Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Starta eget
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2012-05-24, 13:56   #1
minikanin minikanin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2011
Inlägg: 39
Provision för Återförsäljare av era alster???

Hej!!
Ni som säljer era alster hos återförsäljare, tex liten butik som har era grejer på ett ställ, ja ni fattar, hur mkt i provision tar de??? Ska börja sälja lite barnkläder hos en butik nämligen, å undrar vad som är skäligt för de att begära? Hur många %??
Gör man så att man själv säger vad man vill ha för varan å sen lägger de på sin % eller? Tänker att d kanske blir för dyrt för kunden liksom?
Tack på förhand fina ni!!!
minikanin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-24, 15:07   #2
troback troback är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 120
Jag har sålt på ett par olika ställen och det har varit mellan 10-20% som de velat ha. Jag satte själv pris på mina alster och räknade då med deras provision i mitt pris.
troback är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-24, 20:13   #3
minikanin minikanin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2011
Inlägg: 39
Citat:
troback skrev: Visa inlägg
Jag har sålt på ett par olika ställen och det har varit mellan 10-20% som de velat ha. Jag satte själv pris på mina alster och räknade då med deras provision i mitt pris.
oki, 10-20 % var ju inte farligt!! tänkte att det skulle va typ 25 % för det hörde jag att det va på nån internetshop.

vad ska man säga då om de vill ha mer? hmmm...
minikanin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-24, 22:57   #4
Flia Flia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 843
Det beror en del på affärens läge och typ av försäljning också. I Stockholms innerstad har jag upplevt att de kan ta 45% provision, men då är ju försäljningen större också.
Flia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-25, 08:38   #5
yellowhouse yellowhouse är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 42
Jag bor i Stockholms-området och har mina varor i butiker här omkring. Mellan 30-50% tar dessa butiker på det pris jag har sagt!
Så kan du få mellan 10-20% låter det väldigt bra i mina öron!

Lycka till med försäljningen!
yellowhouse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-10, 19:46   #6
carinabeatrice carinabeatrice är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2007
Inlägg: 17
min erfarenhet är också 30-50%, inte bara i stockholm.
Fast för 50% vill man nog ha en bra butik med schyst läge och fungerande webshop :-)
Lycka till
carinabeatrice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-15, 18:00   #7
CamillaFlow CamillaFlow är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2012
Inlägg: 4
När jag säljer andras saker på kommission så lägger jag på 30% på hantverkarens pris och sedan måste jag betala 25% av det i moms till staten om varan säljs.

Via kommissionsförsäljning så tar du som hantverkare risken iom du får betalt först när varan säljs och inköparen behöver inte stå med dyrt lager och kan ta en mindre avgift än om den köper in varan.

Om du säljer till en återförsäljare bör du räkna med att denne tar ditt pris x 2,5 för att få ihop till moms (25% av varans värde) och hyra osv. Då står köparen för risken att ha lager och måste ta ett högre pris för att gå runt.

Så om du tänker göra många och sälja till återförsäljare så tänk på att priset måste vara ok för dig som säljer - du ska inte jobba helt gratis - och tänk på slutkund dvs vad någon kan tänka sig betala för en sådan vara.
CamillaFlow är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons