Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-08-31, 21:01   #1
Krullidull Krullidull är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2009
Inlägg: 4
Cool Herrmönster, var finnes?

Jag och min karl vill börja sy lite kläder åt honom, då han är kräsen och vill ha det på sitt sätt. Plus att det är sällan man hittar något som passar bra.
Då är min fråga. Vet någon något om vart det kan finnas herrmönster. Har kollat runt men ja. Det går inte så bra. Hittar bara mest sådant man ska sticka. Och med korten på bordet. Är såå dålig på att sticka och även, det är inte kul. (tycker jag) haha.

Om det finns någonstans man kan ladda ner eller beställa hem? Har ja bara ett grundmönster så tar jag det därifrån. Alla tips mottages glatt!
Krullidull är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-31, 21:21   #2
ninnami ninnami är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 384
Jag kan rekommendera dessa mönster som finns på cd: http://www.sewingpatterns.com/subpage.php?brand=Leko
Du matar bara in "gubbens" mått och skriver ut på en vanlig skrivare. Jag håller på med en kostym till min karl och jag har knappt inte behövt göra några ändringar alls vid provningarna. Kanon bra!
Annars finns ju "Mönsterkonstruktion Herrkläder" av Inger Öberg och Hervor Ersman. Den är inte precis modern men den gör jobbet. Innehåller grundmönster och vägledning om hur man förändrar dessa till olika modeller.

Lycka till med syandet!
ninnami är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-01, 08:06   #3
Cali Cali är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 154
Känner igen problemet, herrn i huset här vill ha sina skjortor i en speciell modell och helst i linne så jag slaktade en som började bli väl sliten för att få fram ett mönster. =)
Cali är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-01, 09:42   #4
mariatherese mariatherese är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 470
En Burdatidning per år ungefär brukar ha några herrmönster. Tidningarna finns för hemlån på de flesta större bibliotek. Där finns mönster som du kan använda och utgå ifrån på t ex byxor och skjortor.
mariatherese är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-01, 11:10   #5
ninnami ninnami är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 384
Här finns också några herrmönster: http://www.burdastyle.com/patterns?for=2&most_recent=1
De funkar att skriva ut på en vanlig skrivare, har testat.
ninnami är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-01, 21:27   #6
Krullidull Krullidull är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2009
Inlägg: 4
ÅH tack för svaren! Uppskattas då båda två (mannen å jag) är kräsna. :P
Men hur blir det när man skriver ut mönster ? blir det som ett "pussel" med siffror att sätta ihop sen av ?
Krullidull är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-01, 22:23   #7
ninnami ninnami är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 384
A4 sidorna som du skriver ut är uppmärkta, så det går relativt enkelt att tejpa ihop dem rätt. Visst blir det en del tejpandet för att få ihop det, men du behöver inte rita över det på mönsterpapper som man annars måste. Bara att klippa ut och använda.
ninnami är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
herr mönster herrkläder

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:12.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons