Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-05-23, 19:52   #1
nka68 nka68 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2010
Inlägg: 9
Konstruera herrbyxor från grunden

Hej!

Jag skulle vilja veta vad det är för skillnad mellan herr och dambyxor. Jag kan konstruera ett grundmönster efter egna mått på dambyxor men hur gör jag med herrbyxor? Alldeles på samma sätt kan det väl inte vara?

Tacksam för hjälp!

Nimrah
nka68 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-23, 20:27   #2
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Det är på ungefär samma sätt, bara att proportionerna blir något annorlunda. De är å andra sidan inte fasta för dam heller. I allmänhet så har du en något lägre gren, mer utrymme framtill i grenen och något mindre baktill. Dessutom, om jag minns rätt så brukar det vara mindre skillnad mellan vidden vid linning och stuss på herrbyxorna jämfört med damvarianten.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-24, 10:16   #3
Lithia Lithia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 465
Jag har konstruerat en del för herr (är egentligen bara utbildad på damsidan) och jag tycker att den största skillnaderna är att det skall vara mer utrymme fram, mindre över baken och att det är i allmänhet rakare former på herrbyxorna eftersom män överlag är ganska raka och "kantiga".

/L
Lithia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-24, 11:47   #4
ninnami ninnami är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 384
Jag kan rekommendera Mönsterkonstruktion - herrkläder
Av Inger Öberg/Hervor Ersman. Den är inte ny (köpte min för ca 20år sedan) men den har bra grundkontruktioner för herrkläder. Den är svår att få tag på men jag tror att den går att beställa här ifrån:
http://www.cmgarment.nu/inger-oeberg...rrklaeder.html

Jag har kollat och den finns också på ganska många bibliotek: http://www.bibliotek.se/session/show...itleId=1739337
ninnami är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-24, 15:16   #5
nka68 nka68 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2010
Inlägg: 9
TAck alla!

Jag har motsvarigheten för mönsterkonstruktion för kvinnor men där är det inte egna grundmönster man gör. (Efter egna mått). Jag skulle vilja ha tag på ngn uppgift om beräkningar så att säga. Jag kan inte i huvudet tänka ut hur jag ökar utrymmet fram eller plattar till baken. Typ dra linje B till C, höj tre cm... Om ni förstår vad jag menar. Har sett här på forumet att det finns att köpa på proteko men jag tänkte att det väl ändå inte kan vara så krånligt med själva grundmönstret?
nka68 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-24, 16:44   #6
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Längst bak i boken för damkläder finns det instruktioner för hur man gör egna grundmönster baserade på mått. De är inte perfekta, men de finns.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-25, 22:40   #7
nka68 nka68 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2010
Inlägg: 9
Supertack för det! Självklart! Det hade jag glömt bort men där finns det ju. Har ställt mig i kö för att låna herrdelen på bibblan. Mejlade Proteko som jag hade hört skulle ha en bra för herrar men de hade slut på den och tänkte inte trycka fler tyvärr. Öbergs bok räcker nog bra i detta fall. Stort tack!
nka68 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:16.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons