Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-02-03, 18:20   #16
MiaPyssel MiaPyssel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 81
Förlåt! Jag känner att det är jag som kapar tråden Men jag tillhör den generation som brände våra bh och försökte skapa jämnlikhet.Alla som nu försöker tvätta blöjor och mensskydd.Hur många är män? Allt som är gammalt är inte fel men vissa saker är inte så bra.Som Pulver Troll säger ibland funkar det inte.Ska vi då belägga kvinnor för att inte vara miljövänliga? Har vi inte fått nog av skuldkännslor för allt annat ändå?
MiaPyssel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-03, 18:28   #17
minx minx är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 229
Jag tycker att det har kommit så mycket nya fantastiska textila material som ger helt andra förutsättningar för tygbindor nu än för 30 år sedan.
Sen ser jag det inte som en del av jämlikhetskampen att inte använda tygbindor
Men jag förstår absolut alla som tycker det verkar äckligt men det är ju det som är det härliga med människor. Alla är vi olika och har olika åsikter erfarenheter och värderingar.
minx är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-03, 18:34   #18
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Citat:
Baggin skrev:
Hur de förvaras innan de tvättas är ganska enkelt. Jag lägger ner mina i en påse av bomull som jag har på toaletten. Det viktiga om man vill undvika lukt är att de torkar ordentligt.
Det går väl an när man är hemma... men hur gör ni när ni är på jobbet... på krogen... eller hemma hos någon annan? Alltid en plastpåse till hands? Eller tygpåse där med? Trevligt att bära omkring med på hemvägen...
Jag använde tygblöjor till mina barn periodvis, och visst fungerade det (lukten försvann helt vid 70 grader). Men en gång på väg hem från barnavårdscentralen blev jag oväntat hembjuden till en annan av mammorna. Sonen hade tygblöja som det var dags att byta. Jag fick en plastpåse att ta hem blöjan i. Engångs hade förstås varit trevligare och enklare.
/Gunilla
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-03, 18:47   #19
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Nu behöver man ju inte ha 100% det ena eller andra! På resande fot är kanske engångs bättre, men när man är hemma kanske tyg är bättre av komfortskäl. Både blöjor och bindor.

Jag tycker inte vi ska fastna i diskussion om hur bra/dåligt det är, utan låt det här handla om hur man faktsikt gör dem! Den andra diskussionen passar bättre i Fritt Forum tycker jag!
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-03, 18:51   #20
Fiffi_S Fiffi_S är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 320
Var kan man köpa?

Jag är lite "både-och" vad äller tygbindor.
Som "miljövän" tror jag absolut att det är bättre med tygbindor än engångsbindor, och också blöjor. men det känns lite äckligt

Men, men, man kan inte veta förrän man prövat.
är dock inte så intresserad av saken att jag skulle kunna tänka mej att sätta mej ner och sy egna bindor.
Är det nån som vet nåt bra ställe var man kan köpa tygbindor som funkar bra?
Fiffi_S är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-03, 18:55   #21
Bluecloud Bluecloud är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 157
Jag har köpt på Ecosoft

http://home.swipnet.se/ecosoft/
Bluecloud är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-03, 19:13   #22
Baggin Baggin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 330
Jag gör lite reklam för mig själv då.... Alla som inte tycker sånt är passande får bludna eller något. Men jag syr upp och säljer på hemsida och jag tycker dessa tygbindor är underbara!!

Jag har inte provat några andra så har inga andra att rekomender.
Baggin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-03, 19:17   #23
Baggin Baggin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 330
Appropå när man är på jobbet/eller i mitt fall skolan så har jag små mininecessärer, som är fodrade med pul, där det precis får plats med en tygbinda. De har jag med mig och när jag är inne på toaletten tar jag ut den fräscha ur necessären och lägger i den använda där i istället. När jag kommer hem lägger jag dem i bomullspåsen.

Jag tycker jämförelsen med tygblöjor är lite missvisande. Mensblod luktar knappt någonting av sig själv till skillnad från kiss och bajs. Det är först när det blir en massa bakterier (som trivs där det är blött och varmt) som det börjar lukt. Dessutom är det mindre kvantiteter i en binda än i en blöja!
Baggin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-03, 19:20   #24
Baggin Baggin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 330
SYTEKNIK:
Att göra sitt eget mönster på tigbindor är jättelätt! Man ritar bara den form och bredd man vill ha och tänker på att vingarna måste gå om lått så att man får plats med tryckknappar (som jag använder). Är man osäker på vilken form man vill ha kan man kopiera en engånsbinda som man trivs med. Brukar man läcka bakomvingarna gör man vingarna större bak ect.
Baggin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-03, 20:15   #25
MadWomanInBlack MadWomanInBlack är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 724
Oj! Inte visste jag det var SÅ intressant med tygbindor! Jag måste förstås tacka alla som delar med sig av sina personliga erfarenheter, och tacka de som delat med sig av länkarna. Alla som har en åsikt utan att ha använt en tygbinda får väldigt gärna starta en tråd i det fria forumet, för här handlar det om hantverket och folk som faktiskt har prövat på det.

Bara allmänt, till de som frågar sig "varför", så säger jag "varför inte?". Till de som tänker "blä", så får jag be er att visualisera de ton av blodiga engångsbindor som luktar apa och ligger och ruttnar på soptippar tvärs över hela världen...

Minx: Du får jättegärna kasta upp en tutorial när du har tid, det skulle jag (och många andra misstänker jag) uppskatta!

Jag ska titta närmare på detta PUL, det har jag aldrig hört talas om tidigare. Jag hade tänkt mig min binda som en ihopsydd där det inte går att peta i fler tygbitar (som det går att göra på en del). Då behöver jag alltså:

Topplager (närmast huden)
Ett absorberande lager (eller flera beroende på hur bra det absorberar)
Ett vattenavstötande lager
Bottenlager (närmast trosan)

Det är så det ser ut, eller hur?
MadWomanInBlack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-03, 20:42   #26
Baggin Baggin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 330
Japp. Alexandra det låter bra. När du syr fast de absorberande lagret ska man tänka på att sy ganska långt ut på tyget. I en av mina första bindor syde jag ca 1 cm in vilket resulterade i att de hade vikt in sig efter tvätt. VÄldigt jobbigt att korvla rätt mellan alla lagare tyg sedan...
Baggin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-03, 21:00   #27
Annika74 Annika74 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 271
Funderade på en sak: personligen tycker jag att bindor har lätt för att "korva" ihop sig i trosan om inte hela baksidan har klister (har kanske för tjocka lår ). Vad använder ni för bottentyg närmast trosan för att bindan ska ligga stilla?
Är väldigt intresserad och nyfiken på det här!
Annika74 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-03, 22:43   #28
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Jag säger kudos till er som orkar med sådant här. Jag kan inte för vår tvättstuga går att boka ungefär en gång varannan vecka så det går absolut inte att böka med sådant.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-04, 09:12   #29
Baggin Baggin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 330
Jag använder flanell eller den stickade sidan på pul-tyget. Flanellen korvar sig ibland och är inte riktigt optimalt att ha som bottentyg om man ska ha långa bindor.
Baggin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-04, 10:01   #30
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Jag har funderat på att testa detta med tygbindor, tycker plastvarianten är så himla svettig och äcklig.

Precis som Annika74 så har jag problem med att bindorna far runt om inte klistret är på hela ytan. Men om man nu syr egna trosor så borde man ju kunna göra "fickor" som håller det hela på plats...eler liknande. Nu börjar "uppfinnarhjärnan" snurra...
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:50.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons