Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2012-08-01, 16:19   #16
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Några hushållsmaskiner, speciellt äldre, brukar klara av att sy lite kraftigare saker men man förkortar dess livslängd då.

Ta de där gamla pfaffarna jag talar varm om, t.ex. 130 och 230.. Tydligen marknadsfördes de som industrimaskiner i Sydamerika på den tiden. Men trots det så är de hushållsmaskiner och man ska inte använda hushållsmaskiner på industrinivå, dvs konstant hård slitage 40 timmar/veckan ungefär.

Men starkare hushållsmaskiner kan man mycket väl använda till rejäla saker om det är på hobbynivå och timmarna inte kommer upp i samma nivåer.... (för jo jag vet även som hobby kan man mycket väl sy väldigt mycket ) Hushållmaskiner är till för att man varierar jobben, det är det de är gjorda för med stor omfång av sömmar och sådant.

Ok babblat lite här som vanligt, sorry.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-02, 11:01   #17
kanvas kanvas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 299
Äh, håll inte på å krångla med massa gamla mögiga hushållsapparater som bara kommer gå på knäna. Rätt var det är så börjar de rassla och så är timingen fel. Värdo! Köp en industrimaskin som är gjord för tyngre material. Du kommer inte ångra dig, allt är bättre än hushållsmaskiner förutom storleken möjligtvis.

Jag köpte i veckan en singer 132K för 825 kronor, den är kanske lite overkill för dina ändamål, men oooh, så sjukt bra! Kolla bara här jämförelsen mellan en vanlig industrispole till vänster och 132K (behemothmaskinen) till höger:
http://farm8.staticflickr.com/7256/7...65d6cf62_c.jpg

(Verkar som sysidan har begränsat vbulletinfunktionerna då jag inte kan köra img-koden på den bilden, sorry!)
kanvas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-02, 14:01   #18
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Jag dissar aldrig industrimaskiner de är toppen om man har en rätt typ till det man ska sy (som sagt, de är inte multifunktion... man syr t.ex inte på samma maskin till att sy på hundhalsband som till små delikata underkläder)! Det jag ville säga är att man inte ska använda hushållsmaskiner till tunga saker men att man kan använda vissa äldre rejälare hushållsditon till att tillfälligtvis sy tyngre saker. Sorry för att jag varit oklar.

Nu är det inte frågeställaren som önskar det men om man redan har en rejäl gammal maskin hemma så kan man gott använda den om man bara då och då syr rejälare saker. Jag syr korsetter på min pfaff 332 och syr genom 12 lager styv äkta coutil av högsta kvalité och det gick utan problem. (de 12 lagren är när man syr över kantband på vissa ställen) Då jämför jag med de vanliga symaskinerna, där går det inte lika bra.

Men nyckelordet är tillfälligt användning. Inte alla kan ha industrimaskin hemma för 3-fas är inte någonting man kan få i en hyreslägenhet t.ex.
(jo jag vet det finns 220V också men de är inte lika vanliga - tror jag, i alla fall får man använda ateljesymaskiner och då är man nere på samma nivå som äldre rejäla symaskiner)
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-03, 00:37   #19
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 464
Missuppfattade jag att Rickard syr skogs och jaktrelaterade
fickor m m för privat bruk?
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-03, 02:00   #20
kanvas kanvas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 299
Citat:
ichigo skrev: Visa inlägg
Jag dissar aldrig industrimaskiner de är toppen om man har en rätt typ till det man ska sy (som sagt, de är inte multifunktion... man syr t.ex inte på samma maskin till att sy på hundhalsband som till små delikata underkläder)! Det jag ville säga är att man inte ska använda hushållsmaskiner till tunga saker men att man kan använda vissa äldre rejälare hushållsditon till att tillfälligtvis sy tyngre saker. Sorry för att jag varit oklar.

Nu är det inte frågeställaren som önskar det men om man redan har en rejäl gammal maskin hemma så kan man gott använda den om man bara då och då syr rejälare saker. Jag syr korsetter på min pfaff 332 och syr genom 12 lager styv äkta coutil av högsta kvalité och det gick utan problem. (de 12 lagren är när man syr över kantband på vissa ställen) Då jämför jag med de vanliga symaskinerna, där går det inte lika bra.

Men nyckelordet är tillfälligt användning. Inte alla kan ha industrimaskin hemma för 3-fas är inte någonting man kan få i en hyreslägenhet t.ex.
(jo jag vet det finns 220V också men de är inte lika vanliga - tror jag, i alla fall får man använda ateljesymaskiner och då är man nere på samma nivå som äldre rejäla symaskiner)
I stort sett alla gamla as till kopplingsmotorer kan kopplas om till enfasström. Och det är inte dyrt heller! Men visst, de har klart nackdelar å. Sen vill jag nog inte hålla med om att de bara går att använda till en sak. DBX1 nålar som är vanligt förekommande hos raksömsmaskiner finns från storlek 55 till 200, det täcker ganska mycket. Pressarfötter, matarplattan och nålplattan är standardiserade mellan de flesta märken. Jag kan sy finskjorta med aurifil #50/2 och en 60 nål ena stunden, sen byta nålplatta, matarplatta och pressarfot och sy möbelskinn med 5 mm stygn och tjock vaxad linnetråd nästa stund. Så de är mer flexibla än vad vissa säljare vill ge sken av. Om man är villig att köpa lite tillbehör (som är snuskigt billiga om man jämför med bernina och andra 'vanliga' märken).

Ska man diskutera price-performance-ratio så vinner industrimaskinerna nästan alltid, om man inte är helt inkompetent på att söka på blocket. Speciellt m.a.p. att trådstartaren bara behövde raksöm.
kanvas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-03, 12:04   #21
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 464
Känner att det är lite att jämföra äpplen och päron att
jämföra hobbysymaskiner och industrisymaskiner.

Det gäller bara för den som syr att veta sina behov och
vad han/hon vill uppnå med hjälp av maskinen, nu och i
framtiden. Efterbehovsananlysen. Vilken typ av maskin
behöver jag? Hobby eller industrimaskin? Vad ska den
kunna? osv.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-03, 14:41   #22
suskal suskal är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 627
Jag vill lägga till:
Klarar min vanliga maskin mina övriga behov?
Har jag plats för flera symaskiner?
Vad blir priset för att köra ned en ev. begagnad hushållsmaskin i förhållande till att köpa en industrisymaskin?
suskal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-03, 14:50   #23
kanvas kanvas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 299
Citat:
Gumpan58 skrev: Visa inlägg
Känner att det är lite att jämföra äpplen och päron att
jämföra hobbysymaskiner och industrisymaskiner.

Det gäller bara för den som syr att veta sina behov och
vad han/hon vill uppnå med hjälp av maskinen, nu och i
framtiden. Efterbehovsananlysen. Vilken typ av maskin
behöver jag? Hobby eller industrimaskin? Vad ska den
kunna? osv.
Det är väl inte alls som äpple och päron, snarare gott och äckligt äpple! Håller med suskal. Killen har redan en hushållsmaskin. Han behöver en krallig raksömmare. Varför ska han då köpa en lite kralligare hobbymaskin? En dålig nödlösning är väl en sailrite eller nån variant av den. Dyrare o sämre än industrimaskin. Alla gillar olika. Jag gillar bra.
kanvas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-04, 01:01   #24
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 464
Citat:
kanvas skrev: Visa inlägg
Det är väl inte alls som äpple och päron, snarare gott och äckligt äpple! Håller med suskal. Killen har redan en hushållsmaskin. Han behöver en krallig raksömmare. Varför ska han då köpa en lite kralligare hobbymaskin? En dålig nödlösning är väl en sailrite eller nån variant av den. Dyrare o sämre än industrimaskin. Alla gillar olika. Jag gillar bra.
Ojdå, nu verkar du ha fått allt hambo om bakfoten och miss-
uppfattat mig.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-12, 04:57   #25
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Vi, jag i alla fall, är inte mot industrisymaskin, jag tycker att får få äger sådant vilket säger väl om vad jag tycker! Det jag skriver är mest om huruvida det är rätt köp eller inte.. Vad man vill göra... Men i trådstartarens fall blir nog industri bästa valet.

Annars kan jag hålla med om man köper *ny* hushållsmaskin är det att bita i sur äpple. För moderna symaskiner är så långt från industri man kan komma...

Det jag undrar personligen - går det att ställa in industrisymaskin till att sy långsamt? Dvs ungefär samma maxhastighet som hushåll med minihastighet på i princip noll genom att kontrollera pedalen. Jag syr miniatyrsömnad.. kragen är 4 mm, ärmen är 1 cm.. Så en gammal mekanisk symaskin med raksömstygnsplåt är det bästa för mig med största kontroll,en bra en med stort registeromfång på pedalen(hatar elektronisk för den vill alltid "sy klart" även om man släppt pedalen) Som sagt bara personlig fundering då de maskiner jag sett och de jag sytt på gärna vill sy väldigt fort, fort...

Senast redigerad av ichigo den 2012-08-12 klockan 05:12.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-12, 16:56   #26
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 464
Jag tycker att man ska jämföra industrisymaskin mot industrisymaskin,
symaskin mot symaskin.

Sedan skall en behovsananalys ligga till grund hurvida jag behöver
en industrimaskin eller en hobbysymaskin.

Vill jag ha en data eller vill jag ha en mekanisk maskin.

Mitt hjärta klappar för mekaniska maskiner. De har aldrig lämnat
mig i sticket oavsett vad jag har sytt. Däremot har jag ställt in
den fel.

Tycker även att det är tråkigt om vi ska ha ett trevligt
tilltal till varandra även om åsikterna går i sär.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-12, 20:50   #27
carlm carlm är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2011
Inlägg: 472
Citat:
ichigo skrev: Visa inlägg
Det jag undrar personligen - går det att ställa in industrisymaskin till att sy långsamt? Dvs ungefär samma maxhastighet som hushåll med minihastighet på i princip noll genom att kontrollera pedalen.
För att minska maxhastigheten så kan man byta kuggremshjul på motorn till ett med mindre diameter. Möjligtvis behöver man även byta till en kortare rem också.

För att lättare att kontrollera starten har jag läst att man kan lägga t.ex. skummgummi under pedalen för att på så sett få ett motstånd.
carlm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-12, 21:07   #28
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Bra att det går att lösa, men för mig passar helt enkelt rejäl hushållsmaskin bäst, även om i princip bara syr raksöm och har raksömstygnplåt.

Om jag sydde mer människokläder (riktigt ofta alltså) och t.ex. korsetter så skulle industri definitvt vara bättre, om man vill sy på professionell nivå, hög produktion... Men i den mängd jag syr (jag syr kanske 3-4 människokläder/år) räcker det min gamla pfaff 332 för tuffare tag, och min standardmaskin från 80-talet (den fick jag trots allt som present, som min första egna symaskin när jag var runt 13.. <3) för dockklädssömnaden.

Om jag skulle t.ex. syssla med att sy hundhalsband/hästtäcken/segel/ryggsäck/sele mfl mfl och sälja dem så skulle jag helt klart satsa på att köpa industrisymaskin.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-12, 23:20   #29
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 464
Ichigo!
Jag har varit ute o kollat på din gamla Pfaff 332.
Den är ju jättefin, förstår din kärlek. Härligt!
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:18.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons