Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2012-01-16, 10:30   #1
Hello Hello är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2008
Inlägg: 92
Storlek provdocka?

Hur ska jag tänka när jag nu ska köpa mig en provdocka? Jag hamnar givetvis mittemellan storlekarna på dockorna och jag har ännu inte hittat någon som täcker in alla mina mått. På de mindre dockorna är stuss- och midjemått för små och på de större är bysten för stor.

Ska jag köpa en mindre storlek, absolut inte gå upp nåt i vikt de kommande åren, samt kunna använda den även till döttrarna?

Eller köpa en större storlek så att midja och höft stämmer eftersom det är på de områdena jag behöver trixa mest när jag syr?
Hello är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-16, 10:52   #2
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Det går alltid att lägga där det fattas. Man får öka på de mått som är försmå, med att vira trasor od dyligt runt dockan så måtten stämmer.
Däremot går det inte att ta bort om dockan är för stor.

På vissa dockor går det att ta bort rattarna och man kan ersätta dom men spännband i metall (Band med borrade hål) och på så sätt spänna ut dockan så att hon blir större där det behövs.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-17, 00:33   #3
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 459
Citat:
bila skrev: Visa inlägg
Det går alltid att lägga där det fattas. Man får öka på de mått som är försmå, med att vira trasor od dyligt runt dockan så måtten stämmer.
Däremot går det inte att ta bort om dockan är för stor.

På vissa dockor går det att ta bort rattarna och man kan ersätta dom men spännband i metall (Band med borrade hål) och på så sätt spänna ut dockan så att hon blir större där det behövs.
Vet du om det är möjligt på Dianas Dockor?
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-17, 00:46   #4
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Jag fin förra provdocka var av märket singer men den på minde jättemycket om Diana. PÅ den gick det att ta bort inställningskruvarna. Kolla hur dom sitter. Sitter dom fastskruvade så går det att byta ut dom mot spännband.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-23, 23:09   #5
KristianVonForselles KristianVonForselles är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2012
Inlägg: 4
Om man ska investera dyra pengar i en provdocka som är till för att göra kläder på, så skulle jag absolut inte köpa en docka med justerbar storlek.

Satsa istället på en docka med hård stoppning i din storlek, eller lite mindre (går att nåla fast tyg och stoppning där det fattas kurvor). Bästa dockorna, tycker jag, att Stockmann gör. Dyrt, men värt investeringen om man vill ha vackert skurna kläder.
KristianVonForselles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-30, 18:02   #6
Hello Hello är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2008
Inlägg: 92
Tack Kristian! Det ska jag kolla!
Hello är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-30, 18:18   #7
sextiosexan sextiosexan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 832
Görs dom dockorna på beställning efter personliga mått?

Borde ju vara himla svårt annars att köpa en docka i fast stl 36 tex då det är väldigt sällan som vi kvinnor exakt följer storlektabells måtten överallt på kroppen.
sextiosexan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-31, 11:32   #8
Hello Hello är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2008
Inlägg: 92
Det verkar inte så. Jag har kollat nu. Och de har oerhört smala midjor jämförelsevis, skulle jag vilja påstå. Jag passar in skapligt på samma docka med byst och höft, men skulle behöva bygga ut midjan minst 10 cm. Undrar om det går att få till?
Hello är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-31, 12:07   #9
carlm carlm är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2011
Inlägg: 472
Det beror nog enbart på hur mycket man är beredd att betala:

Citat:
Siegel & Stockman® specializes in custom measurement dressmaker forms as well as petite sizes.

We service the French Haute-Couture industry and many American luxury department stores.

We also provide to various museums forms with special shapes and fabrics.

Our forms can also be made to special measurements or to an individual's
exact body measurements.

Siegel & Stockman® display forms are available in paper-mache or fiberglass construction.

Our Urban collection of Display and torso forms is especially oriented to new trends and today's fashion.

We can cover our forms with leather, velvet, suede or other exotic fabrics such as faux-zebra and leopard.
http://www.siegel-stockman.com/women.html
carlm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-31, 12:08   #10
sextiosexan sextiosexan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 832
Har du kollat Lady valet dockornas mått? Här finns dess mått om du är nyfiken. http://www.sewingmachinediscount.co....58-c171-v0.htm

Jag skulle aldrig köpa en docka med fasta mått, är ju totalt värdelöst om man vill sy till fler än en. Vem skulle orka att nåla fast en massa vadd beroende på vem man syr till.
sextiosexan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-31, 14:39   #11
Hello Hello är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2008
Inlägg: 92
Citat:
sextiosexan skrev: Visa inlägg
Har du kollat Lady valet dockornas mått? Här finns dess mått om du är nyfiken. http://www.sewingmachinediscount.co....58-c171-v0.htm

Jag skulle aldrig köpa en docka med fasta mått, är ju totalt värdelöst om man vill sy till fler än en. Vem skulle orka att nåla fast en massa vadd beroende på vem man syr till.
Ja, Lady Valet är den som verkar funka bäst för mig. Det lutar åt den. Tack.
Hello är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-31, 16:01   #12
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Lady Valet är bra. Dessutom går det att sticka nålar i henne. Hon står stadigt. Jag skickade efter min från http://www.singermachines.co.uk/[/URL], Hon kostade dryg 1700 kr med frakt och kom hem ända till dörren. Dom mailade när dockan var på väg.
Jag vet att det är fler som skickat efter därifrån på sysidan och varit mycket nöjda med företaget.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-01, 14:41   #13
Hello Hello är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2008
Inlägg: 92
Nu har jag beställt

Det blev en Lady Valet. 1800 går det på nu inkl frakt. Borde komma efter helgen
Hello är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:47.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons