Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2014-03-24, 22:55   #1
balbin balbin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2014
Inlägg: 22
Nybörjar väldigt dum fråga kanske haha

Hej, om man går efter ett mönster där man går efter sin storlek. Ska man klippa tyget exakt på mönstrets slut eller ska man klippa en cm utanför?
balbin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-24, 23:07   #2
Odette Odette är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 329
Om det inte står att sömsmån ingår så ska du lägga till det. Alltså ska du klippa en eller två cm utanför mönstret när du lagt ut det på tyget.
Odette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-24, 23:08   #3
sextiosexan sextiosexan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 832
Det beror på vad det står på mönstret. Vissa har sömsmånen inräknat, andra inte.
sextiosexan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-24, 23:34   #4
balbin balbin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2014
Inlägg: 22
Jaha! Jo jag ser att det står ''add seam allowance''

Det står det ska vara 13mm. Men spelar det någon roll? För man lägger väl inte pressarfoten exakt där tyget tar slut, man syr väl där det är ritat?
(Är väldigt nybörjare)
balbin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-25, 00:14   #5
ninnami ninnami är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 384
De 13mm som ditt mönster säger är nog en direkt översättning från inch måttsystemet och motsvarar 1/2 inch. Här brukar vi oftast ha en sömsmån på 1cm eller 1,5cm beroende på vad det är för plagg som det gäller. Tygets egenskaper som man ska sy i har också betydelse, likaså vad det är för söm tex så brukar man ha 1cm i ärmhål och halsringning men kanske ha 1,5cm sömsmån i sidsömmar.

Det blir lättare att hjälpa dig om vi vet vad det är som du ska sy och i vilken typ av tyg.
ninnami är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-25, 00:21   #6
balbin balbin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2014
Inlägg: 22
bomullstyg och ska sy klänning
Bifogade bilder
   
balbin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-25, 17:22   #7
Bir Bir är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 423
Där som är infodringar räcker det med 1 cm, midjan hade jag nog tagit 1,5 speciellt om det ska rynkas. Och sedan 2 eller tre till fållen beroende på om du bara ska sy enkel fåll eller vika in den 2 gånger.

Tvätta helst tyget innan du klipper, inte så kul att sy en fin klänning som sitter fint och sedan blir för liten efter första tvätten.

Lycka till !!
Bir är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-25, 20:29   #8
balbin balbin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2014
Inlägg: 22
Aha! Men jag förstår fortfarande inte var jag ska sy. Ska jag sätta pressarfoten där nålen tränger igenom linjen där det är ritat? Eller sätter man pressar foten i kanten o syr så?
balbin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-26, 08:08   #9
ninnami ninnami är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 384
Har du lagt till en sömsmån på tex 1cm så syr du så att sömmen kommer 1cm från kanten. Oftast finns det markeringar på stygnplåten på symaskinen, där du lägger kanten på tyget mot den linje som motsvarar den sömsmån som du lagt till.
ninnami är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-26, 08:54   #10
Odette Odette är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 329
Om du har ritat dina mönsterdelar på tyget och sen klippt ut med sömsmån, då kan du sy precis där du har ritat. Man kan göra på lite olika sätt, antingen ritar man ut alla mönsterdelar på tyget och syr i de linjerna och då kan man klippa ut med sömsmån efteråt. Eller så är man noga med att klippa med tex 1cm sömsmån och använda sig av stygnplåten precis som ninnami skriver. Du kanske ska gå till biblioteket och låna en bok om nybörjarsömnad, det är mycket lättare om man har bilder att titta på samtidigt, lycka till.
Odette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-27, 19:36   #11
balbin balbin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2014
Inlägg: 22
Så om jag bara syr på strecket som är ritat så spelar det väl egentligen inte stor roll om sömsmånet är 1cm eller 1,5 ellerhur?
balbin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-27, 19:37   #12
balbin balbin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2014
Inlägg: 22
Citat:
Odette skrev: Visa inlägg
Om du har ritat dina mönsterdelar på tyget och sen klippt ut med sömsmån, då kan du sy precis där du har ritat. Man kan göra på lite olika sätt, antingen ritar man ut alla mönsterdelar på tyget och syr i de linjerna och då kan man klippa ut med sömsmån efteråt. Eller så är man noga med att klippa med tex 1cm sömsmån och använda sig av stygnplåten precis som ninnami skriver. Du kanske ska gå till biblioteket och låna en bok om nybörjarsömnad, det är mycket lättare om man har bilder att titta på samtidigt, lycka till.
Jo jag var på biblioteket men fanns ingen information i någon bok om själva nybörjar. Hitta denna sidan och känns som att ni kan hjälpa till stor del
balbin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-27, 21:48   #13
Jesper Jesper är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2014
Inlägg: 15
Hej. Jag är ingen skräddare, men jag har sytt ett par enklare plagg, och jag kan säga att även om sömsmånen inte är kritisk så gör den skillnad för passformen. Desto mindre sömsmån desto närmre passform, och desto större sömsmån desto hållbarare söm och dessutom ger det lite extramaterial om man skulle behöva justera passformen i efterhand. Så de tips du fått om var du ska ha vilken sömsmån är vettiga, de är inte tagna ur luften. Men du har rätt i sak, om du ritar efter mönstret så syr du där du ritar och lägger på sömsmånen utanför, och de exakta siffrorna på sömsmånen är inte viktiga.
Jesper är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-28, 12:52   #14
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
superviktigt att följa exakt där sömlinjen är. Om sömsmån inte är inkluderat så är det kanten på originalmönstret som man ska sy efter.

Hur mycket sömsmån man ska lägga till kan man tvista om, alla har sina favoriter. Men vad du än väljer - följ det noga. När du ritar ut sömsmån gör det inte med "ögonmått" utan använd mätsticka/linjal.

Om din symaskin har "linjer" på ytan vid pressarfoten så kan man välja en mått och sy efter det. Men om din symaskin inte har linjer att följa, kan man mäta från nålens position och sedan rita dit en linje med tuschpenna eller tejpa med en tejpbit. Så har man någonting att gå efter. Det gör jag.

Och vid de tillfällen det inte behövs mkt sömsmån kan man mäta nålens position ut till pressarfotens kant och använda det som sömsmån. Men för människokläder blir det nog bättre med lite bredare sömsmån än så. 1.5 cm är lagom. Ta mer om du vill ha lite att arbeta med om du inte gjort toile innan så du kan göra ändringar under sömnadens gång. Sedan kan man ju trimma ner det när man är klar.

Toile betyder att sy plagget i nåt billigt tyg som motsvarar det du ska använda för att kunna se om den passar bra och kunna göra ändringar på mönstret. Det heter muslin på amerikanska. Det är bra om du kommer sy av dyr tyg eller om det är viktigt att det blir rätt.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-29, 16:16   #15
kirre2 kirre2 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2010
Inlägg: 95
Jag tycker det är svårt med sömsmån. Jag klipper ut 1.5 cm och upptäcker sen att jag sytt 0.7...
Jag syr ofta upp plagget i ett billigt tyg för att se hur det blir, men tycker ändå det är svårt, det blir väldigt annorlunda mot hur det blir i det riktiga tyget, speciellt om det riktiga tyget är kraftigare.
kirre2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:24.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons