Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2008-03-02, 10:53   #1
JohannaSally JohannaSally är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 9
Att lära sig sticka

Hej sköna medlemmar!

Ni är ngt av mina idoler, den här sidan e bland den roligaste som finns! =)

Jag vill sticka, hur lär man sig? (kan ingenting idag) Finns det olika tekniker? Hur stickar man klädesplagg? Å hur gör man stickmönster för klädesplagg?


Massa frågor=)

Varmt tacksam för all hjälp!

Johanna
JohannaSally är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-02, 11:30   #2
MadWomanInBlack MadWomanInBlack är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 724
Jag har bara en länk, och det är typ allt du behöver i början i alla fall:

www.knittinghelp.com
Damen som har sidan har gratis videor på det mesta som gäller stickning. Visserligen är det på engelska, men det är verkligen inte negativt eftersom du då får tillgång till miljontals gratis mönster på internet om du kan sticka på engelska.

www.knitty.com
Detta är en internettidning som kommer ut fyra gånger per år med mönster (engelska). De har också artiklar om allt man kan tänka sig, till hur man stickar två strumpor samtidigt till hur man kan färga garn med saftpulver (!).

www.garnstudio.com
De har många på mönster på svenska och många sorters garner som du kan antingen hitta i din lokala butik eller beställa från hemsidan. De har även en liten instruktionssida för hur man lär sig sticka, men den är inget att ha jämfört med vad man hittar på knittinghelp.

www.ravelry.com
När du väl blivit lite varm i kläderna och känner att du behöver att forum som är det bästa forumet i världen för stickare. Där har du möjlighet att prata med andra stickare, be om hjälp, hitta nya mönster/garner via deras databaser, men också hålla koll på det du har hemma med hjälp av din egen sida. Visserligen måste man sätta upp sig på en väntlista, men det tar cirka en vecka och sedan får man logga in :-)
MadWomanInBlack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-02, 11:32   #3
mittens mittens är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 198
Att lära sig sticka är inte så svårt som det verkar :P
Jag lärde mig mycket genom att läsa böcker, men jag skulle aldrig fatta om någon försökte att förklara för mig, jag måste få läsa en bra beskrivning och sedan försöka och försöka tills dess att jag får det rätt.
Om du går på biblioteket och kollar i olika stickböcker så finns där beskrivningar på olika tekniker, men de flesta bygger på räta och aviga maskor. Att som nybörjare hoppa på att göra egna mönster till plagg är lite överambitiös, faktiskt, prova sticka något som andra skapat först och då finns det mycket mönster på garnstudio.se de har även en jättbra stickskola: http://garnstudio.com/lang/se/skole/strikk_index.php med bilder och sådär. Sedan så kan man alltid fråga här och man får oftast bra och tillfredsställande svar :)
mittens är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-02, 11:34   #4
JohannaSoreke JohannaSoreke är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 714
Mitt tips är att du letar upp någon bra bok i Biblioteket! Jag sitter just nu och tittar i både "Stickboken" av Maria Notter, ICAs förlag och "Stora handarbetsboken" med översättning av Barbro Ahlström, Forum där det står om sticktekniker och ALLT man behöver veta. Även hur man gör stickade plagg efter vanliga mönster!

Passa på att köp dem om du hittar dem på bokrean! De är definitivt värda vad de än kostar!!

Båda är jättebra och där finns allt man behöver veta!

Annars kan du alltid gå till närmsta garnaffär och be dem hjälpa dig med grunderna! De är nog bara glada att hjälpa till och ibland har de även kurser hos sig!

Jag stickar sällan efter stickbeskrivningar eller mönster utan efter huvudet! Jag lyckas nästan alltid, så det är inte så jättesvårt bara man kan grunderna!
JohannaSoreke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-02, 19:22   #5
VivoPlena VivoPlena är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 637
Mitt tips är att leta upp någon som kan sticka som är villig att visa dig. Har du någon garnbutik i närheten? De kanske har ett stickcafé?

Jag lärde mig på stickcaféet på en lokal garnbutik.
VivoPlena är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-02, 19:23   #6
VivoPlena VivoPlena är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 637
Jag klarar inte av att lära mig enbart genom att titta i en bok.
Mitt tips är att leta upp någon som kan sticka som är villig att visa dig. Har du någon garnbutik i närheten? De kanske har ett stickcafé?

Jag lärde mig på stickcaféet på en lokal garnbutik.
VivoPlena är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-02, 20:07   #7
mittens mittens är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 198
Nej självklart så klarar inte alla av att lära sig genom att läsa sig till det hela. Oftast så lär man sig grunderna i skolan på textilslöjden och då genom att se på bra bilder och läsa så kan man ta fram minnet av det igen.
mittens är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-03, 12:07   #8
spotty spotty är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 337
Se om du kan hitta någon som kan sticka och kan visa dig. Tror det är lättare än att läsa sig till hur man ska göra. Sedan tar det ju lite tid att få in det i fingrarna också. Egna stickbeskrivningar gör man genom att göra ett stickprov. Man stickar helt enkelt en provlapp och ser hur många maskor man har på t ex 10 cm och gör beskrivningen med utgångspunkt från det.
spotty är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-03, 14:26   #9
BodilN BodilN är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 470
Det finns kanske något studieförbund som ordnar stickkurser eller något stickcafé som de andra föreslagit.
Häromdagen på radion var det en reporter som skulle lära sig sticka, det gjorde han på ett stickcafé, det var roligt att höra hur det gick.
BodilN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-01, 11:20   #10
majaso majaso är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 19
Å jag vill tipsa om Bonniers stora bok om stickning! Har just försökt lära mej själv och den var till stor hjälp!
Åsså de extremt kunniga människorna på stickcafét...
Lycka till!
majaso är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-01, 16:24   #11
tillis tillis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 349
Citat:
majaso skrev:
Å jag vill tipsa om Bonniers stora bok om stickning! Har just försökt lära mej själv och den var till stor hjälp!
Åsså de extremt kunniga människorna på stickcafét...
Lycka till!

Jag har också Bonniers stora bok om stickning, som jag tycker är riktigt bra! Jag kunde redan sticka när jag fick den, men förutom stickinstruktionsdelen finns det även info om mer avancerade saker tex hur man gör mönster, och hur man gör detaljer mm på kläder. Superbra!

Jag tror jag lärt mig sticka mest med hjälp av syslöjden och mamma... Men en kombination av läsa böcker och få hjälp mer visuellt av andra människor eller från youtube tror jag är en bra början.
tillis är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:01.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons