 100 procent.
Systinsen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-05-17, 11:24   #2
Pendlaren Pendlaren är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2010
Inlägg: 410
Jag känner inte till just din maskin, men trådspänning är något man måste justera ibland på alla maskiner hur nya eller gamla de är. Kolla i din manual hur du skall göra.

Problem kan uppstå om man inte trätt rätt, har skräp i trådbanan, haft pressarfoten nere när man trätt, nålen kan vara sned etc...

Finns även info på youtube och andra internetforum om din maskin.
Pendlaren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-05-19, 10:10   #3
Systinsen Systinsen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2017
Inlägg: 2
Tack för ditt svar. Allt är gjort enligt manualen och maskinen fungerar finfint. Men den här maskinen pfaff 1.0 är ju även en modern maskin som syr broderier och quiltar. Eftersom den har så pass många funktioner tror jag att trådspänningen måste justeras efter vad som sys och att hur trådrullen är placerad. Horisontellt eller vertikalt. T ex om jag ska quilta eller brodera kanske det är bra om övertrådsspänningen är lösare än om jag ska lägga upp ett par byxor och behöver en snygg undertrådslinje på utsidan av benet. Kanske kan mitt inlägg hjälpa någon annan som frustrerad sitter med en ny maskin och inte får till snygga stygn.
Systinsen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-05-19, 12:31   #4
Pendlaren Pendlaren är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2010
Inlägg: 410
Thumbs up

Ja, detta forum är jättebra för man lär så bra av andra.
Pendlaren är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:52.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons