Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2010-07-04, 00:51   #1
StickAnders StickAnders är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2009
Inlägg: 13
Grindvävstol/rigid heddle loom

Hej allesammans!
Efter åratal av stickande är det nu dags att utöka hantverksrepertoaren till vävning! Naturligtvis vill jag ha en egen vävstol hemma (prylgalen) har fått koll på en liten vävstol typ "Göta" som jag är attans sugen på pga utrymmesskäl men så finns ju också varianten grindväv/rigid heddle loom... Jag har hittat lite info på nätet från användare (eller så har jag letat dåligt) men nu är jag sugen att höra från er här på forumet om det finns några som nyttjar och har en åsikt om en sådan väv.
StickAnders är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-07-04, 09:07   #2
silla silla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2008
Inlägg: 101
Roligt att du vill väva, det är hur kul som helst.

Jag har ingen erfarenhet av grindväv men den ser ut att vara begränsad vad gäller möjlighet att använda olika tekniker.
Göta är en bra start. Vill du sedan bredda urvalet finns det massor av vävstolar på t.ex. blocket som praktisk taget skänks bort.
Kan du få tag på en med kontramarsch är det bäst. Det ger ett perfekt skäl och inga begränsningar i teknikval.

Det finns en liten hopfällbar vävstol tillverkad i Finland som heter Riita (modellen, kommer inte ihåg vad företaget heter) och är mycket enkel att fälla ihop med varp i. Vävbredden är 80 cm och den har 4 skaft och 6 trampor samt kontramarsch.
Glimåkra gjorde en modell, Aktiv som har 8 skaft och 8 trampor, kontramarsch och 100 cm vävbredd, som även den är hopfällbar med varp i. Båda är bra vävstolar som jag kan rekommendera.
Självfallet finns det flera små och hopfällbara på marknaden men jag kommer inte på någon nu.

Lycka till!
silla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-07-04, 09:47   #3
StickAnders StickAnders är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2009
Inlägg: 13
Tack de tipsen!
StickAnders är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-07-17, 19:16   #4
StickAnders StickAnders är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2009
Inlägg: 13
Det blev Götan till sist, priset var oslagbart!
StickAnders är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-07-17, 19:58   #5
syfantasten syfantasten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 878
Vad fick du ge för Götan?
syfantasten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-07-21, 20:57   #6
StickAnders StickAnders är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2009
Inlägg: 13
400:- det är nästan pinsamt att berätta.
StickAnders är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-02, 14:33   #7
StickAnders StickAnders är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2009
Inlägg: 13
Talking Lite off-topic fast ändå inte...

Äntligen, den lilla rackaren är hemma! Igår tog jag och sambon kollektivbilen (en liten toyota aygo) tillsammans med bonusbarnet och tutade iväg. Efter diverse felkörningar kommer vi till slut fram och jag ser en kvinna som väntar på parkeringen, stiger ur bilen occh frågar om hon möjligen avser att sälja en vävstol? Jo det medger hon glatt samtidigt som hon sneglar lite på vår bil... Nicke stannar kvar med lillen vid bilen och kvinnan och jag går iväg för att avsluta köpet. OK, jag visste att yttermåttet på väven var 110 cm. Jag hade inte kollat samtliga mått dock. När jag ser får jag en lite kall känsla i magen... Får vi in den i bilen? När jag kommer runt hörnet ser jag att Nicke tänker precis samma sak. Han är en fantastisk man och bitvis ganska hårt prövad.Men också händig Med lite bök får vi in väven i baksätet och jag får lägga mig raklång och spänna fast mig så gott jag kan. Men nu är den hemma och jag är SÅ lycklig!
StickAnders är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-02, 15:25   #8
silla silla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2008
Inlägg: 101
Grattis, att bli med vävstol är alltid kul. Du kommer säkert att få många trevliga stunder framöver.
Alltid överraskande att upptäcka att även en liten vävstol blir stor i bil.
Ser fram emot kommande rapporter och bilder.
silla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-13, 16:24   #9
figolina63 figolina63 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2008
Inlägg: 32
Wink Vävstol Göta,vart är den köpt?

Hej,

Vart köpte du denna billiga vävstol någonstans?

Jag är också intresserad att att köpa en vävstol och en mindre variant av utrymmes skäl.

Mvh
Agneta Lindström
figolina63 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-16, 09:51   #10
StickAnders StickAnders är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2009
Inlägg: 13
Hej Agneta,
jag köpte den på blocket men som jag skrev så hade jag nog väldig tur med priset. Små vävstolar är ju lättplacerade och därmed mer eftertraktade. Men kolla blocket, det finns alltid mycket vävstolar ute där.


Vänliga hälsningar

Anders
StickAnders är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:35.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons