Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2012-01-31, 10:18   #1
biskvi biskvi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2008
Inlägg: 10
knappa tygblöjor med prym?

Dum fråga kanske men jag går i tygblöjefunderingar. Kan man knappa tygblöjor med prymknappar?
biskvi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-31, 10:41   #2
CamillaTernegren CamillaTernegren är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 49
Jag antar att du menar blöjbyxorna och inte själva blöjorna, för de senare viker man väl bara.
Ja, varför inte? Det beror väl mer på vilket tyg de är gjorda av. Det finns ju bl.a. av ull och av mer 'plastade' tyger.
Själv använde jag köpta ullbyxor.
Jag var i alla fall väldigt nöjd med att använda tygblöjor och rekommenderar det varmt. Det kändes mycket bättre än att förbruka massa engångsblöjor. Dessutom tror jag på att barnen slipper blöjorna snabbare med tygblöjor.
CamillaTernegren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-31, 12:06   #3
Hello Hello är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2008
Inlägg: 92
Tror nog att hon menar själva blöjorna. Många tygblöjor idag är mer allt-i-ett än med separat ytterbyxa, som var vanligare förr. Med PUL på utsidan läcker det inte, samtidigt som det andas.

Jag skulle nog vara tveksam till PRYM-knapparna. De lär ju vara rostfria, men frågan är om de verkligen är det när det är kiss som står för vätan?
Hello är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-31, 16:03   #4
ninnami ninnami är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 384
Jag skulle nog välja att använda kardborrband istället för knappar. Detta för att du lätt kan variera/justera "vidden " på blöjan. På de blöjbyxor (köpta) som jag använde när barnen var små hade kardborrknäppning och det fungerade bra.
Jag är också tveksam till att metallknappar verkligen håller sig rostfria.
ninnami är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-01, 14:59   #5
Sonjis Sonjis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2011
Inlägg: 5
Jag har bred erfarenhet av att sy tygblöjor. Min erfarenhet är att kardborreband nog är bra för man kan lätt reglera hur blöjan sitter på barnet. Men kardborrebanden gör små noppor i kläderna när man tvättar dem. Även PUL-skiktet kan ta skada. Därför måste man alltid komma ihåg att stänga blöjan när man tvättar den.

Jag använder helst KAM-knappar för de är lätta att hantera och dessutom Öko-Tex-certifierade, alltså giftfria.

Lycka till!
Sonjis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-09, 16:06   #6
Jenny_med_Emiliten Jenny_med_Emiliten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 103
Håller med Sonja, och jag har sytt ganska många tygisar. Det finns särskilda tänger till kam-knappar och de kostar inte en förmögenhet, det är bra om du inte ska sy så många. Fast risken är stor att du syr många för det är så himla kul ... jag använder kam-knappar till annat också, tygbindor, kuddfodral, väskor, barnkläder ...

MEN jag säger som jag brukar: prova med en blöja och se hur det går! Jag vet att det finns en beskrivning som är gjord med prymknappar, har för mig att det var tygisar.se.
Jenny_med_Emiliten är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:35.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons