Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2014-02-22, 21:12   #1
Ellve Ellve är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2014
Inlägg: 1
Angry Fula kläder för tjocka

I Sverige finns inga snygga kläder för tjocka, inte ens i XL-butiker, de har alla olika varianter av kort- eller långärmade t-shirts. Såg Babben häromkvällen, så ser alla tjockiskläder ut. Har man korta ben är det ingen höjdare med alla tröjor som är långa för att dölja baken, man får inga ben kvar. Oproportionerligt!

Nu pratar jag inte om storlek 44 (som är tält för vissa)utan snarare 50 +. Var är alla snygg blusar?

De flesta mönster skulle passa tjocka lika bra om de gjordes i större storlekar. Långa behåar som håller in diafragman finns bara i storlek 36-38, vad ska de med en sådan? Varför görs de inte större? En tung byst trycker på lungor och hjärta, det vore en hjälp om den vore längre och avlastade axlar och inre organ.

Jag var i New York i somras och tänkte då att här ska jag väl ändå hitta något snyggt men det var nästan lika illa där i de vanligaste butikerna på Manhattan.

Det finns en absolut lönsam marknad för den som tar sig an detta, vi hungrar efter kläder att känna oss fina i, har fått nog av töjbart som stramar över magen och åker upp över rumpan.

Varje gång jag klagar på detta kommer folk och säger emot, dom är alla är smala(!)Vi tas inte på allvar.
Ellve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-22, 21:30   #2
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Jag håller med. Och allt är supervitt i halsen. Det verkar som dom tror att halsmåttet ökar lika mycket som midjemåttet när storlekar ökar.
Och det finns bar en i stor sett en modell på allt tält. Det mesta i svart eller murriga färger så man ser ut som en spökplumpen, en svart oformlig massa.
Att hitta en bra och stadig BH om man har kraftig byst är nästan omöjligt.
Den enda möjlighet till kläder som passar är att sy själv.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-23, 09:34   #3
graystone graystone är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2005
Inlägg: 117
Saknar också snygga kläder i stora storlekar. De enda jag hittar är från Ulla Popken (postorder) och de tycker jag är väldigt dyra. Mönster för att sy själv är också en bristvara om man är större än 50/52.
graystone är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-23, 11:25   #4
syfantasten syfantasten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 878
Jag för närvarande str 46 men har i många år legat på 48-50 har inga problem med att hitta snygga kläder! Jag handlar främst på Zizzi och Bonaparte men även Masai och ibland Lindex och Kappahl
syfantasten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-23, 12:48   #5
beasfarmor beasfarmor är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 529
.. och vill man ha färgglatt så finns ju också Gudrun Sjödéns fina kläder. Både i fysiska butiker och på nätet. Tror där också finns stora storlekar!
beasfarmor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-23, 16:47   #6
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Det är snygga, figurvänliga kläder som borde passa människor med större storlek. Gudrun Sjöden har inte så mycket i stora storlekar några få plagg går upptill storlek XXL (storlek 52-54), nu för tiden. Är man stor upptill så passar det inte, för i stort sett allt är smalt upptill och vitt ned till. Har man liten byst och stor rumpa kan det fungera om man inte är för stor.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-23, 18:55   #7
NinR NinR är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2008
Inlägg: 51
Jag tror att problemet till stor del ligger i att de flesta kläder i stora storlekar förutsätter att man är lika proportionerligt lång, dvs stl 50-52 förutsätter en kvinna på över 170 cm med långa ben o långa armar. Om man då som jag endast mäter 163 cm över havet så blir detta ett stort problem. Det är samma fenomen på alla symönster i större storlekar. De flesta kläder är dessutom konstruerade för B kupa så om man har en betydligt större byst så måste man välja mycket större storlekar vilket gör att passformen i övrigt blir åt pipsvängen . Detta gäller tyvärr även kläder på tex Zizzi som jag annars gärna skulle handla hos.
Min lösning på det hela har varit att lära mig allt som finns att veta om mönsterpassning vilket idag har resulterat i att jag äntligen börjar få kläder som sitter skapligt. Men det är en lång resa dit o ibland önskar man att kunna gå till en butik, plocka något från hyllan o få det att passa. Men, men...
NinR är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-23, 19:09   #8
beasfarmor beasfarmor är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 529
Citat:
bila skrev: Visa inlägg
Det är snygga, figurvänliga kläder som borde passa människor med större storlek. Gudrun Sjöden har inte så mycket i stora storlekar några få plagg går upptill storlek XXL (storlek 52-54), nu för tiden. Är man stor upptill så passar det inte, för i stort sett allt är smalt upptill och vitt ned till. Har man liten byst och stor rumpa kan det fungera om man inte är för stor.
De allra flesta av Gudrun Sjödens kläder är upp till storlek XXL - det är få undantag!!! Kolla får du se! Rätt ska vara rätt... Jag har en alldeles ny katalog framför mig!
beasfarmor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-23, 19:32   #9
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Det är möjlig att du har rätt nu, men dom senaste åren har det varit det varit dåligt med kläder i XXL kläder.
Tidigare köpte jag ganska mycket av Gudrun Sjödén kläder, det var innan allt skulle vara tajt upp till och vitt ned till. Min figur är tvärt om, så det finns inget som passar längre.
Har tröttnat på att kolla, för det är ingen ide när inget passar.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-26, 22:35   #10
Stinap Stinap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2008
Inlägg: 98
Det blir allt mer sällsynt att jag köper färdiga kläder. Med smala sluttande axlar, stor byst, välfylld midja och bara 156 lång och dessutom 60+ finns det inte mycket färdigt som sitter bra. Jag har nu fått till hyfsade grundmönster för toppar och byxor men längtar efter inspiration och tips på roligare klädsamma modeller.
Nu i kväll bläddrade jag igenom en del av mina mönstertidningar och de gav inte någon inspiration den här gången heller. Burda plus visar sina kläder på långa, ståtliga, proportionerliga modeller som kan bära upp stora kragar och fladdrande tygsjok, men inte något för små rultor. Allt om handarbete har en förkärlek för avskärningar över eller under bysten på plusplaggen – som om min byst skulle behöva den extra markeringen. Deras modeller är ibland lite rundare men fortfarande långa. Ottobre dam har många av sina mönster upp till st 52 och faktiskt en och annan rundare modell, men merparten är fortfarande slanka.
Jag tittar med intresse på bilderna av snygga kläder här på Sysidan, men visst dominerar de slanka modellerna även här. Men nog är vi ett antal knubbisar här också? Frågan är om vi vågar visa upp oss och våra kläder? Jag har inte vågat hittills!
Stinap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-27, 05:26   #11
syfantasten syfantasten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 878
Det finns en blog som heter Diary of a sewingfanatic, hon är Plussize och använder väldigt få modeller som hon förändrar inspirerad av olika desiners
syfantasten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-27, 16:22   #12
lindemann lindemann är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2008
Inlägg: 188
Om du inte vet vilka kläder som passar dig så är denna sida till hjälp...
(ska finnas en bok oxå, fast tror endast på engelska)
Trinny o Susannas 12 olika former... kan ge en liten hint om vad man passar i... om man inte har koll...http://bodyshapestyle.com/2008/09/01...-and-susannah/
Har du set www.pppp.dk ? En dansk sida där du får hem mönstret på pdf fil o skriver ut det o klistra ihop dem. Du skriver in dina mått o sen blir mönstret efter dig/de mått du angett...
Inte kul när man inte känner sig inspirerad... jag har oftast något jag vill sy... hittar inget mönster... o vet vad jag INTE vill ha... fast det jag vill ha det fastnar dolt i mitt huvud... så jag blir inte nöjd....
Fast jag har bestämt mig... att denna vår ska jag sy... syträff eller inte sys det ska det....
Må gott mvh Pia
lindemann är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-27, 17:59   #13
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
pppp.dk brukar dom flesta mönster fungera upp till en omkrets runt 150 cm.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-03, 01:11   #14
Pipett Pipett är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 54
Jag har också problem att hitta passande kläder - har 48/50 runt magen och ca 46 på resten...
Och jag håller verkligen med om att det blir så stora urringningar på större storlekar.
Även att överärmarna oftast är väldigt tajta trots att dom är stora annars.
Dom verkar inte fatta - halsen blir oftast inte så mkt större, medans ärmarna ofta blir det...

Nån dag har jag tänkt sy egna kläder och köpte därför den här boken.
Har inte kollat så mycket än - det är grundmönster på dom flesta typer av kläder upp till 50 och vissa upp till 54.
I själva boken får man massa tips om hur man ändrar så att det passar för olika kroppsformer.
Det enda jag saknar med boken är bilder på hur kläderna kan se ut när dom är färdiga.

Annars brukar jag hitta lite på KappAhl eller Lindex (men litet utbud).
Har också beställt från Cellbes och Bonprix som har stora storlekar.
Även Ellos har endel i stora storlekar.
Nu när jag kollade såg jag en blus som jag själv blev sugen på...
Synd att den bara fanns i svart/vitt, men annars är mönstrat bra för att dölja.

Vissa tröjor/blusar kan man sy in vid midjan om man har stor byst.
Jag har ännu inte kommit på hur man gör när problemet är tvärtom - att magen är mkt större än bysten...

Glömde lägga till ett annat företag som säljer stora kläder (mkt upp till stl.56) som mamma nyss beställt ifrån.
Såg förresten att dom hade nästan samma blus som Bonprix...
Pipett är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-05-04, 12:19   #15
Samigabriell Samigabriell är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 586
Lightbulb Rätt måttagning som motsäger det man vet

Jag har nyss börjat läsa en bok som vänder upp åker på det iallafall jag visste om att rita mönster. Man utgår från måttet man har mellan punkterna högst upp vid armhålan. Tvärs över. Sen enligt ett diagram väljer man mönster storlek.
Detta mått är konstant oavsett vikt och byst mått.problemet när man går efter största måttet och alternerar därifrån är att det kan bli en del oönskade pösningar och eller stramande.
Så nu ska jag sy en klänning åt en vän som köper kläder i storlek 52 för att hennes höft mått är väldigt stort. När måttet mellan armhålorna visade på att jag ska utgå från storlek 40 i hennes fall så är skepticismen hyfsat stor.
Men men jag ska lydigt göra som hon säger!!! För jag är ju även hyfsat nyfiken...
Tror att denna teknik kan gynna personer med "märkliga" kroppsmått.

förfarandet är nog inte helt okänt inom mönster konstruktörerna? Eller de som är utbildade inom området? För mig är det, om det fungerar (jag fattar) ett stort ahaaaaa.

Nancy Zieman "Pattern Fitting with confidence"
Samigabriell är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:34.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons