Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-11-07, 20:24   #1
Frusy Frusy är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2010
Inlägg: 28
Kan man säga att barnkläderna är handsydda?

Hej!
Jag syr lite barnkläder bredvid som hobby och säljer lite ibland. Jag brukar säga att mina barnkläder är "handsydda" och unika. Nu funderar jag på om man kan säga att kläderna är handsydda, tolkar man då det som att sömmarna är sydda för hand då? Så är ju inte fallet, men jag syr ju allt själv på mina maskiner med hjälp av mina händer? Kläderna är ju betydligt mer handsydda än de som sys på fabrik tänker jag...

Hur ser ni på ordet handsydda när det gäller barnkläder?
Frusy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-07, 20:27   #2
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
För mig är handsydd när man syr för hand utan hjälp av symaskin.
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-07, 20:35   #3
lenmargret lenmargret är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 108
Ja, för mig känns det oxå som att handsytt då har man inte använt någon form av maskiner.
I modevärlden heter handsydda kläder haute coutore, då vet man att allt är gjort för hand.
Hemsydda låter kanske inte heller så lockande, men att säga plaggen är "designade och sydda av mig" är det närmaste jag kan komma på.
Fortsatt trevlig kväll!
lenmargret är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-07, 20:37   #4
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
handsydda är sydd helt för hand. Däremot kan du väl säga hemsydda?
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-07, 21:25   #5
Syfest Syfest är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 18
Jag tycker många brukar säga att de är egensydda.
Syfest är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-07, 22:12   #6
Åsa86 Åsa86 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2009
Inlägg: 305
Handsydd = sydd med nål och tråd för hand.
Säg egensydda, hemmasydda eller liknande.

Vill även påpeka att kläderna man köper i butik är precis lika mycket "handsydda" som de man syr själv på maskin. Det är riktiga människor (till största delen unga asiatiska kvinnor) som sitter vid symaskiner i fabriker som tillverkar de käder vi köper billigt (och dyrt) i affärerna.
Åsa86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-07, 22:50   #7
syfantasten syfantasten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 878
Hantverk tyckert jag är ett bra ord
syfantasten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-08, 02:35   #8
madeluc madeluc är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 134
Mycket bra svar Åsa86, så klart att även dessa kläder är så att säga handsydda. Att däremot säga att något är egen designat tycker jag kräver mer än att bara sy upp något i ett lite mer annorlunda tyg. Design är för mig en helt annan typ av hantverk sömnad, kolla project Runway, det är mycket arbete bakom innan man kan kalla något sin egen design.

Hemsytt, egensytt eller egen tillverkning tycker jag låter bra, vad är felet med hemsytt, skäms man äver det man gjort eller? Lite roligt är det att alla vill ha en overlock och en coverlock så att saker ska se så fabriks tillverkade som möjligt. Jag för min del känner stolthet att kunna sy något så nogrannt som möjligt och det har inget med vilken typ av symaskin jag använder.

Jag tror alla uppskattar fina och välsydda kläder vare sig det är trendiga modetyger eller lite mer vanliga tyger.
Mvh Marie
madeluc är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-08, 21:42   #9
oliva oliva är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 154
Väldigt rolig diskussion tycker jag för jag har själv funderat över begreppen utan att ha kommit på något bra svar.

Jag sydde en del hundjackor, och ägaren (en amerikan) till hunden var nöjd och när folk på gatan frågade vart han köpt dem så sa han att de var "tailor made", dvs skäddarsydda. Det var inget direkt skräddarsytt över dem, men de satt ju perfekt på hunden då jag själv ritat mönster och sytt dem.

Jag sydde i samma veva en fodrad barnklänning helt för hand eftersom jag inte hade symaskin, och jag skulle inte vilja kalla den "handsydd" heller. För mig är handsömnad bara ett moment av många som ingår när jag färdigställer ett plagg. Det finns liksom inget vits med att säga handsytt då jag hellre hade sytt vissa moment på maskin, då det hade blivit ett bättre resultat.

Själv tycker jag engelskans term "hand made" är bra för att visa på att något är gjort av en hantverkskunnig person, och inte på fabrik. Svenskans hemsytt får mig att tänka på "home made" vilket man använder för att beskriva att man bakat bullarna hemma.
oliva är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:44.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons